Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Å sitte lenge

Hvor lenge skal du eie en aksje før man kan snakke om at man sitter lenge?

Jeg tror hvis man holder en aksje i dager eller uker regnes det som “short-term” trading, men det blir vel på sett og vis hva du selv anser som lenge. Hvis strategien din er å daytrade, så vil det være lenge å holde i flere uker :slight_smile: Ingen fasit her :slight_smile: Det viktigste å tenke på er at man har en strategi for når man skal selge allerede når man kjøper.

Det er nok ganske individuelt som @pdx tar opp. For min del vil jeg si at har jeg en aksje kontinuerlig over 3år så går det inn i kategorien “lenge” :slight_smile:

2 Likes

Hvis du sitter over en nedgang på over 10%, så er du i ferd med å sitte lenge. Hvis det ikke var planen å sitte lenge, så har du da en mangel i strategien som burde utbedres. Jeg snakker av erfaring. :stuck_out_tongue:

7 Likes

Litt usikker på spørsmålet.

Er man “long” i en aksje, så eier du enten aksjer eller andre ting som gjør at hvis aksjen går opp i verdi så tjener du penger. Er du “short” så har du enten solgt aksjer du ikke eier eller posisjonert deg slik at hvis aksjen synker i verdi så tjener du penger.

Er du langsiktig inne i en aksje så er du i mitt hode eier av en aksje med mål om å selge mer enn ett år fram i tid.

Da tror jeg at jeg sitter langt.

2 Likes

Vanligvis regner man med at å sitte lenge viser til strategier over flere år, men siden “lenge” er et ord som ikke betyr noe uten noe å sammenliknes med kommer det an på hvilken situasjon det brukes i. En flash-trader som handler med roboter kan si at å holde et instrument i 2 sekunder er veldig lenge, en forelsket Funcom-investor kan si at å ha eid Funcom aksjer i et år er veldig kort. Det kommer helt an på hvem som sier det, i hvilken tråd og hva de snakker om. :slight_smile:

Jeg har sittet lenge (9-10 år) i Kitron og de 4-5 første føltes som en evighet :joy:

5 Likes

Avhengig av strategien har å sitte lenge forskjellige betydninger, kan jeg oppsummere det slik?

4 Likes

Og noen har sittet i 10ish år i PHO og føler nok at de har sittet mer eller mindre på stedet hvil :rofl: og planlegger å sitte “litt” til.

Min definisjon er at lenge er når du har sittet så lenge at du ikke VIL sitte lengre.