Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Google translate er ikke godt nok for bøker i mine øyne, men hvis Meta sin er god nok til å få tyskere til å tro de har en tysk advokat på nakken? :stuck_out_tongue:

Profesjonelle oversettere må jo bruke dette? Få AI til å oversette boken, les gjennom og rett de få, få stedene ting har gått galt. Burde koste 2-5% av hva det har kostet å gjøre det manuelt.

1 Like

Og så var det det med språket :slight_smile:

image
image

1 Like

Deler klippet med Jack Ma i Afrika + relatert pjatt fra EU-folk i dagens nyhetssending.

Hvor er EU in the AI race?

Opera har gått bra da. Fin kursutvikling. Norsk selskap.

2 Likes

Det kommer nok, men kanskje ikke som man forventer…

Software i EU er primært fokusert mot å levere gode tjenester til bedrifter eller offentlig sektor. Der kan du vokse deg gigantisk fordi offentlig sektor er så stor og dominerende i økonomien. Men når det kommer til å lage software til sluttbrukere som er ledende? Mye, mye vanskeligere regulatorisk å gjøre det i EU. I all hovedsak fordi man ofte må bryte gjennom og bryte loven mens man utvikler tjenesten før man faktisk blir stor nok til at man kan forhandle med rettighetshavere og andre. Du må med andre ord være villig til å ta risikoen rundt å bli saksøkt inn i helvete eller at tjenesten du lager aldri blir lønnsom for å vokse deg stor nok.

Spotify er jo ett utmerket eksempel på noen som lykkes i EU med tjenester til sluttbruker. Og de tok absolutt høy risiko underveis.

Uansett, jeg tror ikke at EU blir ledende når det kommer til AI generelt til forbrukere. Det er vanskelig i EU med litt mye regulering, forskjellige språk, osv. Men, store selskaper som leverer tjenester og software til andre bedrifter og offentlig sektor? Hei SAP? Absolutt …

https://help.sap.com/docs/artificial-intelligence?locale=en-US

https://www.channelfutures.com/cloud-2/sap-sapphire-generative-ai-azure-ibm

Så jeg tenker noe i den retningen?

4 Likes

EU er nå fullt opptatt med å skape reguleringer for å hindre at dette skal ta bort byråkratenes jobber :wink:

4 Likes

Er så manko på AI-folk i Norge. Fetteren min ble tatt inn i et prosjekt som AI-Ekspert rett ut av NTNU liksom. De fleste stikker til utlandet hvor prosjektene er større og betalingen mye bedre.

2 Likes

Vi har jo veldig lav arbeidsledighet, så nå hadde kanskje vært en god tid for litt effektivisering og fjerning av jobber :slight_smile: Tror vi hadde taklet det greit, så kunne de satt ned renten litt også :stuck_out_tongue:

3 Likes

Mitt inntrykk av AI-feltet er at det er enda mer crunchy enn spill. Jobber selv som softwareutvikler og er ikke så veldig sugen på å lage noe AI greier selv. Bruke andre sine biblioteker og integrere? Det høres gøy ut.

Det er forresten greia med AI som jeg ser det, jeg antar egentlig det kommer til å bli en del av omtrent all software, brukt mer eller mindre for å løse problemer osv.

2 Likes

Ye, selv om du hadde fått 2-5M/år :stuck_out_tongue:

Det er ingen som hadde gitt meg 2-5M/året med den kunnskapen jeg sitter på nå. Da måtte jeg ha studert i 2-5 år først og mest sannsynlig flyttet utenlands. Det kommer bare ikke til å skje. Penger er ikke alt i livet :see_no_evil:

Jeg har bedre sjanser til å tjene 2-5m i året ved å strukturere aksjeinvesteringene mine og redusere risiko.

4 Likes

Snakker vi All in i Ultimovacs til Q4 23->Bitcoin til Q4 24->MPCC til Q4 26? Jeg ser for meg den veien :stuck_out_tongue_winking_eye: Samtidig er det nå bare 10% av mine verdier som står i aksjer da :slight_smile: Var 30% før, men har tapt en del.

2 Likes

Sjansen for å tjene 2-5m i året på aksjer er direkte relatert til sjansen for å tape 2-5m i året …

1 Like

Da vet du at du bør bytte strategi.

Nei.

Dette har jeg jo faktisk lært av deg @anon80503862, måten å tjene penger på aksjer er å være allergisk mot å tape store summer på aksjer. Kunne kanskje også sagt @holmes eller @bamse, meeeen :smiley:

Man trenger ikke kunstig intelligens for å forstå at

  • År med +100% -50% +100% -50% +100% avkastning ikke gir så mye i lengden
  • År med +80% -20% +80% -20% +80% avkastning gir mye i lengden

Man må unngå de store tapene. Klarer må å redusere tapene til 20% og fortsatt klarer å få inn år med 80%, så blir det hot. :slight_smile:

Tror @Ravioli er den som har strategi som minner mest om min egen. Han er nok bare et par hakk flinkere til å hoppe mellom aksjer. Jeg blir ofte litt stuck. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Neinei Christian ^^ Er opp så mye på alt utenom at det er hovedgrunnen til å gå fra 30-10%. Har forsøkt å legge en del inn i aksjemarkedet underveis, men har ikke gått så bra enda. Men det kommer skal du se. :slight_smile: Å unngå de store tapene er dog viktig. For å se år med 80% så må du uansett ta stor risiko. Så vi får sjå om det ikke blir vanskelig å unngå en del flere tap enn man tenker seg. Ingen strategier fungerer for alltid i markedet, det er evig forandrende, spesielt nå som AI-tradere og algo-tradere kommer for fullt/allerede styrer en del.

1 Like

Jeg er faktisk ikke enig. Du trenger å gjøre tre trader i løpet av et år som gir 22% avkastning hver. Eller seks trader som gir 10% hver. Dette får man til å hente ut av veldig solide selskaper hvor man ser at egenkapitalen er god og de må bare fortsette med det de driver på med. Også må man ta det pent i bear-år.

Du har gått inn i relativt binære bets? :stuck_out_tongue:

Mye forskjellig, fra selskap på kanten av konkurs til selskaper med 60% marginer på omsetning på 20% av market cap og kjempe god økonomi.

… i et selskap som driver i en ekstremt syklisk bransje. :slight_smile:

MPCC? Ja, tok de bare som ytterste eksempel på best regnskap. Lavest risk var vel et eiendomsselskap jeg var inne i litt. Tjente noen %. Er ikke alt som har gått dårlig. MPCC har jeg gått mye i pluss på. Er hovedsakelig ELOP, nå Ulti og Flyr jeg tapte mest på, litt tap på Circa Group, litt på 5PG, litt gevinst i Targo, litt tap i Equinor og Telenor.

1 Like

Ja, det som var poenget mitt at i ytterst volatile/sykliske selskaper, så sier ofte forrige kvartal svært lite om hva neste kvartal vil gi.

Feilen er å legge tradingplanen flere år før den skal utføres. Jeg har enda tilgode å predikere trades så langt fram i tid, eller se noen andre greie det for den saks skyld.