Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Å leie ut aksjer

Jeg har ikke helt forstått hva dette innebærer. Hva er faren, hvordan gjør man det, hvorfor… ?
Kan noen gjøre et forsøk å forklare det slik jeg kan skjønne det?

1 Like

Du kontakter megler ( hvis megler tilbyr det).

så sier du hva du vil ha i rente evt lar megler bestemme etter markedspris.

Så om noen låner dem får du rente, ønsker du ikke å leie dem ut lengre trekker du dem tilbake. Er ingen fare forbundet med å leie ut.

Det er litt forskjeller på hvor man har aksjene på hvor kjapt man kan selge utlånte aksjer. Feks står det hos Pareto:

  • Hvor lang bindingstid har jeg når jeg låner ut aksjer?
    Du kan på et hvert tidspunkt kreve utlånte aksjer tilbake med en oppgjørstid på senest tre handelsdager etter at tilbakeleveringskravet ble fremmet. Det betyr at du kan selge aksjene 1 dag etter at du har krevd aksjene tilbakelevert.
  • Kan jeg selge aksjer som er utlånt?
    Nei, du kan ikke selge aksjer som er utlånt. Da må du tilbakekalle de først, ref punkt lenger opp.

Så i en del tilfeller vil det være en lite lockup risiko.

1 Like

Det kan du forhandle på iallefall hvis du har mange aksjer.

Man kan tjene noe ekstra når man vet at man skal sitte lenge…?

For de fleste her på forumet vil vel standard betingelser gjelde :slight_smile:

Nordnet har automatisk utlån av aksjer man har på investeringskonto zero. Da kan man kjøpe og selge som man vil uten å tenke på tilbakekalling etc. Jeg fikk en del ekstra kroner inn på konto når jeg hadde NEL tidligere uten å foreta meg noe. :smiley: Finnes sikkert bedre avtaler der ut hvertfall hvis man vil låne ut alle aksjene man eier. Men synes nå dette var en grei ekstra inntekt uten å gjøre noen ting.


Den potensielle ekstra inntekten, eller renteinntekten, avhenger av en rekke faktorer. Renteinntekten baserer seg på beholdningen din og størrelsen på denne, tidsrommet du har hatt den og hvilket tilbud eller etterspørsel det er på lån av de aktuelle aksjene. Utlånsrenten kan variere betraktelig fra aksje til aksje, men også for en enkelt aksje over tid. Vanligvis vil utlånsrenten per aksje bli mindre enn én prosent, men kan også overstige 10 prosent, eller i sjeldne tilfeller enda mer.

Eksempel :

  • Si at du har 100 000 kroner investert i en aksje og at i gjennomsnitt lånes 20 prosent av denne beholdningen ut i løpet av ett år til en rente på 5 prosent. Da vil bruttoinntekten i lånemarkedet utgjøre 1000 kroner, forutsatt at aksjens verdiutvikling har vært uforandret.

  • 10 prosent av inntekten, 100 kroner, trekkes som et avdrag for kostnader til Nordnets låneagent (drifter av låneplattform). Av de gjenstående 900 kronene trekker Nordnet ytterligere en kostnad på 50 prosent, 450 kroner, for å dekke operasjonelle kostnader og risiko.

  • I dette eksempelet blir din ekstra inntekt 450 kroner (0,45 prosent av investert beløp).

Legg merke til at minste beløp som kan utbetales per kvartal er 1 krone.

Yep renten er mellom 5 og 95% .

Normalt får du 5% for de fleste aksjer som ikke har ekstremt shortepress.

Bruker du en skikkelig megler ( sorry nordnet dere er ikke der). Så kan du flagge at du i utgangspunktet låner alt ut, og da ringer de deg om noen leter etter poster.

Så det er ikke fornuftig å leie ut aksjer med utbytte.
Si at jeg har 100k i NEL, dat kan det være fornuftig, men 100k i bwlpg ikke?

Takk

1 Like

Er jo bare å trekke dem tilbake når utbytte er

Er vel slik at den som låner aksjene av deg må betale deg utbyttet