Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

1 -100 baggers

De 3 U’ene funker stadig for value-picking:

Underanalyzed
Underpriced
Unpopular (tror jeg det var? :crazy_face: )

Når det er sagt, tror jeg de fleste potensielle “100baggers” ikke eksisterer på børsen, men heller er på A-stage funding som startups. Det er viktig å identifisere hvorfor de 2 growth-maskinene fungerer så godt for slike selskap; de tilbyr en unik og “ny” tjeneste for konsumer (altså, hovedsakelig nesten ren B2C business modell), og sikrer seg omtrent monopol innen den ny-opprettede nisjèn. Og da er spørsmålet, hvilke nye teknologier, konsumvarer eller tjenester finnes det som nylig er under utvikling og som er i en masse-adopsjonsfase av den globale saueflokken?

Og det er her det det egentlig begynner å bli vanskelig. For hver idè en gründer kommer på nå til dags, finnes det minst 10 andre startups verden om som forsøker det samme. Da vokser de vanligvis ut ifra et lokalt marked, og ut i andre land som en del av vekstfasen. Får vi noen fremtidige “100 baggers” som kan sikre seg globalt herredøme innen sin nisjè, eller får vi 10-15 ulike regionale giganter?

Eksempel: FinTech og P2P lending. Alle land har nå diverse bedrifter som tilbyr P2P lån-investeringer, med lovnader om ca 5% ROI per år osv. Dette var en veldig suksessrik idè, som raskt lot seg kopiere. Innen FinTech generelt, slik som Krypto, er markedet ekstremt utvannet allerede. Så har man transport apps osv. med utallige Uber kopier og varianter, som alle klarer å fylle forespørselen hos sine lokale markeder.

Er vi i en eliminasjonsfase på 5-10år for å se hvem som klarer å svelge hvem, eller vil de potensielle “100 baggers”/unicorns bare klare et lokalt monopol, og dermed egentlig bare ende opp som en 5 bagger max?

Alternativt ligger de egentlige vinnerne skjult blant alle shitcoins og andre ubrukelige app-startups. Selskaper som klarer enten noe high-tech, som skal vanskelig la seg kopiere og klarer å fange et stort marked globalt på ekstremt kort tid (les, fokus på global vekst fremfor lokal), eller selskaper som klarer å bygge en merkevare ut ifra varer som tillater høy omsetning og en lojal fanbase som kan passivt spre sitt image. Og alt dette tatt i betraktning om hvor verden generelt beveger seg … Litt kontra videoen, som påstår at “100 baggers” burde indentifiseres uten hensyn til makro og politikk, men samtidig kan et argument lages for at morgendagens behov er høyest avhengig av hvor verden beveger seg, spesielt med alle potensielle faktorer vi står ovenfor nå; klimaendringer og grønt skifte, teknologiske nyvinninger som AI og nye materialer, geopolitisk risiko mellom NATO, Kina og Russland, osv.

Tatt det i betraktning har jeg laget en liten liste over potensielle tjenester/konsumvarer/teknologier (samt ekskludert en del for å ha i hobby-prosjekt portfolioen :wink: :wink: :wink: ):

Blockchain-basert kryptologi og sikkerhet: i en verden med stadig større digitale trusler, og med en enorm verdi innen data, vil kryptering og sikring av private data og spesielt transporten av denne dataen på en ny og sikker måte ha enorm potensiale. Her tenker jeg både innen militær kommunikasjon for å hindre jamming osv. , men også for private med tanke på kryptering av kommunikasjon og identitet osv. Vanskelig å vite hvordan løsningen vil se ut, men de som finner ut noe som kan adopteres av både statlige enheter samt folk flest, vil gjøre rimelig bra butikk.

“Grønne”-merkevarer: Allerede nå er det et skifte i folkemassen om å basere forbruket sitt bærekraftig. De som klarer å bli trendy og vokse fort innen f.eks. økologisk fast-food er noe jeg er på utkikk etter, både fordi det simpelthen ikke finnes, og fordi folk allerede klikker for økologisk mat i butikkene.

