Finnes det en oversikt over selskaper i skandianavia som jobber spesifikt med AI / KI ?
Ser jeg var noe kortfattet i mitt tidligere innlegg.
Det jeg er ute etter, er å sette opp en watchlist over interessante selskaper som spesifikt jobber med AI/KI som verktøy for andre selskaper. Det trenger ikke nødvendigvis å være skandinaviske selskaper, så jeg er åpen for forslag fra hele verden.
Her er det jeg har funnet til nå:
-
Lattice Semiconductor (LSCC, $10 milliarder) - Utvikler AI-hardware og programmerbare logiske enheter.
-
C3.ai, Inc. (AI, $2.3 milliarder) - Tilbyr AI-programvare for virksomheter.
-
SES Ai A (SES, $3 milliarder) - Spesialiserer seg på AI-drevne løsninger for satellittkommunikasjon.
-
Tempus AI (TEM, $1 milliard) - Bruker AI for å forbedre medisinsk forskning og personlig tilpasset behandling.
-
Kaltura, Inc. (KLTR, $1 milliard) - Leverer AI-drevne video-plattformsløsninger.
-
SoundHound AI, Inc. (SOUN, $600 millioner) - Utvikler AI-drevet talegjenkjenning og stemmestyring.
-
Veritone, Inc. (VERI, $500 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevet medieinnhold og analyse.
-
AEye, Inc. (LIDR, $400 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sensorer for selvkjørende biler.
-
BigBear.ai (BBAI, $300 millioner) - Tilbyr AI-drevne beslutningsstøtte- og analyseverktøy.
-
Guardforce AI (GFAI, $50 millioner) - Spesialiserer seg på AI-drevne sikkerhetsløsninger og automatiseringstjenester.
-
Fobi Ai Inc (FOBI, $40 millioner) - Utvikler AI-drevne løsninger for datahåndtering og kundeinnsikt.
-
Bullfrog AI (BFRG, $30 millioner) - Utvikler AI-drevne programvareløsninger for analyse og datahåndtering.
-
Healwell AI Inc. (AIDX, $25 millioner) - Utvikler AI-løsninger for helsevesenet, inkludert diagnostikk og behandling.
-
AI Artificial Intelligence Ventures Inc (AIVC, $20 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-løsninger.
-
Palladyne AI (PDYN, $15 millioner) - Utvikling og anvendelse av AI-teknologier i ulike bransjer.
-
Alset AI Ventures Inc (GPUS, $10 millioner) - Investeringer i AI-teknologier og utvikling av AI-relaterte produkter.
Palantir, ServiceNow, Arista Networks, Palo Alto Networks, GoDaddy
SMOP: Børsnotert selskap I Norge som kommer til å tjene på utbyggingen av AI fokuserte datasenter er Smartoptics. Forventningen er at databehovet fremover blir så stort at datamengden kommer til å «flyte ut» av datasenterene og at disse derfor må nøstes sammen med raskere koblinger.
Mer her om fiberteknologien som er nødvendig for Datacenter Interconnect
IKKE om Skandinavia, men en interessant artikkel om DeepSeek og det man vel kanskje må kalle en boomerang av sanksjonene mot eksport av high-end chip til Kina.
https://www.bcg.com/publications/2025/nordic-genai-complacency
Overraskende funn her ?
However, here in the Nordics, we are not keeping pace with this technological paradigm shift:
Only 19% of Nordic white-collar workers report using GenAI on a weekly basis, compared to a global average of 61%.
Compared to their global peers, Nordic GenAI users report less than half the time savings from GenAI use