Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Lager en ny tråd da det er noe muffens med rekkefølgen på innlegg i den gamle.

3 Likes

Er det fortsatt kurtasje på ASK?

1 Like

Jeg har et spørsmål rundt dette. Blir rapportering i forhold til aksjesparekonto på lik linje med zero konto? Tenker da om når en gjør uttak fra selve kontoen om f.eks. nordnet da rapporterer til skattemyndigheten slik at en kun trenger å verifisere tallene, eller må en gjøre dette selv?

Kommer helt an på banken som tilbyr ASK, men dersom de ikke gjør dette for kunden er det jo litt dårlig tilbud da. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Nordnet: “Når det gjelder fradrag for tap, så må du avslutte Aksjesparekontoen for å kunne føre dette opp på skattemeldingen.”

hva skjer hvis du tar ut penger fra en konto med tap?

Tror ikke at vi kan trekke fra tapet på selvangivelsen holmes. Har sendt spørsmålet til Pareto.

1 Like

Har jeg forstått dette riktig.

På aksje- og fondskonto må jeg skatte hvert år for gevinsten på kontoen? Dvs hvis jeg har 1 mill og tjener 1.5 mill i løpet av året, så må jeg skatte av 0.5 mill på slutten av året og betale skatten?

Mens på en aksjesparekonto så slipper jeg å skatte av de 0.5 mill og fortsetter å kjøpe/selge med hele 1.5 mill neste år og året etter det osv, helt til jeg faktisk TAR UT pengene ut av kontoen?

På aksje- og fondskonto må du skatte når du realiserer gevinst, uavhengig om du har planer om å reinvestere beløpet eller ei. På en aksjesparekonto trenger du ikke skatte av realisert gevinst så lenge pengene blir stående på aksjesparekontoen. Først når du har tatt ut hele innskuddet begynner du å skatte av uttak fra aksjesparekontoen.

1 Like

Hva er definisjon av realisert gevinst?

Hvis du har kjøpt aksjer i Aker for 1 mill, og du selger de for 1,5 millioner, så har du realisert (solgt med gevinst) og må skatte av 0,5 millioner med aksje og fondskonto. Med aksjesparekonto må du ikke skatte før du tar gevinsten ut av aksjesparekontoen din, til en annen konto.

1 Like

Men når er det man betaler skatt av realisert gevinst? Med en gang eller på slutten av året?

Blir lignet på vanlig måte. Det vil si betales (mest sansynlig) august året etter.

Så for meg, som skal bare bruke penger til aksjehandel, uten å ta ut fra konto penger i 5-10 år framover, så lønner det seg med aksjesparekonto?

1 Like

Om du kun ser på det skattemessige i den aktuelle perioden og regner med jevn årlig avkastning, gjør det nok det. (eventuelt Zero).
Men viktig å sette seg litt inn i alle vilkår (blandt annet hva du IKKE kan handle med en investeringskonto etc)

1 Like

Hei, og takk for en nyttig tråd.
Selv sitter jeg med et par poster med en liten gevinst, i tillegg til en post hvor jeg sitter på 5-10% tap. Slik jeg forstår det kan jeg flytte over aksjene med gevinst, men når det gjelder posten med tap, kan det lønne seg å vente til denne går i pluss, eller hva mener dere?

Hva tenker folk om aksjesparekonto versus zero?

@scmooth om du mener flytte over til en aksjesparekonto, spiller det ingen rolle om posten ligger i pluss eller minus, så lenge du flytter de i år. Alt du flytter til en aksjesparekonto i år blir ikke lignet før du tar de ut av kontoen igjen (fradrag for tap og beskatning av gevinst).
Ser derfor ikke at det vil ha noen betydning om de ligger i pluss eller minus?

Om du ønsker å få igjen 28% av tapet ditt neste år, ville jeg solgt de med tap før jeg førte beløpet over til den nye aksjesparekontoen. (og kjøpe tilbake derfra om du tror de snart går i pluss).

Same same, but different :slight_smile:
Jeg ender nok opp med begge, men er ikke sikker på hvor lenge Zero kontoene vil leve.
Hovedforskjellen er vel eierskapet til papirene (sett ift stemmerett etc), hvilke markeder du kan handle på og bittelitt forskjellig beskatning.

Tipper jeg ender med å holde aksjepengene mine på zero konto, men ikke noe enkelt valg. Skjermingsfradraget er fint å ha når en skal ha aksjer liggende en del år. Tror fort det kan blii noe jeg angrer på i senere tid. Derimot enn så lenge så er det vel et par prosenter mindre skatt på Zero konto.

1 Like