Jeg har laget en liten oversikt her med UV1-103 og Astro-studiet, som har rimelig ferske data fra Recurrent/Metastatic HNSCC:
UV1-103 var i en annen indikasjon (Melanom), så det er ikke direkte sammenliknbart, men her ser man i hvert fall hva man nå kan forvente at Pembro armen klarer i indikasjonen.
ORR: 25,4%, PR: 15,6%, CR: 9,8% OS12M: 59%, PFS12M: 19,2% mOS: 17,9M og OS etter 24M: 40%
UV1-103: ORR: 57%, PR: 24%, CR: 33%, OS12M: 87%, OS24M: 73%.
Mono Pembro DOR etter 12M var Not Reached i Astro-studien, og snittalderen var 65 år.
Her er lenke til den. Pembrolizumab/Lenvatinib Combo Shows Mixed Results in Recurrent/Metastatic HNSCC (cancernetwork.com)
Hovedspørsmålet vi må besvare for å være sikre er: Gjør UV1 Pembro mye bedre i Recurrent/Metastatic HNSCC? Hvis ja er det verdt å investere, hvis nei er det ikke det.
Vi kan kanskje finne svaret i melanom ved å sammenlikne UV1-103 med Pembro mono data fra samme periode i melanom. Problemet er at selv om man da hadde sett stor forskjell, så kan man ikke helt sikkert vite om det er overførbart til HNSCC. Min teori er at jo raskere progressjon en indikasjon har, jo større er sjansen for å se effekt av UV1 og siden hele planen med UV1 var å være en kombo til Pembro, ikke IPI-NIVO, så tror jeg det er Pembro-studien de har størst sjanse i.