Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Venter så han slipper å by nå. Litt lengre frem så kan budet være lavere

Derfor han hiver Erlend ut av styret? innsidekjøpet økte jo prisen :sweat_smile:

Trodde nesten bunnen var nådd på 5kr… kanskje ikke.

Hva er det Ferd, Tvenge, Blystad, Voldberg og Vatne gjør her, hvis det er så innlysende at John skal grafse til seg alt? De har jo skyhøye snittkurser og de fleste deltok nylig på emi på 17,25.

De sitter kanskje i saksa alle som en. Storeulv har lurt dem trill rundt

1 Like

Altså denne aksjen (og B2h) har havnet i verst tenkelig scenario. De er så gearet disse aksjene og når det blir så stor usikkerhet knyttet til landene de operer i så er det nesten ikke bunn.
Men Storeulv holder nok skuta flytende og har ikke dårlig tid, ihvertfall ikke datteren. Når koronaen har lagt seg og det blir mulig å kreve inn penger igjen (Axa har 45% av omsetningen i Spania !) så blir gjelden hot og han kan sikkert håve inn mange milliarder ved salg av selskapet.

Oi, dette kom som lyn fra klar himmel!

Spørsmålet man nå må stille seg er om man tør eie aksjen sammen med StoreUlv i fri dresur.

Det kan være harde tider i møte for småaksjonærer. Pass opp!

2 Likes

Uff da, var det ikke i planen at Endre skulle kjøpe seg aksjer på 5kr, så han stoppet nedturen ?

Uansett utrolig dårlig gjort, mulig det er bare å holde seg unna axa forever ! RIP

2 Likes

JF likte ikke at han stoppet nedturen nei.

3 Likes

Kan noen som mener det er skumneltnfor småaksjonærer nå, forklare hvordan JF kan screw us? Jeg tenker jo at dersom ønsket er å ta det privat så blir jo det et bud langt over 5-7kr eller?

Sikkert, men vil nok ta tid så man må være forberedt på å ha aksjene i skuffen lenge.

Uvitenhet preger folk. JF har tap på 800 mill og da er det naturlig som storste aksjonær å bytte ut kaptein.
Jeg blir med på Aktiv Kapital look a like reise .:slight_smile:

1 Like

Fredriksen ønsker så lav kurs som mulig nå
Så legger han inn et bud godt over den lave kursen, så tar han det av børs og selger selskapet etter noen år. Dette har han gjort før.
Det er kun penger som står i hodet på han. Om Ceo så hadde jobbet ræva a seg 24/7 så bryr ikke fredriksen seg noe om det.

Det må være surt å være Ragnes nå. Han er ikke akkurat ønsket på sin gamle arbeidsplass heller og nå ikke i selskapet han har vært med å bygge opp. Å være toppleder er ikke for alle, men det dukker nok opp nye muligheter.

" Utover det står det ingenting om omstendighetene, men overfor DN er han tydelig: Han fikk sparken.

– Jeg tar dette til etterretning. Fremgangsmåte og grunnlaget tar jeg sterkt avstand fra. Fire av seks medlemmer i det nye styret er valgt av én aksjonær og på 24 timer bestemte de at jeg skulle gå av, sier ekssjef Rangnes.

– Hvem er aksjonæren?

– John Fredriksen. Det er det ingen tvil om."

I media fremstår Rangnes som en loyal og dyktig CEO som med innsidekjøp viser at han har stortro på selskapet og som så ble stukket i ryggen av Fredriksen&fam.

1 Like

Enig. Det skurrer veldig med timingen også. Greit nok at kursen har falt mye i år (også før koronokrisen, selv om de har levert bedre og bedre kvartalstall), men at den har sunket som en stein pga. virusutbrudd i de landene de opererer i er ikke noe Rangnes kan klandres for.

Corona er vel en fin mulighet og unnskyldning for å bli kvitt Rangnes og sette inn en dukkemann/kvinne fra Fredriksensystemet.

Min teori er at det henger sammen med oppkjøpet på 22,- som ble avvist. Kan Ragnes ha vært den som stod på for å drive videre alene? Mange penger tapt siden den gang :man_shrugging:

Tviler på at Fredriksen var interessert i å selge på 22,-

2 Likes

Det er nok mer som ligger bak. Grunnen som ble oppgitt var at det var mye gode priser på gjeld. De måtte da avbryte “budet” slik at de kunne gjennomføre en emisjon for å få inn mer penger. Penger som skulle brukes på gode dealer i markedet. Når vi nå ser oss tilbake med porteføljekjøpet i Italia etter emisjonen med coronanen på vei, kan vi vel si at det var en fryktelig dårlig vurdering. Skulle tro man kan gjøre mye bedre dealer nå og videre fremover. Alt i alt et fryktelig dårlig jobb av CEO i første kvartal. Helt på sin plass at han måtte gå.

Det stor spørsmålet er om Ragnes kommer til å selge aksjene sine. I såfall blir det ett vannvittig tap for han.

1 Like

Man må ikke glemme at AXA var Endre Rangnes sin baby. Rangnes inviterte Fredriksen med på reisen. For Rangnes må dette være litt som å invitere til fest - så setter en av gjestene seg ned og driter på gulvet. Ikke bra.

Fredriksen ønsker kontroll og størst mulig avkastning på sin investering. Historien viser at Fredriksen driter lang marsj i sine medaksjonærer; les småaksjonærer.

Jeg tipper han kjører standard prosess. Kursen kjøres ned i kjelleren, selskapet tar en real skrubb og gjør tapsavsetninger i stor skala, behov for frisk kapital blir stort, konkursfaren er overhengende, så kjører han giga emisjon hvor alle andre aksjonærer vannes ut noe fryktelig, Fredriksen sitter på 90% ish av aksjene og kjøper ut de siste prosentene. Så struktureres selskapet og selges.

Resultat. En vinner. En som tjener penger.
StoreUlv.

2 Likes