Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Akastor ASA

Hvor har du vært @Floppen;.) Takk for god informasjon!

En ting man kan notere bak øret er at investeringsdirektøren i Akastor er valgt inn i styret til NTS. For de som ikke har fått med seg bruduljene som har vært/er der så har det kokt ned til at Salmar med Witzø har sikret seg aksjemajoriteten i NTS. NTS driver stort i oppdrett, og er eier av FRØY, som er et børsnotert selskap som drifter en stor flåte skip som server oppdrettsnæringen på ulike måter.

Hvorfor har dette betydning? Røkke og Salmar har inngått avtale om å utvikle store anlegg for oppdrett langt til havs. Om Akastor vil spille en rolle er langt fra sikkert, men Frøy som leverandør av tjenester til oppdrettsnæringen, og mulig kjøper av båter fra Røkke-dominerte Solstad, SOFF , for ombygging, er uansett en fristende tanke. Frøy har allerede tatt levering av en ombygd supplybåt som nå betjener kunder i oppdrettsnæringen.

2 Likes

@Metallian @srh @OLADUNK1 @Fridtjof @flair @EdVogue @CanonBoy @Notrade @Sjaekerhatten @Wbafilizz, for oss SOFF interesserte så må jeg ærlig medgi at jeg ikke har tenkt på det @Floppen nevner her…

2 Likes


Kan ikke forestille meg at dette er helt tilfeldig… Imponert over denne observasjonen @Floppen

1 Like

Sveaas må ha troen, for i forrige uke ble det kjent at Kistefos tar et større jafs av Siem Offshore. For 564 millioner kroner fikk investeringsselskapet kontrollen over 32,5 prosent av aksjene i Kristian Siems offshorerederi, og ble med det nest største aksjonær etter nettopp Siem.

«Kistefos har meget lang erfaring og betydelig kompetanse i offshore supply-bransjen, og vi har et positivt syn på fremtiden i denne industrien», skrev Kistefos-sjef Bengt A. Rem i en e-post til Finansavisen i forrige uke.

Men etter flere tunge år er optimismen i offshoresektoren på vei opp, godt hjulpet av en høy oljepris som har vesentlig bedret markedet for Viking Supply Ships’ fartøy.

1 Like

Solgte litt til på 8,15.
Det gjør like vondt å selge på vei opp som å kjøpe på vei ned :sweat_smile:

1 Like
2 Likes

Går aldri konk av å ta gevinst. Gikk selv inn på 6 i slutten av september etter å ha fulgt de en stund, og måtte finne noe å putte penger i etter en fin reise i Ocean Yield. Går det veldig fort opp fremover så blir det muligens litt nedsalg. Legger hodet på blokka nå, men mener 12 er innenfor rekkevidde ila. året. Verdi på bokførte eiendeler på 15 kr i følge siste kvartalsrapport, og jeg mener det ligger mye potensiale i eksisterende eiendeler. Tvi, tvi!

1 Like

Har vært på ørkenvandring her siden 2020.
Snittet meg ned til 5,66 gjennom vandringen.
Må ta gevinst nå som muligheten er der.
Men, Akastor er fortsatt på topp 3 i porteføljen.
Planen er å vekte opp igjen når den dupper igjen😉

1 Like

Noen som har oppdatert aksjonæroversikt?

Skal ligge ut i morgen.

1 Like


2 Likes

Sånn. Da er vi kvitt motstandsnivåer. Spennende å se hva som skjer videre.

1 Like

Ja, nå sitter jeg i ro med grunnbeholdningen😊
Greit å ha en solid krigskasse fremover💪

Min krigskasse er tom.

1 Like

Akastor lånte 75 mil USD til Odfjell Drilling i 2018. ODL betaler 5% PIK, pluss at Akastor har 5.925.000 warrents for aksjer i Odfjell. Renten økes til 8% etter 7 år, med påfølgende årlig økning på 1% til max 10%. En økning i kursen hos ODL er også veldig positivt for Akastor med tanke på strikepris på disse warrents.

Med den kommende noteringen av Odfjell Technologies så vil Akastor være berettiget til et vederlag som tilsvarer verdien av snittkursen de første 30 dagene etter notering for totalt 987500 aksjer. (1 aksje for hver 6. warrent). ODL skriver at bokført verdi for aksjene i ODT er 4,39 kr.

Dette er i alle fall min forståelse. @Evilfreud kan kanskje sjekke med de som er smartere enn oss?

Det er endel underliggende verdier her som man finner om r gjør endel undersøkelser. At selskapet ikke bryr seg om aksjekursen er helt greit, men at dem ikke er mer «på» når det gjelder å «pushe» informasjon mangler egentlig et sammenlignbart sidestykke.

Og, NULL innsidekjøp😳

1 Like

Beskjedent antall aksjer blant ledelsen - sikker litt under 1000k - grovt regnet.

Uansett, blir spennende å se hvordan kortene spilles fremover. Rammebetingelsene er bedre enn på mange år.

1 Like

Akersystemet samarbeider jo mye med Odfjell offshore. Vil ikke bli overrasket om det kan bli en sammenslåing av det nye ODT og oljeservicebiten til Akastor. Får se hvordan kursen på ODT utvikler seg når aksjene kommer på markedet til uken.

1 Like