Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

2020 Bulkers

Med sterkt økende rater (bull market),
som forventes å fortsette ut 2021 og inn i 2022, er 2020 Bulkers et must, også pga de høye utbytter selskapet gir.

4 Likes

Hvordan er dagens prising mener du? Skyhøyt?

Bildet viser estimert utbytte basert på capesize indexen. Nå er vi i det som tradisjonelt er lavsesong og den er på 40000 og kraftig stigende. 40000 gir 37 kroner i utbytte per år. Hvis man forventer fortsatt god etterspørsel etter tørrbulk mener jeg den er lavt priset. Kjøpsmulighet på dippen som kommer i morgen.

1 Like

En refleksjon av leder for Agri Analyse Chr Smedshaug

Verden opplever nå prisboom i fraktrater for varer som er på historisk nivå. Fraktratene fra Shanghai til Rotterdam er nå over 500 % høyere enn snittet for de siste fem år. Det er særlig containerskip som frakter varer det er knapphet på, ikke minst fordi coronatiltakene har økt vareetterspørselen, men senket leveringsevnen og skapt treghet i alle systemer. Nå mangler både skip og kontainere og dette tar tid og sveise seg ut av. Videre er ratene for bulkskip økende. De frakter korn og jernmalm ++ og med økende fokus på varer, og infrastruktur i mange land så stiger også ratene her. Når mange skip er sanert grunnet dårlige tider for kort tid tilbake og økte miljøkrav så er det stor underdekning også her. Det vil trolig vare noen år.

1 Like

Ratefall slik vi har sett i forkant av denne helga, vil vi nok se sporadisk, men mangelen på ny tonnasje tilsier st ratene vil fortsette å øke - dette og de nærmeste årene.

Fint oppsett på 2020 med månedshyre til aksjonærene og tidy rapportering.

Malmsyklusen har sin egen sesong som er viktig. Men premium de har oppnådd på Newcastlemax er bra. Koch sin inntreden på kuts 103 er også spennende.
Brazil skal i en toårsperiode øke eksporten fra 300 mill tonn til 400 mill tonn. Forholdet mellom Australia og Kina har kjølnet merkbart. Dette gir oppside. Større fraktbehov fra Brazil enn fra Australia. Mye capesize er på vei ut eller blir uøkonomisk uansett. Ekstrabehov blir da 200-300 stor skip. ( capesize ++). Lite kontrahering for levering neste 2-3 år Bra rater er da meget sannsynlig og 25-35 Kr i årlig utbetaling pr aksje.

Stigende rater.
Likevel faller aksjen som øvrige aksjer på OB.
Idag går aksjen ex utbytte. Det har nok også innvirkning på kursfallet idag

Da foreligger Q2

Tor Olav Trøims 2020 Bulkers endte andre kvartal med et resultat før skatt på 17,1 millioner dollar, opp fra 2,4 millioner dollar på samme tid i fjor.

Driftsinntektene mer enn doblet seg fra 10,8 millioner dollar i fjorårets andre kvartal til 28,4 millioner dollar i år.

For månedene april, mai og juni er det vedtatt et utbytte på 75 cent pr. aksje, mens det for juli er foreslått et utbytte på 26 cent pr. aksje.

Sterkt marked

Tørrlastrederiet nyter godt av det sterke markedet, med stadig økende rater, og oppnådde en gjennomsnittlig dagrate på 39.500 dollar brutto i kvartalet, så langt i tredje kvartal ligger den på 40.100 dollar.

1 Like

All time high på aksjen i dag med 129,50
Q3 er normalt beste kvartal, så dette blir spennende.

1 Like

2020 Bulkers går som ei kule :star_struck:

2020 Bulkers has today converted the index-linked charters for Bulk Sandefjord and Bulk Shanghai into fixed rate charters at US$54,000 per ship per day, gross, for the period from September 1, 2021 until December 31, 2021. In addition, both vessels will still earn a premium related to the fuel cost savings from the scrubbers. The Company expects average operating cash breakeven after G&A, vessel operating costs and debt service of approximately US$14,500 per ship per day for 2021.

SEB høyner kursmålet på 2020 Bulkers

«Vi venter at handelsineffektiviteter vedvarer godt inn i 2022, som fører til at vi oppjusterer våre estimater og kursmål», skriver meglerhuset, som legger til at de fastholder kjøpsanbefalinger på alle tørrbulkselskaper de har analysedekning på.

SEB høyner sitt anslag på capesizedagrater til 31.000 dollar for 2021, som er opp 4.500 dollar, og for 2022 oppjusteres dagraten med 4.000 dollar til 27.000 dollar.

Dette gjør at meglerhuset oppjusterer sitt kursmål på 2020 Bulkers til 155 kroner fra tidligere 130 kroner.

1 Like

Kommende uke annonseres utbytte for august.
Med en snittrate på nær 40.000 ligger det an til et utbytte i overkant av 0,35 USD/aksje

Hvordan tror dere den siste tids uro på jernmalmfronten vil spille inn i ratene på bulksektoren?

Ubegripelig at 2020 får såvidt mye juling, forårsaket av at en kinesisk storentrepenør har kommet i store økonomiske vansker…
Utfra hva jeg har forstått er to av skipene på kontrakt ut året, mens de øvrige seks opererer i spotmarkedet.
Tror det er de korte pengene til investorene. som var på salg i dag.

Ratene på Braemar stiger kraftig i dag på Cape.
2020 bare svakt opp

Trøsten er at det blir heftig utbytte om kort tid. :slight_smile:

Shortere er aktive i dag, og noen blir lurt i shorterfella :laughing:

Sakset fra Finansavisen I dag

Tørrlasteratene fortsetter oppover.

Evergrande-krisen har foreløpig ikke påvirket inntjeningen i tørrlastmarkedet negativt. Ratene har tvert i mot fortsatt å styrke seg.

Fire av skipene operer i spot markedet, men med en premium. *Ships fixed on index-linked TCs
~35% premium to a standardcapesize + scrubber benefit Option to convert to fixed rates.
De fire resterende skipene er sluttet til 4 vessels fixed at an average of US$40,600, gross + scrubber profit share for Sep-Dec 2021. Denne informasjonen finner man i presentasjonen som 2020 Bulkers gjorde i forbindelse med Pareto Energy Conference 2021.