Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Jeg var dum nok til å overføre funcom tapet mitt til aksjespare konto. Men har nå solgt de og avsluttet kontoen slik at jeg får fradragsført tapet. Opprettet en ny aksjesparekonto og kjøpte litt funcom der.

3 Likes

Hei,

er det noen her som har personlig erfaring med å overføre verdipapirer fra bank til bank?

gjorde dette sist fredag med å sende inn fullmakt,-og har fått bekreftet at denne er under behandling.

men er det noen som vet hvor lang cirka det tar nå?

har lest at i begynnelsen tok dette MANGE uker…opptil over 7 uker.

:roll_eyes:

1 Like

Overføre mellom vanlige meglernontoer i to baker tar et døgn. Inn på ASk nan ta lang tid

1 Like

får bare ikke håpe dette ASK tilbudet er et sleipt triks for å generere litt “ekstra” skatteinntekter,der de nå iverksetter et tilbud som ikke er mulig å innfri for i år.

:lying_face:

:crossed_fingers: for at de godkjenner overføringen til ASK ut 2018 i budsjettforhandlingene!

:speak_no_evil:

1 Like

nå skal vi få høre!!

2 Likes

leser og leser,-men ser ingen kommentarer fra Siv`s forslag om å forlenge skatteamnestiet for ASK-kontoen ut 2018…

ble dette godkjent tro?

1 Like

@pleximus83 , i følge Sparebanken Vest jeg snakket med i dag har de ikke fått bekreftet at det er vedtatt enda.

Her er forslaget

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Aksjesparekonto/?query=aksjesparekonto#artikkel

og hvis budsjettet er godkjent, så …

1 Like

Jadda!

Innvilget!

:wink:

4 Likes

Synst jeg har lest en plass at det ikke er mulig å kjøpe utenlandske aksjer på aksjesparekonto/zerokonto. Stemmer dette?

Mulig på zero ikke mulig på ask

1 Like

Man kan vel kjøpe alle aksjer fra selskap innen EU og Eøs på ASK?

Hei!

Ser det er mye kunnskap samlet på forumet her så jeg drister meg til å stille et par spørsmål angående Aksjesparekonto!

Jeg har to aksjer som per i dag står i tap, ca 10% ned.
Hvordan bør jeg forholde med til disse?

Jeg skjønner at jeg bør realisere tapet for å kunne skrive av tapet på skatten, men er det tillatt å selge aksjene og kjøpe tilbake for ca samme pris samme dag?

Tips tas i mot med takk! :slight_smile:

For at du skal kunne realisere tap/gevinst på en aksjesparekonto, så må du avslutte aksjesparekontoen.

Beklager min dårlige formulering!
Aksjene står nå utenfor aksjesparekontoen, men det jeg egentlig lurer på er om det er lurt av meg å sette dem inn på aksjesparekontoen, og om det er OK å selge aksjene i dag for å realisere tapet, for så å kjøpe dem tilbake 5 min etterpå også sette de inn på aksjesparekontoen.

Dersom aksjene står på en ask konto har det kngen effekt da du først realiserer når du tsr pengene ut av konto

Forstår jeg det rett at man kan avslutte ASK som du sier, realisere tapet så opprette ny ASK og kjøpe seg inn der man vil i den nye kontoen?
Er vel lurt å vente en dag eller 2 etter man har solgt før man kjøper tilbake samme aksjen eller?

Aksjene er ikke på aksjeparekonto for øyeblikket.
Dersom han selger de må han realisere gevinst/tap.
Når han da rett etterpå kjøper samme aksjene så kan han da ha de innpå aksjesparekonto. Men fremdeles få fradraget for tapet.
Det tror jeg vertfall at du kan @JohnDavid.
Realisering er realisering uansett om du handler i samme aksjen et millisekund etterpå =)
Håper noen med mer erfaring og jusskompetanse kan bekrefte dette.

Jeg tror ikke det stemmer, hvis man gjøre noe kun for skatteplanleggingens del, så kan skatteetaten finne på å se bort i fra den transaksjonen. Samtidig, det er lite sannsynlig at den loven blir brukt her.