Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

image

1 Like

Å selge på 22,- ville innebært å selge med tap, så det var han nok neppe interessert i (på daværende tidspunkt)

Storeulv har nok en plan ja, men Endre har hatt god lønn da. Han har vel nærmere en million i måneden? Så når aksjonærer blør som bare det så er det jo ikke unaturlig at ceo må gå. Selv om alt går som Fredriksen har planlagt da.

Fredriksen er ikke dum.
Fredriksen vet utmerket godt at han med dette har erklært krig med Endre Rangnes.
Fredriksen vet at store deler av ledelsen i selskapet er håndplukket av Endre Rangnes og til en stor grad lojale overfor nettop Endre Rangnes. Dette gir Fredriksen blaffen i. Han viser nå muskler og muskler har han plenty av,

Hvis han nå kan skru Endre Rangnes - og alle andre minioritetsaksjonærer - på veien mot suksess, så er det en real bonus for StoreUlv.

@Buffet, du må huske at AXA er lik Endre Rangnes. Han er selskapet. Han startet det. Han er og har vært drivkraften. Han har vært motoren. Endre Rangnes er en fryktelig flink kar.

Edit: Jeg er tidligere aksjonær i AXA. Vurderte inngang helt frem til i dag. Inntar nå en solid plass på gjerdet og avventer situasjonen.

Det var vel Spettet som var hjernen bak det og hentet Rangnes, eller husker jeg feil? Men ja han er jo drivkraften og kunnskapen.

1 Like

Det stemmer :slight_smile:

Fristende å si at Storeulv har ødelagt Axa, men B2H har jo akkurat lik utvikling. Hva tenker dere om det?

Ganske drøyt lesestoff.
Etter XXL sine etiske krumspring mht egne medsrbeidere har jeg blitt mer oppmerksom på hvilke selskaper jeg investerer sparepengene mine i. Ikke ut fra et hensyn til mitt eget moralske kompass, men ut fra et ønske om å minimere risiko og øke avkastning. En hovedeier som oppfører seg slik ønsker jeg å holde avstand til:

Tipper Fredriksen sine lakeier beslagla Endre Rangnes sin PC med et mål for øyet: Hindre at superflinkisen Endre Rangnes etablerer et nytt AXA i rekordfart.
Endre Rangnes har null problemer med å SLAKTE Axactor for flinke folk, få med seg kapitalsterke eiere og starte en konkurrerende virksomhet.

Her skriver de mye om de nye lovendringene som nå Fredriksen utnytter.

" Lovendring gir 1,2 mrd. i rabatt

For når nå Axactor er krisepriset blir Sanners regelendring helt elementær for Fredriksen: Den løser opp i tilbudsprisen som ville vært hektet på et eventuelt bud på Axactor. Til tross for at Axactor nå er priset til 1,3 milliarder kroner, ville et bud på selskapet vært på minimum samme kurs som under emisjonen i februar i seks måneder.

Emisjonen på nær 520 millioner kroner ble satt på kurs 17,50, som priser Axactor til 3,2 milliarder kroner."

Han tjente flere milliarder på å ta Aktiv kapital av børs.

Men jaja. Don’t hate the player, hate the game.

Sparket toppsjef tar oppgjør med storeier John Fredriksen og det nye styret

Axactors sparkede toppsjef Endre Rangnes forteller om møtet med den nye Axactor-styrelederen og John Fredriksen-medarbeider. – De beslagla pc-en min.

Den sparkede toppsjefen Endre Rangnes reagerer kraftig på prosessen som førte til at han måtte gå i Axactor
Den sparkede toppsjefen Endre Rangnes reagerer kraftig på prosessen som førte til at han måtte gå i Axactor. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– De ønsket å få en gjennomgåelse av selskapet. Styreleder ba om å få en gjennomgåelse av det vi har bygget de siste fire årene og at jeg skulle presentere selskapet for ham.

– Gjorde du det?

– Nei, vi kom ikke dit, sier Rangnes.

Torsdag kveld fikk Axactor-sjef Endre Rangnes sparken etter å ha styrt selskapet i rundt fire og et halvt år. Tidligere på dagen, klokken 13, forteller Rangnes at han skulle møte Axactors ferske styreleder Glen Ole Rødland på det koronatømte hovedkontoret på Skøyen på Oslos vestkant.

Rødland er også styreleder i det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Seadrill. Ifølge Rangnes, hadde Rødland med seg styremedlem Lars Erich Nilsen, som representant for Fredriksens Geveran Trading, som er største aksjonær i Axactor. Nilsen er i tillegg administrerende direktør i Fredriksens Seatankers Management.