Delingsøkonomien re-visited: Mange selskap vokste frem under den forrige resesjonen, og gjorde det såpass bra nettopp på grunn av resesjonen! Folk flest fikk det mer trangt om budsjettet, og måtte omprioritere kostnader og finne alternativ. Selskap som AirBnB klarte å fylle et behov som oppstod plutselig, og som ikke hadde en eksisterende løsning. Når vi nå går inn i en ny resesjon kan det være mulig å gjøre penger på nettopp slike “upopulære” selskaper som folk ikke bruker penger på nå som de har råd til bedre alternativ.

5 Likes

Kanskje vi bør se på Risk intelligence aksjen :thinking:

1 Like

Interesting! Personlig følger jeg mye på Baltiske startups, herunder Estiske hovedsakelig. Et lite land, med ufattelig mye futt i seg når det kommer til gründerer og startup kultur! En god del av VCene som gir funding der kommer selv fra ekstremt vellykkede startups, f.eks. Skype. Sammenlignet med skandinaviske land, er kostnadene generelt for startups i den regionen veldig lave, noe som igjen reflekteres i burn-raten til investeringene. Når man i tillegg har aktive investorer som mentorer som kan å vokse et selskap, er sjansen mye større for suksess. Her er det sikkert mulig å snakke med noen VC funds i regionen om noen har litt større summer å futte med, så kan man tilby å komme inn i syndikatet med litt mer kapital, samt at man i gjengjeld får en mer diversifisert portefølje av investeringer fra regionen. Så er det å holde et øye med de som kan potensielt nå børsen - klarer et selskap det, er det en massiv milepæl som umiddelbart eksponerer aksjene dine for millioner av sultne kjøperer. Men større sannsynlighet er det for at noen kjøper de opp - også like greit.

https://www.eu-startups.com/2019/01/10-estonian-startups-to-watch-in-2019-and-beyond/

Også verdt å nevne at Baltikum samt Poland har hatt høyest BNP vekst i europa de siste årene. Veldig IT-basert eksportøkonomi, og et voksende startup-klima.

3 Likes

Startups er veldig risky synes jeg (les: jeg har lite peiling) … Du skal ha tunga rett i munnen der :stuck_out_tongue_winking_eye:
men er klart rewarden kan jo være hinsides

1 Like

Trenger ikke gjøre det så komplisert:

2 Likes

ikke værst 280 svenske kroner til 614 000 :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeeesus. Det er faktisk helt fantastisk, men jeg var jeg deg ville jeg lest om renters-rente og hengt opp denne på veggen:

10x på 10 år er grovt regnet 25% annualisert.
25% på 21 år gir ca. 100x grovt regnet - Med den type avkastning ville mange som startet i tyve årene blitt finansielt uavhengig fort.

5 Likes

Hehe, jeg vet godt hva compound effect er, men poenget med innlegget henger i sammen med en del intern diskusjon som ikke kom frem.

Selvfølgelig er 25% årlig meget bra, men jeg tolket innlegget som at horisonten var kort. 100x i aksjer på 1-2 år er uhyre sjeldent. Det finnes eksempler, men å tro man skal klare treffe disse og sitte gjennom en slik stigning synes jeg er urealistisk. 10x er mer realistisk men også da snakker vi (i Norge) om kanskje en håndfull aksjer ila. et gitt bullmarked.

100x gains (og tilsvarende risiko) på kort tid finner man bare i krypto eller om man girer innvesteringene sine.

