Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI / KI i skandinavia

Finnes det en oversikt over selskaper i skandianavia som jobber spesifikt med AI / KI ?

1 Like

Ser jeg var noe kortfattet i mitt tidligere innlegg.

Det jeg er ute etter, er å sette opp en watchlist over interessante selskaper som spesifikt jobber med AI/KI som verktøy for andre selskaper. Det trenger ikke nødvendigvis å være skandinaviske selskaper, så jeg er åpen for forslag fra hele verden.

Her er det jeg har funnet til nå:

• Lattice Semiconductor (LSCC, $10 milliarder) - Utvikler AI-hardware og programmerbare logiske enheter.

• C3.ai, Inc. (AI, $2.3 milliarder) - Tilbyr AI-programvare for virksomheter.

• SES Ai A (SES, $3 milliarder) - Spesialiserer seg på AI-drevne løsninger for satellittkommunikasjon.

• Tempus AI (TEM, $1 milliard) - Bruker AI for å forbedre medisinsk forskning og personlig tilpasset behandling.

• Kaltura, Inc. (KLTR, $1 milliard) - Leverer AI-drevne video-plattformsløsninger.

• SoundHound AI, Inc. (SOUN, $600 millioner) - Utvikler AI-drevet talegjenkjenning og stemmestyring.

• Veritone, Inc. (VERI, $500 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevet medieinnhold og analyse.

• AEye, Inc. (LIDR, $400 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sensorer for selvkjørende biler.

• BigBear.ai (BBAI, $300 millioner) - Tilbyr AI-drevne beslutningsstøtte- og analyseverktøy.

• Guardforce AI (GFAI, $50 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sikkerhetsløsninger og automatiseringstjenester.

• Fobi Ai Inc (FOBI, $40 millioner) - Utvikler AI-drevne løsninger for datahåndtering og kundeinnsikt.

• Bullfrog AI (BFRG, $30 millioner) - Utvikler AI-drevne programvareløsninger for analyse og datahåndtering.

• Healwell AI Inc. (AIDX, $25 millioner) - Utvikler AI-løsninger for helsevesenet, inkludert diagnostikk og behandling.

• AI Artificial Intelligence Ventures Inc (AIVC, $20 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-løsninger.

• Palladyne AI (PDYN, $15 millioner) - Utvikling og anvendelse av AI-teknologier i ulike bransjer.

• Alset AI Ventures Inc (GPUS, $10 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-relaterte produkter.

Palantir, ServiceNow, Arista Networks, Palo Alto Networks, GoDaddy

1 Like

SMOP: Børsnotert selskap I Norge som kommer til å tjene på utbyggingen av AI fokuserte datasenter er Smartoptics. Forventningen er at databehovet fremover blir så stort at datamengden kommer til å «flyte ut» av datasenterene og at disse derfor må nøstes sammen med raskere koblinger.

Mer her om fiberteknologien som er nødvendig for Datacenter Interconnect