Blant dem er Radiumhospitalet-forsker Else Marit Inderberg, som gjennom sitt heleide investeringsselskap Wiarom as eier 250.000 aksjer i Ultimovacs. Hennes eierandel er torsdag priset til om lag 1,9 millioner kroner, noe som gir et papirtap på drøyt 27 millioner kroner fra onsdagens sluttkurs.
-Jeg har ikke vært en investor. Jeg fikk mulighet til å kjøpe aksjer som oppfinner i forbindelse med børsnotering, men har ikke fulgt med på utviklingen hele veien. Jeg ser ikke på det som ordentlige penger ennå, mer papirverdier.
Inderberg er én av tre forskere som står bak Ultimovacs’ UV1-vaksine, og mener at det ikke nødvendigvis var en feil av selskapet å sette listen så høyt som det gjorde.
– Jeg tror mange ble overrasket. Samtidig har den fått mye oppmerksomhet og tidligere data fra lignende studier var positive. De har i tillegg mange andre studier gående hvor resultater kommer snart, som gir selskapet flere bein.
Hun legger til:
– Det Ultimovacs har gjort bra er å ha stabile og langsiktige eiere. Det er det ofte en mangel på i tidligfaseselskaper som Ultimovacs.
Inderberg er enig i at det er dramatisk med et kursfall på over 90 prosent, men sier at reaksjonen i fagmiljøet har vært en litt annen.
– Bare fordi én studie ikke viste positive resultater, betyr ikke det at vaksinen ikke virker. At studier ikke får positive utfall skjer hele tiden i kliniske studier.
En av Inderbergs forskerkolleger, som også satt med en voksen aksjepost i selskapet for noen dager siden, er Gustav Gaudernack. Han har vært professor ved Universitetet i Oslo og er i dag vitenskapelig leder i Ultimovacs.
Hans investeringsselskap hadde onsdag aksjer for omkring 57 millioner kroner, og verdien har falt til 4,3 millioner kroner fredag.
Gaudernack sier til DN at han fortsatt er optimistisk med tanke på forskningen Ultimovacs driver med.
– Jeg bryr meg ikke om et eventuelt børstap for min egen del. Jeg er aller mest opptatt av at disse vaksinene kommer frem til pasientene.