1 Like

Target 100 ganger er voksent da. Kan man anta i norske forhold at det tilsier verdsettelse på 1 til 20 milliarder? Kriterier for aksjen blir da:

1: Børsnotert (hvis ikke er det juks selvsagt).
2: Verdi mellom 10 og 200 millioner.
3: Har inntekter.
4: Inntektene i prosent vokser mer enn kostnadene i prosent.
5: Inntektene i kroner vokser mer enn kostnadene i kroner.
6: Kursen er enten fullstendig utbombet og de er snart ferdig med en omorganisering etter nesten konkurs, eller selskapet har aldri gått med profitt i en vekstfase men er i ferdig med å snu det i løpet av neste året. Hvorfor? For å unngå emisjoner og utvanning som totalt ødelegger strategien. Hjelper ikke om selskapet går 100 ganger hvis det blir utvannet 10 ganger på veien, og du må bidra underveis.
7: En forretningsmodell som kan forsvare å vokse så en market cap på 100 ganger er oppnåelig. Enten fordi prosjektene er store, hele verden kan være markedet, man kan bygge en kjede, eller hva man tror på. Det er uansett da viktig å tenke på om vekst kan finansieres gjennom drift og normale lån, eller om det må gjøres gjennom utvanning / konvertible lån / emisjoner / whatever.
8: Viktig å evaluere hva slags overskudd eller veksttakt som må gjennomføres for å forsvare en så stor market cap. Spesielt i Norge med formueskatt og det å fokusere 100% på vekst ikke er veldig forsvarlig med dagens skatteregler. Kanskje enklere å screene utenlandske bedrifter i større markeder.

Bare å følge med her da og vente til man ser noe som frister? Sorter etter market cap og begynn med billigste selskap og kjør kontinuerlige analyser.

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/shares/quotelist/ob/all/all/false

5 Likes

Høres ut som 5th planet tar mange «check» på listen din. Frem med lommeboken!

2 Likes

Siden du anbefaler de skal jeg ta en lyttepost!! :stuck_out_tongue:

2 Likes

Moro at et stort konsern finner ut at de skal investere hele 280 kroner. Var det noe de fant i en karusell?

De gjorde kanskje det samme som jeg gjør av og til. DVS, tok en lyttepost men glemte å lytte :wink:

Om man ser på OSE så er de beste selskapene noe som ikke eies på dette forumet, fordi de fleste blir lurt av idèen om at de MÅ eie høy risk for god avkastning. Man ser det faktisk også i denne tråden, noen litt mer synlige enn andre.

Denne er fra 2015:

4 Likes

Var risikoen i disse aksjene lav på daværende tidspunkt, 1995?

Kan det være at folk rundtforbi er investert i nåtidens risikoaksjer som vil være fremtidens lavriskaksjer.

Denne listen mangler vel noen selskaper som er oppkjøpt. Algeta er vel ett eksempel hvor du kunne invester 100 000 og sittet igjen med godt over 5 mill.

Det er et godt spørsmål, men ser man på “compounders” som har gitt 100x+ i USA så har man kunnet kjøpe enkelte etter at de har vært etablerte… Phillip Morris / Altria er en av de.

Det kan godt tenkes at Solon eller Selvaag er der hvor OLT var for 20 år siden, men risikoen i SBO / Solon er vesentlig lavere enn binære biotek flakslodd.

Jeg er usikker på om den er med eller uten dividende reinvestert.

Bare for å forvirre de som tror at sektoren selskapene opererer i må være voksende for å få god avkastning: Noen av de beste aksjene (om du tar en hel sektor) siden 70-tallet er tobakks-aksjer med fallende etterspørsel siste 10-15 år, kompleksiteten er reel og den er så absolutt ikke åpenbar. 100 baggers gjemmer seg overalt.

image

Anbefaler:
https://seekingalpha.com/article/3878416-compounders-allure-beautiful-share-prices
http://basehitinvesting.com/tag/roic/

For de som ser etter en mulig 10- 20 X i løpet av 2-3 års tid. De kan en titt på
Oncology Venture, en liten danske notert i Sverige og deres DRP® Drug Response Prediction metode

2 Likes

Noen som har sitt på Game chest? :thinking:

Danske Shape Robotics (SHAPE) tikker av på en god del av disse boksene. Edtech firma med kraftig vekst i 2022 og planlegger lønnsomhet i 2023. Nylig hentet penger
MCAP på 260 M DKR

Q3 rapport

9 Likes