Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Morsomt, merker at de nevrale nettverkene ikke treffer optimalt her men uansett veldig bra. Men prøv å forestille deg hvor mye data disse er trent på for å virke så bra som de gjør uten å ha noen forståelse av hva det snakkes om!

Men det er klart at slike bots kan erstatte ansatte i callsentre osv.

2 Likes

Det er et av hovedpoengene med tråden, å diskutere og få bevissthet rundt dette, og hva som kan gjøres med det.

Vi vet i dag også hvordan AI feilvurderer hva vi ønsker og benytter seg av dogmet «målet helliger middelet», for eksempel når det gjelder å spre usann informasjon på nettet.

Algoritmene fanger ikke opp hva som er samt/usant, men deler rett og slett det som gir flest klikk.

Vi ser på forumet her hvor ekstremt ulike oppfatninger vi har fått når det gjelder feks politikk; vi har blitt polarisert i en grad vi ikke så for ti år siden.

I tillegg har både datainnsamling og -behandling vokst i rekordfart og kommer til å mate den utviklingen som skjer.

Jeg vil gjerne se noe grunnlag for det du sier om at det har skjedd lite siden 70-tallet rent matematisk; at formlene er de samme tror jeg ikke betyr så mye, og spør du meg kan AI være genialt til nettopp å eksperimentere med formler og komme opp med nye løsninger!

Uansett; de fleste vet st det jobbes mye med AI og det bør dermed også være ganske klart at utviklingen vil gå raskere. Og raskere.

Her er forresten en annen litt artig sak, se fra litt uti; algoritmer som oppholder seg i rom basert på fysiske lover, og som lærer seg å bokse etter å ha sett ett minutt boksing.

Først må de re seg å holde balansen! :sweat_smile:

Jeg er helt enig med deg i mange av refleksjonene du gjør deg. Mitt poeng er bare at det ikke har skjedd noe nytt rent matematisk, men det har jo skjedd masse nytt på hardware siden samt tilgang på data. Dette gjør at man i dag kan bruke maskinlæring på helt andre måter enn tidligere, og som påpekt over så kan det gå ut over arbeidsplasser og økonomien generelt. Trenger du lenker for denne påstanden om at de matematiske prinsippene ikke har endret seg så skal jeg prøve å finne det. Med andre ord, algoritmene tenker ikke selv om det kan oppleves slik.

4 Likes

Når det gjelderAI or roboter så kan utviklingen komme til å bli eksponensiell:

Jeg søkte på eksponensiell og fant tilfeldigvis denne artikkelen som sier noe om Moores lov - som gjelder transistorer.

Noen mener Moores lov kan brukes på mye annet. Jeg søkte derfor nå på Moores law on everything og fikk opp en artikkel av en av de store VC-ene i Silicon Valley Sam Altman (CEO for Ycombinator).

Han er også CEO i OpenAI, en non-profit organisasjon for AI. https://openai.com/

Han understøtter min tanke om at AI er kommet lengre enn de fleste tror, og at utviklingen nok vil bli umulig å stoppe - og at vi må gjøre noe for å sikre folk flest.

Artikkelen er interessant, tar for seg mye, inkludert konkrete måter å skattlegge på for å få en fair distribusjon av rikdom i fremtiden (kort sagt å skattlegge selskaper mye lavere enn veksten de produserer, og betalingen av skatt fra selskapene skal skje i form av aksjer; han foreslår utvanning av selskapene, 2,5% nye aksjer i året, som går i sin helhet til skatt.

En stor den av denne skatten igjen redistribueres til alle personer over 18, slik at alle innbyggere blir aksjeeiere. Han mener det vil føre til et fokus på det han kaller “more good” istedenfor “less bad” - altså et fokus på å gjøre kaken større ikke på å fordele kaken så rettferdig som mulig.

@Staeiny skrev ikke dette innlegget til deg direkte men tenker det kan være et aktuelt svar likevel. Organisasjonen OpenAI har nok temmelig heftig funding og vet nok hva de snakker om, selv om det kanskje kan virke litt futuristisk og eller utopisk.

2 Likes

Hehe, ikke noe problem, jeg tror ikke vi er så veldig uenig @VargVemund. Moors lov passer nok bra siden vi er helt i starten av avansert robotifisering. I Finland har de vel gjennomført et eksperiment med borgerlønn, det er vel naturlig å se litt på erfaringene derfra, samt andre land som eksperimenterer med dette.

2 Likes

Så vidt jeg husker var det blandede erfaringer med opplegget i Finland, kommer sikkert an på øynene som ser.

