Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

2020 Bulkers

@Ebitor Hei! Noen spesiell grunn til oppgangen idag?

1 Like

Det virker som om 2020 Bulkers sin investment case nå er forventet oppgang i Kina, noe som vil medføre etterspørsel etter jernmalm. Men hvordan ser ting ut for 2020 Bulkers dersom dette ikke slår inn, altså hvordan ser utsiktene for 2020 Bulkers ut dersom Kina ikke leverer, eller vi går inn i en resesjon eller i verden med lite etterspørsel etter jernmalm - vil vi se en markant nedgang i bunnlinjen for 2020 Bulkers, eller vil dagens inntjening holde seg på dagens nivå pluss minus?

1 Like

Da blir det nok magrere år enn det mange forventer, men nedsiden er fortsatt begrenset i tørrbulk om du har tid til å sitte noen år. Grunnen til dette er den lave ordremengden på nybygg i segmentet:

https://www.tradewindsnews.com/finance/streetwise-why-investing-is-getting-sticky-at-the-bottom-of-a-dry-bulk-trough/2-1-1390068

2 Likes

BULK: FEARNLEY SECURITIES OPPGRADERER SEKTOR TIL KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppgraderer tørrbulksektoren til en kjøpsanbefaling, fra tidligere hold, og oppjusterer estimatet for capesize-ratene til 20.000 dollar pr dag i 2023. Belships, Star Bulk og 2020 Bulkers er favoritter i sektoren.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset mandag.

Med estimert tilbudsvekst på 2,5-3,0 prosent, og etterspørselsvekst i gjennomsnitt over dette i mesteparten av 2023, ser året stadig med positivt ut for tørrbulkaksjene.

“Vi forventer at inntjeningen vil hente seg inn fra februar/mars, når vi kommer ut av den kinesiske nyttårsfeiringen, og forblir sterkt ut året”, skriver meglerhuset, som forventer at førstekvartalstallene vil være svake, men at investorer trolig vil se forbi dette da ratene vil ha hentet seg inn innen det.

Alle aksjer selskapet dekker i sektoren oppgraderes til kjøp fra hold. 2020 Bulkers har et nytt kursmål på 125 kroner pr aksje, opp fra 100 kroner. Belships får et kursmål på 22 kroner pr aksje, opp fra 18 kroner. Golden Ocean får et kursmål på 11,5 dollar pr aksje, opp fra 9,0 dollar.

2 Likes

Takk, det var en veldig nyttig artikkel. Jeg kjente til den lave ordreboken fra tidligere, så dette sammen med at en større eller mindre mengde av dagens skip antakeligvis vil skrapes vil legge en vesentlig begrensning på tilbudssiden (som er bra for rederiene). Men hvordan dette balanseres opp mot eventuell lavere etterspørsel er mer uklart for meg, så dersom fraktratene faller vesentlig over flere år er det ikke så mye å tjene på å eie disse selskapene. Men det er vel vanskelig (for amatører som meg) å finregne på utfallsrom og sannsynligheter, så det blir vel til at jeg i tilfelle må gamble litt.

En bekymring er dette med drivstoff: Slik jeg forstår det skyldes den lave ordreboken bl.a. at rederiene er usikre på hva salgs drivstoff som vil gjelde fremover. Det er vel da en ikke ubetydelig risiko at 2020 Bulkers sine skip bruker feil drivstoff, og da allerede om få år må bygges om, selges billig eller skrapes. Har du noen tanker rundt denne problematikken?

2 Likes

2020 har en relativt ung flåte hvor samtlige skip har scrubbers. Det gjør de i stand til å takle reguleringer på svovelutslipp greit, men ikke CO2. Nå som metanol og ammoniakk er på vei, også for bulk så er bekymringen du nevner nok reell. Det man likevel kan merke seg er at nesten ingen bulkskip kan gå på metanol og ammoniakk i dag, så konkurranse fra den teknologien må bygges først. Og siden verftene ikke har store ordrebøker for bulk så er det litt inn i fremtiden før dette blir veldig relevant.

I mellomtiden er nye, store skip det beste målt i CO2-utslipp per tonn-mil og det er jo flåten til 2020.

1 Like

Jeg tror etterspørselen vil økes jeg. Kina har vært i kraftig lockdown i 3 år. Nå er de på vei ut igjen og de kjører på med stimuli pakker til økonomien. Ser ikke hvorfor etterspørselen skulle gå så mye ned med mindre det blir en global depresjon.
Se bare på hvor mye flytrafikken øker i Kina. Ser ut som de for alvor åpner opp.
Det er også mulig å få økte rater med dårlig økonomisk vekst, så lenge tilførselen av nye skip er enda lavere.
Tror man er litt for negativ i forhold til Kina. Jeg tror etterspørselen der kan overraske

Kanskje jeg er for optimistisk?

1 Like

Er enig i den analysen, men tror vi først får en skuffende q4 rapport. Som vil gi gode kjøpsmuligheter for fremtiden.

Publisert 3. feb. 2023 kl 14:55

Innsideporteføljen siger fra

En sterk shippingaksje gjør at Innsideporteføljen siger fra Oslo Børs. Hittil i år er porteføljen opp nesten 6 prosent.

2020 Bulkers steg nesten 10 prosent denne uken.

Baltic dry indeksen er forøvrig grådig billig i forhold til mange andre assets, slik som olje, gull, kobber etc… noe av det billigste der ute akkurat nå. Hvis man synes en slik ratio analyse gir mening

1 Like

Baltic Dry ser veldig mye mer fristende ut enn bulk-aksjene i hvertfall.

2 Likes

Er det BDRY ETFen dere mener?

1 Like

Ja der er jeg enig, per nå

Ja det er det

Er det mulig å kjøpe BDRY gjennom norske meglere nå? Nordnet har blokkert den.

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/596974