  • Axactor ble etablert høsten 2015, basert på restene av det børsnoterte selskapet Nickel Mountain Group. Største aksjonær og hjernen bak selskapet var Øystein Stray Spetalen. Investoren hentet inn tidligere Lindorff-sjef Endre Rangnes som toppsjef.
  • Selskapet driver i hovedsak med oppkjøp av store porteføljer av misligholdt gjeld og påfølgende inndrivelse av gjelden. Selskapet krever også inn gjeld på vegne av eksterne kunder.
  • Axactor har hovedkontor i Oslo og virksomhet i Norge, Sverige, Italia, Tyskland og Spania.

Mer

– Hva var det første som ble sagt?

– Det første som ble sagt var at det nye styret hadde kommet til at jeg ikke lenger skulle lede selskapet, sier Rangnes.

– Hva sa du da?

– Jeg sa det var meget overraskende. Men så sa jeg samtidig at det er styrets privilegium når man har en daglig leder som har fraskrevet seg stillingsvernet. Det er styrets privilegium å bestemme hvor lenge daglig leder skal sitte i stilling.

Axactors ferske styreleder Glen Ole Rødland er også styreleder i det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Seadrill.

Axactors ferske styreleder Glen Ole Rødland er også styreleder i det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Seadrill. (Foto: Fartein Rudjord)

– Hva ble sagt etter det?

– Det ble ikke sagt så mye etter det, det ble et kort møte. De sa at de ønsket å gå ut med en pressemelding og børsmelding fredag morgen før børsåpning og det gjorde de torsdag kveld.

– Noe du kunne ha gjort bedre eller andre strategiske grep du skulle ha tatt?

– Det vil det alltid være, men det ønsker jeg ikke å kommentere nå. Det gamle styret påpekte ingen spesielle ting de var misfornøyd med. Alle gjør feil, det sier seg selv. Men det har aldri vært noe kritikk fra det gamle styret.

Rangnes sier til DN at han frykter John Fredriksen (bildet) sparket ham for å ta over selskapet billig.
Rangnes sier til DN at han frykter John Fredriksen (bildet) sparket ham for å ta over selskapet billig. (Foto: Jeff Gilbert)

Bjørn Erik Næss, som var styreleder inntil generalforsamlingen denne uken, ønsker ikke å kommentere saken.

Endre Rangnes

  • Endre Rangnes (60) var administrerende direktør for det børsnoterte selskapet Axactor frem til torsdag da han mistet jobben.
  • Var tidligere sjef for inkassoselskapet Lindorff.
  • Han har hatt en rekke styre- og lederverv i norsk næringsliv før han ble sjef i Axactor mot slutten av 2015
  • Går hardt ut etter at han mistet jobben i Axactor.

Mer

– Fått beskjed av advokat

Rangnes sier at de to ønsket at han skulle slutte på dagen.

– De ønsket at jeg skulle fratre med umiddelbar virkning. Da var det eneste riktige å forlate kontoret.

– Hva med dine ting, fikk du med deg de?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Telefonen min er privat, den har jeg kjøpt selv så den fikk jeg med meg. Pc-en tok de i møtet. De beslagla pc-en min.

DN har oversendt Rangnes’ kommentarer til styreleder Rødland, som ikke ønsker å kommentere saken utover følgende:

– Dette er en personalsak og styret var enstemmig i sin beslutning om å avslutte arbeidsforholdet.

Rødland opplyser ellers at han ikke er ansatt formelt i John Fredriksen-systemet, men er «uavhengig investor og sitter i styrer».

Rangnes sier han ikke lenger har tilgang til sin epost.

– Andre private ting på kontoret, fikk du tid til å ta det med deg?

– Nei, det håper jeg å få utlevert i løpet av nærmeste fremtid.

Har falt 62 prosent på børs

Det har vært en utfordrende periode for Axactor på Oslo Børs. Før børsåpning fredag hadde kursen steget 37 prosent siste uke, men fallet siste år var på hele 62 prosent. John Fredriksen er største aksjonær med nær 32 prosent av selskapet.

DN har regnet på tapene til shippingmilliardæren. Det er ikke et pent regnestykke. Fredriksen begynte oppkjøpene i inkassoselskapet da aksjen var priset til 24,9 kroner. Før børsen åpnet fredag var kursen på syv kroner aksjen. Totalt har Fredriksen et papirtap på over 800 millioner på aksjeposten før børsåpning, viser DNs utregninger.

– Et nytt styre kom inn i Axactor, og i løpet av 24 timer får jeg beskjed om at jeg ikke er ønsket. Fire av disse seks styremedlemmene er plassert inn av én aksjonær. Det er Glen Ole Rødland, Lars Erich Nilsen, Merete Haugli og Kathrine Fredriksen, sier Rangnes om John Fredriksen.

