Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Jeg skal nå opprette ASK. Jeg har aksjer følgende selskaper:
Funcom i pluss,
PCIB i pluss
NATTO i minus16-16%
TRVX i minus 38%

Hva bør jeg gjøre? Lempe ut TRVX i dag, kjøpe tilbake på mandag og opprette ASK etterpå?

Jeg tror jeg går for å fortsette i Sbanken, er det kurant å flytte ASK fra en forvalter til en annen?
Alle tipps mottas med takk, ihvertfall de gode :smile:

Jeg åpnet ask når funcom dangla rundt 2/10 tallet.

Jeg kjøpte funcom aksjer på ask konto for deretter å selge for samme sum fra vanlig konto.
Jeg måtte inn med ekstra penger fra forbukskonto for å gjøre det, men valgte å kjøpe først for deretter å selge fordi jeg annså 2 tallet som et bunnivå og sansynligheten for å selge over kjøpt nivå som større enn å selge først.

Jeg realiserte da et tap i funcom, satt igjen med 10-15% mere aksjer.

Nå gikk/går heldigvis funcom possisjonen min veldig bra så jeg får igjen på skatten pga tapet, men har utsatt skatt på alt foretatt gjennom ask i ettertid.

Edit: Ask konto er vel bare å åpne uansett. Også bare se ann om du vil flytte eller trade over possisjone?

1 Like

Bare flytt aksjene du er i pluss til ASK, er i hvert fall noen tilbydere som fikser det for deg.

Natto er ikke likvid nok til at du kan selge/kjøpe, vet ikke hvordan det er med TRVX.

1 Like

Natto rører jeg ikke, det er ikke det store beløpet. Er litt mer i TRVX. Men nå har jo TRVX også begynt å røre på seg, best å vente litt.

Men hvis jeg da tar og overfører de tre andre til ASK og venter med TRVX, er det helt kurant å føre den senere eller evt selge den og flytte penger over til ASK og kjøpe i ASK? Blir det ett fett som om jeg hadde ført over alle samtidig??? Håper dette var forståelig!!! :slight_smile:

Hvis tilbyderen din lar deg flytte en og en aksje, så burde du kunne flytte noe nå, og noe senere.

Skjermingsfradraget blir beregnet ut fra det laveste innskuddet du har i løpet av året. Er vel på 0,4% eller noe?

1 Like

Da bør jeg vel kanskje realisere tapet i TRVX før jeg flytter. Skulle gjort det i foregårs og kjøpt Nano :smile:

EDIT: Tør ikke røre TRVX nå ihvertfall! Opp nesten en krone nå…

Da har jeg opprettet aksjesparekonto, gjett hvilket navn jeg har gitt den :smile:

Er jo sånn overgansordning så ingenting blir vel realsiert når du flytter det.

De med tap ville jeg solgt, flytta pengene og evt kjøpt dem på ny. Med mindre flytting regnes som realisering

1 Like

Flytting er ikke realisering. Natto er illikvid, så den får bare stå. TRVX er jo på gang nå, så den får jeg heller vente med å flytte over. Eneste minuset er at jeg mister litt av skjermingsfradraget, men det er lite beløp, utgjør bare hundrelapper. Men jeg tror jeg drar Natto med over i minus.

Jeg flytta alt både plusser og minuser siden jeg ikke skal realisere før jeg er i pluss uansett :grin:

Er så surt hvis f.eks trvx melder noe heftig kursdrivende

1 Like

Jeg tenkte egentlig for å få en slant tilbake neste år, men lar jeg de bli stående blir det bare litt ekstra sparing, uten renter.
Tar jeg tapet nå forsvinner tilbakebetalt skatt i sluket…
Mulig jeg gjør som deg @Hakon👍

1 Like

Du kan jo ha flere ASK- kontoer. Dersom du ikke sprer deg over for mange aksjer kan du ha en ASK-konto for hver aksje. Da kan du avsluttet de kontoene som går med tap, og dermed få skattefradraget uten å realisere gevinst

Når en har ASK, er det bare utgang minus inngang som blir skattlagt?
Hvis en feks har 100.000, trader med hele summen og ender opp med 300.000, er det da 200.000 en skal betale skatt av?

Jeg forutsetter nå at summen på 100.000 ble satt inn på ASK og aksjene kjøpt inne i ASK.
Det evt overskudd/underskudd en evt drar med inn i ASK må en jo skrive av eller skatte av.

Du betaler ingen skatt før du tar ut mer enn du satte inn på ASK.

Du kan ta ut de 100k du startet med uten å betale skatt. Det er først når du tar ut mer enn de 100k at du begynner å betale skatt. Du får ikke utgiftsført tap av det du har på ASK. Da må du avslutte kontoen først.

1 Like

Ennå en grunn til å bytte kansje

“Regjeringen vil foreslå å endre overgangsregelen til ordningen med aksjesparekonto. Endringen er at negative inngangsverdier på aksjer som overføres til aksjesparekonto etter overgangsregelen, skal skattlegges i forbindelse med overføringen.”

“For aksjer er det opp gjennom årene ved omlegging av aksjebeskatningen gitt forskjellige typer regler som påvirker inngangsverdien. Givers kostpris kan eksempelvis være justert etter de tidligere regler om RISK eller ved kapitalendringer. Det finnes også eksempler på at inngangsverdien på aksjer kan være negativ (slik at en overtar en betydelig gevinst selv ved lave salgssummer).”

https://www.hjort.no/Unnga-skatt-ved-arv-og-gave

Stille runt aksjesparekonto, men nå nærmer det seg fristen å flytte aksjer. Synd for meg som skatter i Sverige, får nok ikke glede av den, men en ting forvirrer meg. Hvorfor sier alle at man ikke skal overføre aksjer med tap til ASK?

Man vil jo ha så høy inngangsverdi som mulig og det er ifølge Nordnet anskaffelsesverdien som regnes.

Følgende scenario:
Har tre aksjer i dag, A, B og C, alle med kostpris 100 000.
A og B har gått som en kule og doblet seg (altså 200 000 hver). C har vært en bommert og sunket med 90 % (til 10 000).

Selger man C får man 27 000 (30 % av 90 000 - eller hva nå korrekt skatteprosent er for tiden) i fradrag på skatten. Setter man pengene fra salget sammen med A og B inn på ASK får man en inngangsverdi på 210 000, som tilsvarer det man skattefritt kan ta ut av ASK senere. Totalt 237 000 (210 000 fra ASK og 27 000 i skattereduksjon).

Overfører man A, B og C til ASK får man en inngangsverdi på 300 000 (siden dette er kostprisen på alle aksjene. A, B og C aksjer for 300 000 som man tar ut skattefritt.

Hva er det jeg har oversett?

Du får ikke skrive av tapet ditt på den aksjen som du har tapt på i år dersom du flytter aksjene. Men til neste år så får du det.

At hvis du realiserer tapet kan du kjøpe flere aksjer enn du har nå når du får igjen på skatten.

Ser at det nå nærmer seg med stormskritt for å flytte aksjer over til Ask. Sitter med Nano aksjer som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Har nå ca -15% (tap) i dem . Nå om dagen så tør jeg rett og slett ikke selge og ta tapet og kjøpe opp igjen inne i ASK . Det går jo fort et par-tre dager før pengene er på ASK kontoen også, og da er jeg redd Nano har reist ifra meg :slight_smile:
Noen forslag …?