Det jeg er mest skeptisk til nå handler ikke om case, men aksjonærbasen.
Gjelsten Holding AS sitter med ca. 19% av selskapet og skal avklare hva de gjør videre på styremøte. Om de velger å selge tipper jeg aksjen går til 4kr, eller lavere. Da er det litt tomt på kapitaliseringsfronten, som var Ultimovacs sin sikkerhet mot det forferdelige markedet for penger vi har nå. Ingen vil delta i emisjoner lengre, så og si, med mindre de får eksepsjonelle dealer. Så sittende eiere blir så og si nullet ut nå til dags. Derfor helt avgjørende hva Gjeltsen Holding gjør.
Det andre er at det fortsatt er store eiere som er på vei ut. Flere flaggemeldinger var bare for halve posisjonene, og man forventer at de tar ut resten.
Så hva sitter man igjen med da? Tusenvis av lykkejegere og kortsiktige, som gjerne selger på 5-10-20% opp fra bunn. Hvordan skal aksjen da klatre?
De store har nå sagt Ultimovacs er no go zone for dem. Gjør meg skeptisk, da utviklingsselskaper må ha store for å komme i mål. Ser det derfor som umulig for Ultimovacs å nå markedet slik situasjonen er nå, inntil noe endres. Er så og si bare Gjelsten som kan endre dette ved å f.eks. kjøpe mer. Da snur potensielt sentimentet.