Han reagerer på Fredriksens og det nye styrets fremgangsmåte.

– Jeg må ta det som skjedde til etterretning. Men jeg må si at fremgangsmåten og grunnlaget tar jeg sterk avstand fra.

Rangnes har også før vært i konflikt med en tidligere arbeidsgiver. Rangnes var sjef for inkassoselskapet Lindorff fra 2010- 2014. Høsten 2014 ble Rangnes ble saksøkt av Lindorff for brudd på lojalitets- og konfidensialitetsavtaler da han forsøkte å starte opp konkurrerende virksomhet etter exiten fra inkassoselskapet. I dommen konkluderte retten med at saken er «dels vunnet, dels tapt for dem begge». Rangnes måtte blant annet ut med 250.000 kroner til Lindorff, som var utgifter selskapet pådro seg for å avdekke og stanse Rangnes’ planlegging av inkassovirksomhet i samarbeid med Carnegie. Rangnes ble blant annet fulgt av privat­etterforskere i London.

Lindorff krevde at Rangnes skulle tilbakebetale cirka ti millioner kroner i sluttpakke og etterlønn. Her fikk inkassoselskapet ikke medhold. Selskapet krevde også dekket et inntektstap som følge av Rangnes handlinger, men fikk heller ikke her medhold.

Inn i 2017

Axactor ble etablert høsten 2015. Selskapet driver i hovedsak med oppkjøp av store porteføljer av misligholdt gjeld og påfølgende inndrivelse av gjelden. Selskapet krever også inn gjeld på vegne av eksterne kunder. Største aksjonær den gang og hjernen bak selskapet var Øystein Stray Spetalen. Investoren hentet inn Rangnes, som var tidligere Lindorff-sjef som toppsjef.

John Fredriksen kom inn i selskapet i 2017. Fredriksen-systemet bidro da med rundt to milliarder kroner. Da var tonen mellom Rangnes og Fredriksen ganske annerledes.

– Det er den beste partneren vi kunne fått. Vi har delvis hatt ryggen mot veggen med å få tilgang til kapital og har jobbet med å få oppkapitalisert selskap siden dag én, sa Rangnes til DN den gang.

Fredriksen har siden kjøpt seg kraftig opp i selskapet, og er nå den soleklart største eieren. Nummer to på listen er investor Torstein Tvenge, som eier like under fire prosent av selskapet. Tvenge vil ikke si noe om utviklingen i selskapet.

Siden aksjonærlistene har et etterslep på tre dager kan det hende at enkelte av investorene har kjøpt eller solgt aksjer siden den ble oppdatert.

– Kjent for å gjøre gode kjøp

Rangnes sier til DN at han frykter Fredriksen sparket ham for å ta over selskapet billig. Fredriksen eier 32 prosent av selskapet. Ved 33,4 prosent må han legge inn bud på hele selskapet.

– Ja, Fredriksen er kjent for å gjøre gode kjøp, det vil si kjøpe billig. Vi får håpe at aksjonærene i Axactor ikke selger seg ut på nivåene vi ser i dag, sier Rangnes på telefon fra Bjerkøy utenfor Nøtterøy der han er fastboende.

Det er ikke langt fra Fredriksens sommerhus på Movik Østre i Vrengen-sundet mellom Tjøme og Nøtterøy.

Tar ikke selvkritikk

Han mener det ikke er noen gode grunner til å gi ham sparken, annet enn for Fredriksen å kunne sette inn sine egne folk.

– Tar du selvkritikk for kursfallet som er langt større enn på Børsen generelt?

– Nei, det gjør jeg ikke. Axactor har hatt forholdsvis lik utvikling som alle i bransjen, dette er et bransjefenomen i stor grad. Kursen har ikke falt mer enn sammenlignbare selskaper. Når man ser på Intrum, Hoist og B2 Holding så er det et ganske likt bilde over de siste 18 månedene.

– Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor de ønsket å fjerne meg. Jeg skulle gjerne ha ledet Axactor videre. Vi har bygget et selskapet som på fire år er blitt en topp ti-aktør i vår bransje i Europa. Vi har etablert oss i seks land og skapt 1200 nye arbeidsplasser, og er godt posisjonert for fremtiden med en meget kostnadseffektiv modell. Jeg har nettopp kjøpt aksjer i selskapet selv, det illustrerer at jeg har tro på Axactor.

Krav på 7,4 mill. i etterlønn

Han har ifølge kontrakten krav på 18 måneders etterlønn. Med 4,9 millioner kroner i årslønn blir det 7,4 millioner kroner.

– Hva ønsker du å gjøre nå?

