Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

I mitt tilfelle er det altså snakk om aksjer for rundt 150 000 kr.
Mye for meg, men samtidig en dråpe i havet i det store bildet, så jeg regner ikke med Skatteetaten henger seg opp i slike beløp?

2 Likes

Du kan flytte aksjene til ASK, realisere tapet og få avskriving. Ingen skatt. Så kan du kjøpe/selge de aksjene du vil når du er på ASK. Ingen utløsing av skatt før du tar penger ut av en ASK-konto. Du kan altså handle fritt på en ASK konto uten å realisere tap/gevinst.

Edit, så trikset er altå å flytte aksjene til ASK uten å realisere tap/inntekt.

Kjørte det trikset, kjøpt aksjene tilbake dagen etter. Fikk brev av skatt vest etter at selvangivelsenvar levert

Han må realisere før. I asken blir jo ikke noe realisert før han tar ut pengene. Inngangsverdi i ask blir dagens verdi ikke kjøpsverdi

Hva sa brevet fra Skatt vest?

Ja, tror vi mener det samme:

Har man vanlig aksjekonto med aksjer nå, så kan disse overføres til ASK uten å realisere. Har han tap, så er det lurt å selge for å realisere tapet, og så kjøpe nye aksjer på en ASK-konto.
Har man investeringskonto , så får man ikke denne fordelen dessverre.

Fikk en baksmell. Kort fortalt

Yep, da er vi enige og da unngår han skatteplanlegging biten siden argumentet for salg er ask flytting

1 Like

Bare for å få det inn med teskje:

Når jeg nå har overført til aksjesparekonto, kan jeg da i praksis umiddelbart selge fond og ta ut det opprinnelig investerte beløpet, uten å betale skatt? Men så må jeg betale skatt på ethvert beløp jeg tar ut utover det?

@Evilfreud

Hvis jeg har forstått rett, så vil det du overfører få en ny inngangsverdi, slik at porteføljen står i “0” derav ingen gevinst som du kan ta ut med en gang.

1 Like

Hvis du har kjøpt fond for 100k, som nå er verdt 200k og du overfører dem til en ASK, så kan du selge dem, ta ut 100k uten å måtte skatte. De 100k som står igjen er ren gevinst, og vil bli beskattet med 24% *1,15 eller hva det nå er. :slight_smile:

Når aksjer/andeler overføres fra aksjesparekontoen til kontohaveren skal dette behandles som uttak fra kontoen. Uttaket settes til markedsverdien av aksjen/andelen på overføringstidspunktet. Uttaket blir ikke beskattet før beløpet overstiger innskutt beløp (sum kostpris) på kontoen. Uttak skal redusere skjermingsgrunnlaget.

Det er verdt å nevne at hvis du tar ut pengene nå, før nyttår, så går du glipp av skjermingsfradraget på 0,4% såvidt jeg forstår. Tar du ut 100k i dag i stedet for å vente til over nyttår, så går du glipp av 400kr i skjermingsfradrag.

I løpet av et inntektsår kan det forekomme mange innskudd og uttak på kontoen. Skjermingsgrunnlaget settes til laveste innskuddssaldo på kontoen i løpet av året, tillagt ubenyttet skjerming fra tidligere år.

Ref: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bank-finans-og-forsikring/aksjesparekonto/aksjesparekonto---ask/

2 Likes

Perfekt :slight_smile: Takk takk :slight_smile:

Helt korrekt. Setter du inn 20k kan du ta ut 20k før du må skatte. Er dog litt usikker hvordan inngangsverdi på aksjer og fond regnes

1 Like

Sant. Jeg overførte mine aksjer til ASK, når jeg skal ta ut cash derfra så beregner jeg at jeg må skatte av overskuddet, men tar jeg ut alt inntil max kostpris så skal jo ikke det skattes.

1 Like

Okei. Dilemma.

Jeg har penger jeg har tenkte å lage long portefølje av. Jeg setter de inn på ask. Da kan jeg ta ut innskuddet siden uten å skatte. Men hva om jeg setter inn en million til om 6 måneder. Kan jeg ta ut den millionen siden også? Eller er det kun det første innskuddet som teller?

1 Like

Da kan du ta ut 1 million senere. Ingen grunn til å gjøre det komplisert :wink:

Edit: Det er først når innskudd er satt til 0 man begynner å skatte av uttak.

1 Like

Så jeg kan sette inn en million nå. Og en million om et halvt år. Også ta ut 2 millioner fritt om f.eks 3 år?

1 Like

Det enkle svaret: JA

Du kan ta ut alt du har satt inn. Det er kun overskudd som ikke kan tas ut uten å skatte.

Meeen, når det er sagt så får man ikke fradragsført tap før man avslutter konto. Kan derfor være smart med flere ASK kontor når man jobber med sånne summer. Du kan ha flere ASK kontoer :wink: