Spennende
AKER OFFSHORE WIND: PRESENTATION OF Q4 2020 RESULTS
Ting går fortere enn først planlagt?? Testing i 2022, masse produksjon 2024. Viktig for å få ned kostnader og gjøre prosjekter mye mer attraktive.
Og skal elektrifisering av sokkelen skje vha havvind så vil vel vindmøllene måtte plasseres på områder med dypt vann (les; AOW). Da er det vel i tillegg naturlig å snakke om å etablere batteribanker til oljeplattformene. Skal vi da plassere batteriene på vindmøllene (les: innlegget fra @Kallep nedenfor), oljeplattformene, energiøyer (les: Nå er det enighet om å bygge energiøy i Nordsjøen - Tu.no) eller mobile plattformer /skip? Med andre ord, her er det mye “mat” for mange selskaper i Aker-systemet
Fra Shareville:
AOW eig vel ein solid pott i Principle Power Inc
Det stemmer. AOW har en stor eierandel i Principal Powers Inc:
Aker Offshore Wind øker eierandelen i Principle Power | Finansavisen
fra HO: ABG tar opp dekning i dag på Aker Offshore Wind med kursmål på 17 kroner. Det er analysesjef John Olaisen som står bak analysen. Olaisen argumenterer for at vindbransjen beveger seg på dypere territorium hvor AOW er verdensledende og en first mover. En voldsom vekst i flytende vind kommer til å gagne AOW mer enn sine konkurrenter, noe som underbygger prisen på 17 kroner per aksje argumenterer Olaisen.
Nå har vel ett dansk selskap større erfaring og ligger ett godt stykke foran?
Ikke i deepsea offshore vind `?
AKER OFFSHORE WIND: Initiating coverage with a BUY and TP 17 (+85 upside). In Orsted’s footsteps, but in deep waters. AOW is a pure offshore wind company which we believe has what it takes to become the leader. Floating wind, the next big thing; Orsted model is the recipe. We use a risked SOTP for our TP 17
Ikke i deepsea enda, men det vil ikke ta lange stunden for de å komme dit. De har kompetanse og erfaringene fra andre prosjekter til å bli ledende der også.
Sier ikke Aow ikke vil ha ett marked, men ville ikke undervurdert de andre heller. For de sitter ikke å tvinnet tommeltotter om markedet skulle være der
Kortsiktig ser jeg ingen problemer med konkurranse, bare for land å utstede nok lisenser. Kan jo være et problem med budkrig, men slik det ser ut nå har vi et stort kraftunderskudd om vi ikke får opp farten på kraftutbyggingen.
Vil nok ble en fin reise for nr 1 og nr 5 i markedet.
Det er jeg enig med deg i, det må bygges mer kraft. Det har man sett nå under kuldeperioden
Har fortsatt stor tro på Aow, men synes kursmål begrunnet med verdensledende er litt tynt. Mer haussing enn noe annet i mine øyne.
Både du og jeg vet at de må hause opp kursen for å kunne få oppdrag når Aow skal hente penger
Så klart