Her er et eksperiment fra California - små beløp det snakkes om, spesielt i norsk målestokk (500$/mnd):

https://www.npr.org/2021/03/04/973653719/california-program-giving-500-no-strings-attached-stipends-pays-off-study-finds

Det ga visst en god del positive effekter.

Så vidt jeg har fått med meg er jobbmarkedet spesielt for unge relativt vanskelig; om det blir som i feks Spania kan det bli en liten krise i seg selv.

Det blir uansett utrolig spennende å se hva AI fører med seg; hvem vet, kanskje har vi egne roboter hjemme som vi kan få til å brette klærne og ta oppvasken, og prate med oss og organisere dagene våre og hva det nå skulle være! For en tid vi lever i!

Fortsatt en god stund til AI og roboter tar over verden

3 Likes

Så denne TED talken par år tilbake med Nick Bostrom der de snakker om worst case scenarioer blant annet at der roboter vil eksterminere oss mest i hovedsak pga. at man vil slås om ressuser

Han skrev vel denne boken

2 Likes

Dette kan også være en god bok for å sette seg inn i temaet. Anbefalt av Elon og greier.

4 Likes

Jeg lagde noen selv-genererende og spredende ormer i mine studiedager. Gøy med kode som genererer ny kode, men det tok ikke over verden for å si det slik 🥸

Jeg tror det er klokt å ta diskusjonen slik at vi har et regelverk på plass allerede nå. Jeg tror også det er lenge til vi får bruk for det pga AI.

Per nå har vi like stor bruk for et slikt regelverk for det som kalles «big data». Vi har gjort systemene så effektive og har så mye data, at vi kan finne ut skremmende mye ved kryssjekking av registre. Vi befinner oss på noen måter i et slags Manhattan prosjekt, hvor vi kanskje ikke innser hva vi har skapt før det er for sent.

4 Likes

Sikkert ikke, men når mange av de glupeste hodene setter seg sammen og lærer av de glupeste hodene før dem, begynner ting å skje etterhvert. Som sagt er det toppfolk i Silicon Valley som uttaler redsel for det som er i ferd med å skje.

Helt enig.

Nettopp!

Koble AI med Big Data og kryssregistre og åpen kildekode, så vet men ikke helt hva konsekvensene blir. Og det er nok mye forskning og nyvinninger vi ikke vet om enda.

Dersom AI går berserk så får vi tvinge fram uønskede forhold slik at de eksterminerer seg selv :upside_down_face::sweat_smile:

3 Likes

«Perhaps the true lesson to be learnt here isn’t about helplessness and giving up. It’s about getting up, trying again and again, and staying with the story till the end»

Tipper det er der AI kan få best utbytte, ekstremt mange iterasjoner (minner litt om han som fant opp lyspæren) som etterhvert finner den løsninger som kan være ekstremt verdifulle og som kan være basis for videre utvikling!

Synes historien ga et godt bilde på det.

Og kanskje også et bilde på at vi kan vente oss at flere og flere mennesker må gi opp for datakraften?

Var vel Nikolas Tesla som fant opp Lyspæren og Thomas Edison som tok æren :man_shrugging:

Må vel korrigere meg selv her Who invented the light bulb?

1 Like

Men apropos maskiner som slutter å gjøre det de er programmert til. Var på en konferanse noen år tilbake i Brighton der tilfeldigvis et av foredragene var om AI og automata der små roboter var satt til å gjøre små oppgaver som blant annet å utforske små labyrint i et rom så endte mange av dem med å stoppe opp eller gjøre ingenting han som holdt foredraget mente det var tegn på en slags bevissthet og at de kjedet seg :sweat_smile:

2 Likes

Mener å huske at det var han her jeg var på foredrag med

Han er/var veldig gira på Kyborgs også

1 Like

Eller en dårlig unnskyldning på linje med hunden spiste leksene mine

1 Like

Denne type kritikk mot AI er mer relevant. Altså hvordan samfunnet bruker algoritmene, ikke at AIen får bevissthet og løper etter deg

3 Likes

https://spectrum.ieee.org/rodney-brooks-ai

An Inconvenient Truth About AI

AI won’t surpass human intelligence anytime soon

“Ask not what your AI system can do for you, but instead what it has tricked you into doing for it”.

Den setningen føler jeg sier nøyaktig det som er dilemmaet her:

Vi forer AI med enorme mengder data, som den over tid benytter til å utvikle seg selv.

Forresten: selv om artikkelforfatteren har startet et vellykket firma som driver med robotstøvsugere betyr det ikke at han befinner seg i kjernen av innovasjon på området.

Til dere som driver med koding:

“I gave OpenAI’s Codex a “Hard” programming challenge from Hacker Rank, and it solved the challenge in about 2 seconds.” (on beta.openai.com).

2 Likes