Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Solutions (AKSO)

Akso er et av selskapene på Oslo Børs som faktisk styres ganske korrekt av det fundamentale. Virker som de fleste aksjonærene har kalkulatoren klar når noe skjer, og selskapet prises fair relativt raskt i forhold til utsiktene. Jeg tror nå markedet undervurderer utsiktene noe og har derfor kjøpt. Selskapet har enorme volum og lønnsomheten ligger i marginene. 14kr gir lite rom for positive resultater, så her ser jeg stort oppsidepotensiale om de får marginene på sin side de neste årene. Teknisk har jeg dessverre like lite å si som de fleste andre. Pilene viser motstand/støtte på 14kr og det avgjøres nå om kursen skal opp eller ned fra det nivået. Midlertidig trading range 13,9-14,15

Var helt kurrant å slippe denne på 16.x i forrige uke. Var litt for snar til å kjøpe ny post i dag tidlig. Men har fulgt denne en stund og den er jo 3-4 ganger så volatil som børsen. Så tipper at dersom olja forblir sterk og Oslo Indexen går til 1070 så kommer AKSO fort opp mot 18 kr igjen. Håper at det skjer i April :roll_eyes: - men selvsagt kan OBX stå i 800 før sommeren, olja i 30 og AKSO i 9 kr og, men det blir en midlertidig tur ned og oppover igjen. Ordre reservene øker, og nye prosjekter dukker nok opp, så får en håpe at marginene for AKSO sin del blir bedre…er i allefall inne for den siste? oljeoppturen. Tror at mye av det negative nå er framme og nedskrivinger er tatt så kan forhåpentligvis bare bli positive overraskelser framover?

Hvor langt nedfør støtte nå ? 9.4kr ?

Aker Solutions to Deliver Electrification of Equinor’s Troll B & C Platforms

Endelig noen positive nyheter for å snu den negative trender. Kommer det mer fremover tro?

Akso vil tjene på dette også, det vil egentlig alle Røkkebedriftene gjere. :+1:

1 Like

Aker Solutions Wins FEED Contract for Empire Wind Project in the U.S.

I serien at Aker er i ferd med å snu seg til å bli et selskap med fokus på miljø og ren energi; Hva skjedde egentlig med Aker sitt thorium reaktor prosjekt?

Thorium reaktorer er kanskje den eneste teknologien som kan klare å gi verden nok ren energi. Og så vidt jeg veit sitter Aker på patenter til en thorium reaktor. Er Aker Nuclear en mulighet?

https://www.icevirtuallibrary.com/doi/10.1680/ener.2011.164.3.127

Interessant, høres jo fint ut fra den siden. Er nok blitt vurdert, men kan være greit å huske på til framtiden :slight_smile:

Er litt skuffa, olja handles på 65 og AKSO på 12-13. Får vel bare sitte og holde :sweat_smile:

Dårlig q4 og svak guiding fra selskapet selv, spiller større rolle enn oljeprisen.

Ja, er jo litt rart at de er negative, for det har jo stort sett bare kommet positive kontraktsnyheter de siste 9 månedene. Er vel kanskje noen prosjekter de ikke har fått som de hadde forhåpninger til?

Men det har det vel vært en jevn opptur fra 5 kroner og. I forskjell til den gang er jo Kværner kommet inn, mens 0 inntektsselskapene ACC og AOW et flyttet ut. Det burde jo være megabull? Kanskje noen negative effekter på grunn av sammenslåing og utskillelse av selskaper?

Det hjelper ikke hvor stor backlog man har, så lenge man ikke tjener penger på den. De har slitt med lønnsomheten lenge, at de har skilt ut de selskapene har ikke så stor betydning for resultatet for det er ikke så stor aktivitet. De har fortsatt aksjer der, som de har tjent godt på :slight_smile:

Ja, men da gir en vel for lave anbud i påvente av at markedet strammer seg til og en får levedyktige kontrakter? Sånn sett kan vel en større backlog uten bedre kontraktsmarginer være negativt? For dere som husker historien, har de guidet med at 2021 skulle bli mye bedre enn det som nå sies?

De sa de ville få økt aktivitet sammenliknet med 2020 og at marginene ville styrkes av kostnadskutt på 1,5 mrd. Det var forventningen, som nå er lavere.

Mange dro det videre til at de ville gå i pluss i 2021, men det sier de nå de ikke kommer til å gjøre.

Igjen, de har slitt med marginene og vil gjøre det i 2021 også i følge dem selv. Før q4 var det mye håp om utskillelse av hydrogen delen skulle komme fra akkurat Akso, derfor falt den en del ekstra :slight_smile:

Får vel bare sitte i ro her, eller evt. ta et lite tap og sette pengene et annet sted. Bruker jo å være ganske volatil denne, så har jo håp om at den kommer seg før vinteren er omme.

Jeg er ute nå, likte ikke guidingen de kom med. Trodde de hadde større tro etter grepene de har tatt.

Selv ute etter rapport. Ifølge Sysla ble det kontrahert kontrakter nermest med tap for 2020/21 da det handlet om å overleve i bransjen. Er nok høyere marginer på de nyere kontraktene og Capex skal ned til 1% av inntjening ( fra 3%) da de kapitalkrevende bransjene ble skilt ut ( ACC, AOW).

Men kjenner jeg ikke orker å sitte i Akso til den blir en utbytte maskin, da jeg kan sitte mer behagelig i andre selskap med potensiell samme oppside. Når de begynner å serieprodusere plattformer til vindmøller og Hydrogen / ACC anlegg vil nok marginene skyte opp!

1 Like

Det vil nok forbedre marginene, men det ligger sett godt stykke fram i tid.