Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjer, løpende utbytte og dødsbo

Har noen få aksjer i Aker som har stått på min far og som har vært en del av dødsboet siden 2018. Stammet opprinnelig fra Kværner og ble kjøpt på vegne av undertegnede for godt over 20 år siden. Utbytter opp gjennom har så vidt meg bekjent aldri blitt hentet ut. Og hvert fall ikke siden 2018. Vil disse ligge på en slags klient-konto eller forsvinne i det store intet?

Skal bli utbetalt til kontoen som er knyttet til VPS kontoen aksjene er registrert på. På VPS.no skal du kunne se hvilken konto det er.

Men er ingen ekspert på slikt, men utbyttene burde jo være der.

3 Likes

VPS-kontoen har aldri vært knyttet til noen bankkonto. Er det som har skapt dilemmaet. Har funnet ut litt. Banken sender ut en “verdiseddel” per post som har gyldighet i 2 måneder. Løses ikke denne inn vil pengene returneres tilbake til selskapet. Aker i dette tilfellet. Spørsmålet i så måte er hva det aktuelle selskapet velger å gjøre med den ubenyttede summen. Om de mener at retten til utbyttet har en tidslimit. Har rettet et spørsmål om dette per mail til Aker, men de bare rundt grøten og kom aldri til kjernen. Og der stopper det vel gjerne, om egen nysgjerrighet ikke tar overhånd.

Om dette er en konkret sak og det er snakk om en sum av betydning så ville jeg kontaktet en advokat asap.

1 Like

Det prinsipielle pirrer nysgjerrigheten, men ikke snakk om et betydelig beløp. Kun et par tusen kroner

Jeg tror det er den generelle foreldelsesfristen på 3 år som gjelder.

Altså at utbytter som er mindre enn tre år gamle burde man kunne få utbetalt til boet. Men jeg har ikke noe grunnlag for å si det med sikkerhet, jeg tipper her og jeg har ikke jussbakgrunn.

1 Like

Mener jeg har sett årsrapporter i noen selskaper, hvor det er avsatt penger til aksjonærer de ikke klarer å finne/utbetale utbyttet til. Foreldelses fristen gjelder kanskje for de norske, men hva med alle utenlandsregistrerte selskapene? Er nok veldig mye som blir opp til først og fremst jurisdiksjon og så selskapene selv.

2 Likes