Finnes det en oversikt over selskaper i skandianavia som jobber spesifikt med AI / KI ?
Ser jeg var noe kortfattet i mitt tidligere innlegg.
Det jeg er ute etter, er å sette opp en watchlist over interessante selskaper som spesifikt jobber med AI/KI som verktøy for andre selskaper. Det trenger ikke nødvendigvis å være skandinaviske selskaper, så jeg er åpen for forslag fra hele verden.
Her er det jeg har funnet til nå:
-
Lattice Semiconductor (LSCC, $10 milliarder) - Utvikler AI-hardware og programmerbare logiske enheter.
-
C3.ai, Inc. (AI, $2.3 milliarder) - Tilbyr AI-programvare for virksomheter.
-
SES Ai A (SES, $3 milliarder) - Spesialiserer seg på AI-drevne løsninger for satellittkommunikasjon.
-
Tempus AI (TEM, $1 milliard) - Bruker AI for å forbedre medisinsk forskning og personlig tilpasset behandling.
-
Kaltura, Inc. (KLTR, $1 milliard) - Leverer AI-drevne video-plattformsløsninger.
-
SoundHound AI, Inc. (SOUN, $600 millioner) - Utvikler AI-drevet talegjenkjenning og stemmestyring.
-
Veritone, Inc. (VERI, $500 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevet medieinnhold og analyse.
-
AEye, Inc. (LIDR, $400 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sensorer for selvkjørende biler.
-
BigBear.ai (BBAI, $300 millioner) - Tilbyr AI-drevne beslutningsstøtte- og analyseverktøy.
-
Guardforce AI (GFAI, $50 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sikkerhetsløsninger og automatiseringstjenester.
-
Fobi Ai Inc (FOBI, $40 millioner) - Utvikler AI-drevne løsninger for datahåndtering og kundeinnsikt.
-
Bullfrog AI (BFRG, $30 millioner) - Utvikler AI-drevne programvareløsninger for analyse og datahåndtering.
-
Healwell AI Inc. (AIDX, $25 millioner) - Utvikler AI-løsninger for helsevesenet, inkludert diagnostikk og behandling.
-
AI Artificial Intelligence Ventures Inc (AIVC, $20 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-løsninger.
-
Palladyne AI (PDYN, $15 millioner) - Utvikling og anvendelse av AI-teknologier i ulike bransjer.
-
Alset AI Ventures Inc (GPUS, $10 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-relaterte produkter.
Palantir, ServiceNow, Arista Networks, Palo Alto Networks, GoDaddy
SMOP: Børsnotert selskap I Norge som kommer til å tjene på utbyggingen av AI fokuserte datasenter er Smartoptics. Forventningen er at databehovet fremover blir så stort at datamengden kommer til å «flyte ut» av datasenterene og at disse derfor må nøstes sammen med raskere koblinger.
Mer her om fiberteknologien som er nødvendig for Datacenter Interconnect