Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Himalaya Shipping (og 2020 Bulkers)

Noen som har noen tanker hvorfor man bør velge den ene fremfor den andre ?

Ser etter en bunn i begge, Himalaya er vel mer gearet? Kursene på de to korellerer ganske bra.

Men:

Har vært en voldsom kapitulasjon i kursen for 2020 nylig, det er interessant.

Var nylig en rettet emisjon i himalaya på 60, man får fremdeles kjøpe billigere.

Har du gjort noe mer med disse @johnj ?

Endte opp med å gå for Himalaya, er den som er mest giret av de to så måtte bli det på tekinvestor.

Er i ferd med å bekrefte et skikkelig brudd ut av nedtrend

1 Like

Slår sammen tråder for disse to, siden de basically bare er to prosjekter fra samme eierskap/ledelse, som ca bare skilles på finansieringsprofil og risikovilje. Hvis tørrbulk går til himmels vil den større giringen i Himalaya gjøre at den er ment å gå mye høyere, mens 2020 er kjempeprofitabelt allerede.

2020 Bulkers:

Himalaya:

1 Like

Det ble nevt på denne podcasten:

At HSHP er bedre enn 2020 når Cape ratene er > 25k USD per dag. Lavere enn dette så lenge den er høyere enn break even så gjør 2020 det bedre.

Jeg har selv valgt 2020 pga lavere risk ved lavere break-even.

Så tror man at Cape skal opp mot 30-40k per dag er Himalaya veien å gå.

Det jeg er mest usikker på er demand på iron ore som er det de frakter mye av, når Kina har roet ned byggingen sin. De har importert fortsatt en del jernmalm og eksportert stål. Dog vil det være mye bruk for dette når Ukraina skal gjenoppbygges (og sikkert Russland også). Vanskelig å få full oversikt her. Uansett tror på en god høst i 2020.

1 Like

Golden Ocean blir fusjonert inn i gigant.

Implikasjoner for småfiskene?

Golden cross for himalaya btw, gode rater nå, og en Q2 med tall for juli som tilsier bra utbytte for Q3.

Nice

2 Likes

Fra Shareville. Er vel bare å selge da. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg har regnet litt på det. Eier noe 2020 Bulkers så måtte ta stilling til salget.

Antall aksjer 22’871’906
Gjeld Q2-rapport 110.4m USD

209m fra salget - gjelden = 98.6m
98.6m * USD/NOK / antall aksjer = 43.10kr aksjen i potensielt utbytte.

Selger en da resterende båter på samme pris blir det

209m *USD/NOK / antall aksjer = 91.38kr akjsen

Inntekter ut året gitt rater fra braemar:

  • okt 5.5m
  • nov 4.8m
  • des 5m
  • jan 2.5m

Usikker når i Q1 dealen skjer så tar ikke med mer cash flow.

(98.6 + 209 + 5.5 + 4.8 + 5 + 2.5) * USD/NOK / aksjer = 142.30kr aksjen.

Lavere enn hva meglere snakker om.

3 Likes

Å det reknestykke samsvarer med kurs reaksjonen

2 Likes

Her er estimasjon av utbyttene per mnd i et regnskap, og du ser hvor godt/dårlig det treffer for April til Aug i år.:
image

Etter salg av båtene ser estimat til utbytter ut slik som dette:
image

Dog ikke hensyntatt ting som endret break-even pga lavere gjeld. Endret break-even pga høyere management kost siden den deles på færre båter evt. Eller andre effekter.

Men med samme break-even som får halveres forventet utb.

1 Like

Som ivrig TA eller TB som det og kan kalles (kjert barn har mange navn). Så ser jeg det samme som horroskopet mitt sier. Jeg ser en hode skulder kne og tå formasjon. Som viser at vi endten går opp, flatt eller ned.

Foruten så ser det ut som det er en del som ikke var veldig fornøyd med dealen og tar gevinst nå istede for å vente og se.

Litt overrasket over at 2020 velger å selge et fartøy her? Er jo veldig mye penger inn da.

https://newsweb.oslobors.no/message/657446

2020 Bulkers Ltd. (2020) Sale of Bulk Sao Paulo
Oslo, Norway, October 20, 2025

2020 Bulkers (the “Company”) announces that it has signed an agreement to sell
the 2020 built Newcastlemax vessel, Bulk Sao Paulo, to an unaffiliated third
party for a total consideration of US$72.75 million. The sale is subject to
certain closing conditions, in line with industry standards.

The Company will retain the vessels’ operating cashflows until closing of the
transaction, which is agreed to take place during Q1 2026.

The Company expects to recognize a net book gain of approximately US$29
million upon completion of the transaction.

The Board of Directors of the Company will, subject to completion of the sale,
determine the allocation of the net proceeds from the transaction.

1 Like

Regner med at de skal selge resten av båtene også. Gir liten mening å drive videre med 2 skip

og Trøim satser på VLCC-ere i Bruton som nå henter penger til satsning

1 Like

Right, hadde ikke fått med meg at de var blitt så små. Da skal nok det prosjektet avvikles ja.

image

Kort regnestykke på NAV per aksje på 154kr aksjen, om de to siste båtene selges for 70m USD hver.

1 Like

Fra TheGunners på sharevville:

2020 Bulkers has continued to reduce its fleet with another newcastlemax sale.

Fresh from selling three large bulk carriers to Asyad Shipping in Oman last month, the Oslo-listed operation has agreed to offload the 208,000-dwt Bulk Sao Paulo (built 2020) to an unaffiliated third party for $72.75m.

VesselsValue has a value of nearly $70m on the ship.

2020 Bulkers will retain the vessels’ operating cashflows until the closing of the transaction, which will be during the first quarter of 2026.

The company, founded by shipowner Tor Olav Troim, expects to recognise a net book gain of $29m.

The allocation of the proceeds has yet to be determined.

The owner will be down to its last two ships following the sale. These are both newcastlemaxes built in 2020.

The Bulk Sao Paulo is on charter to Costamare Bulkers.

Fearnley Securities said the sale was another “solid” one by the company, which has now offloaded four vessels for a total consideration of $281.75m.

Oman-stocklisted Asyad Shipping splashed out $209m on the purchase of three newcastlemax bulk carriers from 2020 Bulkers in September as it forges ahead with its fleet growth plans.

The 208,000-dwt Bulk Sandefjord and Bulk Santiago (both built 2019) and the Bulk Shenzhen (built 2020) went for 10% above broker valuations.

The price equated to nearly $70m per bulker, with VesselsValue assessing the trio as worth only $191m.

The owner expects to make a net book gain of $89m from the transaction.

Last year, 2020 Bulkers sold two other 2019-built vessels to Neda Maritime in Greece for only $63.7m each.

In September, chief executive Lars Christian Svensen told TradeWinds: “It was a good entry point and it is a good exit point for these assets, but we would also like the exposure to this market so we will continue trading the remaining fleet — business as usual — with the remaining ships.”

He said there were no current plans to sell 2020 Bulkers’ final three vessels.

Copyright: TradeWinds, simply the best!

En exit på 154 inklusive alle utbytter betalt fra denne ville vel gi en riktig så behagelig ende på visa

1 Like

Himalaya ganske så nedkjølt etter en måned er gått: