Det er et av hovedpoengene med tråden, å diskutere og få bevissthet rundt dette, og hva som kan gjøres med det.
Vi vet i dag også hvordan AI feilvurderer hva vi ønsker og benytter seg av dogmet «målet helliger middelet», for eksempel når det gjelder å spre usann informasjon på nettet.
Algoritmene fanger ikke opp hva som er samt/usant, men deler rett og slett det som gir flest klikk.
Vi ser på forumet her hvor ekstremt ulike oppfatninger vi har fått når det gjelder feks politikk; vi har blitt polarisert i en grad vi ikke så for ti år siden.
I tillegg har både datainnsamling og -behandling vokst i rekordfart og kommer til å mate den utviklingen som skjer.
Jeg vil gjerne se noe grunnlag for det du sier om at det har skjedd lite siden 70-tallet rent matematisk; at formlene er de samme tror jeg ikke betyr så mye, og spør du meg kan AI være genialt til nettopp å eksperimentere med formler og komme opp med nye løsninger!
Uansett; de fleste vet st det jobbes mye med AI og det bør dermed også være ganske klart at utviklingen vil gå raskere. Og raskere.
Her er forresten en annen litt artig sak, se fra litt uti; algoritmer som oppholder seg i rom basert på fysiske lover, og som lærer seg å bokse etter å ha sett ett minutt boksing.
Først må de re seg å holde balansen!