– Jeg har ikke tenkt så langt. Det kommer nye muligheter, det er helt klart, jeg må bruke tid på å tenke på hva jeg skal gjøre fremover, sier Endre Rangnes.

John Fredriksen har ikke svart på DNs henvendelse. Det har heller ikke Lars Erich Nilsen. (Vilkår)

Dette sier absolutt alt.
Den eneste som kunne stå i mot StoreUlv sin slakting av medaksjonærer (les: småaksjonærer) var nettopp CEO Endre Rangnes.

Tsolis har vel satt nesten alle sparepengene sine på Axa på høye kurser så han ryker vel snart han også

Det er krise i inkassobransjen, man vet ikke om modellen funker, altså om de klarer å tjene penger på porteføljene fremover. Da er det ikke mye bunn å snakke om. Mange koser seg nok litt over at denne bransjen sliter:)

Heheh. Utnytte regelendringer og sparke ceo samt utvanne aksjonærer. Skatt skal han jo heller ikke betale.

Greit nok å tjene penger, det liker vi alle. Men det går jo helt til hodet på de som allerede har mye​:sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Enig. Å kreve inn råtten gjeld er nok ikke bare bare. Altså penger som mest sannsynlig er bortevekk eller kanskje gjelden står på personer som er døde? Blir nok krevende.

1 Like

Kanskje rett og slett Storeulv og de andre store har tabbet seg helt ut her. Ble bare ikke som de trodde. Gamle ringrever kan også gjør bommerter. Win some lose some. Enorme papirtap. Porteføljene er kanskje for råtne og nå kom viruset også.
Det sagt så har vel Axa hatt bedre og bedre tall og etterhvert klart å tjene penger. Men kraftig gearet, ikke noe særlig i dårlige tider.
En desperat handling å sparke Rangnes?

1 Like

Som sagt over her så har B2H akkurat samme utvikling og det helt uten en kynisk Storeulv ombord. Ned fra emisjon på 20 til 3,8

Ja, disse selskapene er det ikke lett å regne på. De kan jo kjøpe enorme porteføljer og tjene bra i starten, men de klarer jo aldri å holde samme takt utover i porteføljen, da surner det til. Så da kjøper de nye porteføljer for å øke sjansen for å vise innkrevd kapital i regnskapet, men til slutt så sitter enn jo bare igjen med verdiløse gjeldspapirer.

Jeg har en annen teori på det som skjer. Greit å se på alle muligheter .

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorien om at Fredriksen senker kursen i selskapet Axactor (kom gjerne med eksempel på at han gjort det tidligere) Gjorde Fredriksen det med Aktiv Kapital? Ikke som jeg kan se? eller finne info om.

Tror dere de andre milliardærene godtar noe slikt? Torstein Tvenge? Ferd? Runar Vatne? Har alle kjøpt seg opp, å sitter på betydelige poster med langt høyere snitt en dagens latterlige kurs. Både Tvenge og Ferd-eier Johan Andresen var avbildet på vei inn for å feire John Fredriksens 75 årsdag. (søk det gjerne opp å se selv)

Når jeg så at Fredriksen fylte styret i Axactor med egne folk etter oppdatering av generalforsamlingen, å når Endre fikk sparken! så kom tanken om muligheten for at det nå kan komme en fusjon mellom B2H og AXA!

Tenk på det!

Først har vi Olav Dalen Zahl som må gå av som administrerende direktør i B2H,

Finansdirektør Erik Just Johnsen blir så satt inn som administrerende direktør med umiddelbart virkning, og frem til styret har utnevnt en ny toppsjef.

Er det kommet ny toppsjef i B2H? Ikke som jeg finner?

Så får vi meldingen om at Endre Rangnes må gå av.

Finansdirektør Johnny Tsolis vil fungere som administrerende direktør inntil Rangnes’ endelige arvtager er på plass.

Så nå har vi to finansdirektører som styrer selskapene i påvente av en nye ledere! Siden begge sjefene i selskapene ble sendt på dør av styret.

Er ikke det merkelig?

Så har vi storaksjonærene i selskapene AXA og B2H som begge har historie fra Aktiv Kapital sammen, nemlig Fredriksen og Nordbrekken. De har samarbeidet og skapt suksess før!

Begge selskapene (AXA og B2H) har nå falt 60 -70 % på børs, så en fusjon ville gjøre dem rimelig store i inkassoverden, til en ikke alt for høy verdi om vi ser på prisingen av selskapene nå. Her snakker vi to for en nesten. Men et selskap som vil dekke

Det er ikke bare jeg som har denne teorien. Alfred Berg kapitalforvalting kom også med denne teorien. Se fra 05.36 ut i sendingen ca.

2 Likes

Meget treffende, akkurat sånn er det. Hadde jeg bare skjønt dette tidligere😀