Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Akastor ASA

Anser du en sammenslåing som realistisk? Ser også Aker og ODT har samarbeidet tidligere, men hva er hensikten med skille ut ODT om det er muligheter for sammenslåing. Tok selv et bet på ODL i går etter ex utbytte.

Bare tenker høyt, men mange ønsker konsolidering i bransjen. Ved å skille ut ODT og notere de så får man jo frem den reelle markedsprisen på den delen av selskapet.

Ellers sier Investtech inn på DnB:

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 25. mar 2022

Akastor har brutt opp gjennom taket på den stigende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som åpner for enda sterkere stigningstakt. Kursen har steget kraftig etter kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 6.30 kroner. Objektivet ved 7.93 kroner er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 7.66 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. RSI er over 70 etter en god kursoppgang de siste ukene. Aksjen har et sterkt positivt momentum og videre oppgang indikeres. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 99)

3 Likes

Akkurat og interessant. Nå har ikke jeg satt meg godt inn i ODT, men i første øyekast ligner virksomheten og konseptet mer på ASKO… Interessant tidspunkt med oppgangen parallelt med ODT. Registeret også at andre rigg selskaper i porteføljen har gått litt i det siste, selv om Akastor likevel er noe mer og annet et ren spikket rigg.

Kontinuerlig oppgang siden 18 mars. Noe avtagende volum, men oppgang er oppgang.

1 Like

Noen som har tilgang til oppdatert aksjonærliste?

Skulle akkuratt til å ligge den ut.


Highlights årsrapport:
Akastor’s total net capital employed increased from NOK 5.0
billion in 2020 to NOK 5.1 billion in 2021, driven by MHWirth
divestment and subsequent recognition of Akastor’s 50 percent
ownership in HMH. Net interest-bearing debt for Akastor was
reduced from NOK 1.4 billion per year end 2020 to NOK 1.0
billion per 2021 driven by proceeds received in connection with
the HMH transaction. Based on this, total equity of Akastor
increased by NOK 0.5 billion through the year to NOK 4.1 billion
per year end 2021

Financial Position
Total assets of Akastor amounted to NOK 7.2 billion as of December 31, 2021, compared with NOK 9.1 billion at year-end 2020.
The decrease is mainly related to reductions in non-current assets
of NOK 4.6 billion as a result of divestment of MHWirth, offset by
investment of NOK 2.7 billion in the new joint venture HMH.
Net debt (excluding lease liabilities) was NOK 1.3 billion at the
end of the period, while net interest-bearing debt (NIBD) was
NOK 1.0 billion. Net debt decreased through the year, primarily
explained by the cash release from MHWirth divestment in
October 2021.
Total equity amounted to NOK 4.1 billion at year-end 2021, of
which non-controlling interests were NOK 18 million. The equity
ratio was 57 percent as of December 31, 2021, compared to 40
percent in 2020.

2 Likes

Drar seg litt til nå.

image
den posten på 8,4 var dobbelt så stor.

Det går sakte, men oppgang er oppgang. Kjøpte faktisk endel mer i dag.

Noen som har ide om hvordan settlement for DRU kontraktene kan arte seg?

Det kan ikke jeg svare på med sikkerhet. Husker likevel at dette ble nevnt i Q3-21 rapporten og fra årsrapporten ser jeg at det utgjør litt cash - nesten 2 kr. pr aksje.



Merk ukesvisning.

1 Like
  1. plass på mest overkjøpt:-)

image

1 Like

Ser det forslås for generalforsamlingen å gi fullmakt for tilbakekjøp av inntil 10% av aksjene. Da kommer det til å bli trangt i døra etter hvert for de som vil inn.

2 Likes

Det er standard fullmakt ift. GF. vil jeg tro.

2 Likes

8,45-5 er vanskelig å psssere ser jeg.

Er forsåvidt godt fornøyd med utviklingen i dag. Greit opp, men skulle gjerne sett mer volum.

Hvor stor andel av porteføljen sitter du med her nå?

Har vært heldig med SOFF og Shelf blant annet så Akast har gått fra å være en 60 p. eksponering til omtrent 20 p.

Bra jobba💪
Sitter med 13% her nå.
Fortsatt et godt stykke opp til bokverdien på 15.

1 Like

Har holdt seg greit de siste dager og ser ut til å tangere siste tids topp.


3 Likes