Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

2020 Bulkers og Himalaya Shipping

Baltic Dry ser veldig mye mer fristende ut enn bulk-aksjene i hvertfall.

2 Likes

Er det BDRY ETFen dere mener?

1 Like

Ja der er jeg enig, per nå

Ja det er det

Er det mulig å kjøpe BDRY gjennom norske meglere nå? Nordnet har blokkert den.

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/596974

Noen som har noen tanker hvorfor man bør velge den ene fremfor den andre ?

Ser etter en bunn i begge, Himalaya er vel mer gearet? Kursene på de to korellerer ganske bra.

Men:

Har vært en voldsom kapitulasjon i kursen for 2020 nylig, det er interessant.

Var nylig en rettet emisjon i himalaya på 60, man får fremdeles kjøpe billigere.

Har du gjort noe mer med disse @johnj ?

Endte opp med å gå for Himalaya, er den som er mest giret av de to så måtte bli det på tekinvestor.

Er i ferd med å bekrefte et skikkelig brudd ut av nedtrend

1 Like

Slår sammen tråder for disse to, siden de basically bare er to prosjekter fra samme eierskap/ledelse, som ca bare skilles på finansieringsprofil og risikovilje. Hvis tørrbulk går til himmels vil den større giringen i Himalaya gjøre at den er ment å gå mye høyere, mens 2020 er kjempeprofitabelt allerede.

2020 Bulkers:

Himalaya:

1 Like

Det ble nevt på denne podcasten:

At HSHP er bedre enn 2020 når Cape ratene er > 25k USD per dag. Lavere enn dette så lenge den er høyere enn break even så gjør 2020 det bedre.

Jeg har selv valgt 2020 pga lavere risk ved lavere break-even.

Så tror man at Cape skal opp mot 30-40k per dag er Himalaya veien å gå.

Det jeg er mest usikker på er demand på iron ore som er det de frakter mye av, når Kina har roet ned byggingen sin. De har importert fortsatt en del jernmalm og eksportert stål. Dog vil det være mye bruk for dette når Ukraina skal gjenoppbygges (og sikkert Russland også). Vanskelig å få full oversikt her. Uansett tror på en god høst i 2020.

1 Like

Golden Ocean blir fusjonert inn i gigant.

Implikasjoner for småfiskene?

Golden cross for himalaya btw, gode rater nå, og en Q2 med tall for juli som tilsier bra utbytte for Q3.

Nice

2 Likes

Fra Shareville. Er vel bare å selge da. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg har regnet litt på det. Eier noe 2020 Bulkers så måtte ta stilling til salget.

Antall aksjer 22’871’906
Gjeld Q2-rapport 110.4m USD

209m fra salget - gjelden = 98.6m
98.6m * USD/NOK / antall aksjer = 43.10kr aksjen i potensielt utbytte.

Selger en da resterende båter på samme pris blir det

209m *USD/NOK / antall aksjer = 91.38kr akjsen

Inntekter ut året gitt rater fra braemar:

• okt 5.5m
  • nov 4.8m
  • des 5m
  • jan 2.5m

Usikker når i Q1 dealen skjer så tar ikke med mer cash flow.

(98.6 + 209 + 5.5 + 4.8 + 5 + 2.5) * USD/NOK / aksjer = 142.30kr aksjen.

Lavere enn hva meglere snakker om.

3 Likes

Å det reknestykke samsvarer med kurs reaksjonen

2 Likes

Her er estimasjon av utbyttene per mnd i et regnskap, og du ser hvor godt/dårlig det treffer for April til Aug i år.:
image

Etter salg av båtene ser estimat til utbytter ut slik som dette:
image

Dog ikke hensyntatt ting som endret break-even pga lavere gjeld. Endret break-even pga høyere management kost siden den deles på færre båter evt. Eller andre effekter.

Men med samme break-even som får halveres forventet utb.

1 Like

Som ivrig TA eller TB som det og kan kalles (kjert barn har mange navn). Så ser jeg det samme som horroskopet mitt sier. Jeg ser en hode skulder kne og tå formasjon. Som viser at vi endten går opp, flatt eller ned.

Foruten så ser det ut som det er en del som ikke var veldig fornøyd med dealen og tar gevinst nå istede for å vente og se.