Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

1 år med sparekonto og fondssparing - Flambert biotechinvestors overgang til "kjedelige" investeringer

Etter nå ja, snart 15 år på børs og i diverse mer eller mindre avanserte strategier er det på tide at jeg aksepterte elefanten i rommet. Jeg tjente ikke penger. “How do you know so much about cancer research?” fikk jeg spørsmålet om etter en lang prat med en som jobbet i biotech i et bryllup noen år tilbake, og det føltes nesten kleint å si “from my own investing research and internet forums”. Jeg ville diskutere sannsynligheten for at kreft kunne stoppes via AXL-proteinhemmere, da Bergenbio sitt Bemcentinib var i fokus hos meg. Det har vært en lang reise, og en spennende en, men jeg har nå det siste året kapitulert til tryggheten av sparekonto og fond. Så for alle som etter hvert vurderer det (høy risiko trading/investering ender alltid dit til slutt), å investere litt tryggere, vil jeg vise hva jeg har gjort og hva det har ført til.

Først høyrentekonto hos Handelsbanken, 4,4% rente - skatt, er ikke så mye å si om det. Her går 40-45% av sparing til buffer-målet står der. Så 10% av sparing etterpå.

Betaler 1000kr mer på boliglånet per måned, gir 1,2M spart og 5 år kortere boliglån minimum etter 23 år til. (startet med 30 år nedbetaling på lånet) Beløpet holdes konstant uansett rente-endringer, så lenge det ikke overstiger 6%, hvor beløpet må økes da. Men jeg betaler som om det var 6% rente til lånet er nedbetalt.

Så har jeg ca. 40-45% av sparing i fond også, noen ganger mer noen ganger mindre. Filosofien er “Alt jeg kan etter månedens og andre forutsigbare utgifter som kommer” Men minimum 750kr per måned som står på autotrekk, så investeres resten i fond før jeg får neste lønn. Jeg har lært meg veldig godt å være sparsommelig de siste 15 årene, fordi alle kroner spart kunne investeres i biotech :stuck_out_tongue_winking_eye: Men vanene det har gitt gjør sparing veldig enkelt.

Hittil har fondssparingen gått fra 0-106k første året og gjennomsnittlig beholdning har vært 54000kr (spart litt og litt igjennom året). Total avkastning 5247kr, så rundt 9% første år.

Fordelingen er slik(fondene ble kjøpt på ulik tid, så løpetid hittil er fra 0-1 år i hvert fond):

Fondsområde: Allokering Status 0-1 år 23.10.2025 % økning
India 17,3 0,408 17,708 2,36 %
Kjernekraft 17,6 1,081 18,681 6,14 %
Aktiv trader fond 2,5 0,027 2,527 1,08 %
Asia SMB 5 0,28 5,28 5,60 %
Europa Tema 5 0,383 5,383 7,66 %
Global Momentum 8,2 0,131 8,331 1,60 %
Global Utbytte 5 -0,114 4,886 -2,28 %
Japan Tema 15 0,841 15,841 5,61 %
Norden 5 -0,009 4,991 -0,18 %
USA Index 5,3 0,938 6,238 17,70 %
Utviklede markeder 5 0,151 5,151 3,02 %
Aktivt forvaltet fond 9,1 1,13 10,23 12,42 %
100 5,247 105,247 5,06 %

Totalen hvor alt står samlet gir ca. årlig avkastning hittil på 6-7% av det som står inne 1. januar og 3,5% det året på det som investeres i løpet av året.

Har dere noen råd som gir lavere risiko, men samme forventede avkastning?

11 Likes

Vi er mange brente biotekbarn. :face_with_head_bandage:

India, Kjernekraft og Japan er jo temmelig opinionated bets, så vanskelig å si nøyaktig hva som kunne gi deg noe bedre treff for det du ønsker å oppnå. Mitt valg de neste par årene mens verden er gal ville jeg kansje tiltet mer mot value?

Veldig enig med deg i å ha greit med cash/høyrente og ekstra nedbetaling av lån i portisen før det har vært en skikkelig korreksjon.

1 Like

Nordic high yield fond gir i rundt 10% i året til en lavere risiko. ( Heimdal, Kraft, ABG kanskje de mest populære).
De vil falle dersom det blir uro i aksjemarkedet, men sansynligvis ikke like mye som et aksjefond

2 Likes

Har sett litt på dem, er litt skeptisk bare fordi jeg fortsatt ikke forstår helt hvor risikoen er i de fondene. Så lurer jeg også på hvordan skatt på rentefond er i forhold til aksjefond, samt at jeg ikke får ha de på ASK, så rebalansering utløser skatt? Er også usikker på om man kan forvente samme avkastning når renten er fallende? Kanskje det blir mitt tilskudd etter at buffer-målet er oppnådd, mer som en sparekonto+ :slight_smile: Men da må jeg lære meg alt det over først. Er det noe av det du vet? Skal ikke be deg legge ut i det vide og det brede, bare hvis du har det klart :slight_smile:

Kommer til å oppdatere denne tråden over tid, kanskje en gang i året. Litt som andre gjør her inne, synes sånt er gøy å se. :slight_smile:

1 Like

Bruk Zero hvis du har Nordnet

1 Like

India er litt seigt, siden de ikke helt er inne i varmen med vesten, litt på kanten med Pakistan, uoversiktlig økonomi/kriminalitet/korrupsjon osv. og derfor har geopolitisk risiko + en del annen risiko knyttet til sanksjoner og deres kjøp fra Russland m.m. Men de er i topp 3 raskest voksende økonomier, og det er hovedgrunnen til at jeg har en relativt stor del der.

Kjernekraft er done deal i mine øyne, selv om fondet er opp over 45% hittil i år og jeg kom inn sent i år. Men har fått sterk tilknytning til hvordan det går med AI-boomen og energibehovet i verden generelt. Det er bittelitt pga. at jeg har vært kjernekraftforkjemper til en viss grad i mine yngre dager, så litt nostalgisk å satse litt på kjernekraft, men hovedgrunnen er at verden endelig ser ut til å omfavne kjernekraft sakte men sikkert igjen.

Japan er mer en hedge, kjøpte på ekstremt lav Yen/Nok og forventer stabil og treg vekst derfra uansett hvordan det mer spekulative går. Har vært i Japan og sett hvordan de jobber, hele landet føles som en fabrikk som er treg på omstilling, men velfungerende økonomisk. De har dog en eldrebølge som vil kreve mer og mer, litt som Norge, og den trege omstillingstakten gjør dem ikke så godt rustet til å møte den. Så jeg har relativt lave forventninger, men forventer heller ikke nedgang. Bare et avslappet trygt bet. Får vår generasjon mer å si der de neste 5-10 årene, vil det kunne snu omstillingsevnen. Satser litt på det på lang sikt.

2 Likes

Ikkje dumt, tenkte ikke på den muligheten. Takk :slight_smile: