Tenkt jeg skulle komme med en kommentar til sist episode der dere snakker om TRS.
I tillegg til de kommentarene dere hadde så vil jeg komme med en ekstra kommentar som kan være grei å få med seg rundt TRS.
La oss si at jeg heter Gervan trading og vil ta ned min eksponering i feks Seadrill. Jeg har 30 mill aksjer. Jeg selger 25 mill av disse til DNB og inngår samtidig en TRS avtale med DNB med forfall inn i fremtiden. De fleste vil da få inntrykk av at jeg er like hardt eksponert og like mye skin in the game som før denne avtalen. På sett og vis så er jo det sant.
DNB gidder jo ikke å sitte på disse aksjene til evig tid og begynner derfor å selge disse i markedet. Tiden lakke og går. DNB har solgt mye, men har fremdeles en del på bok. TRS forfaller snart og jeg fornyer min TRS avtale. Alt ser fremdeles bra ut.
En dag er DNB ferdig solgt og ved neste fornyelse av TRS lar jeg vær å fornye den. Jeg har dermed fått solgt unna alle aksjene mine og min eksponering er desto lavere.
Så om jeg er inne i selskaper hvor jeg ser tRS avtaler så følger jeg svært nøye med på dato for fornying.