Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Zero skal ikke bort. Den blir bare skattet på samme måte som andre aksjekontoer

Men om man ikke har skattefordel er det vel ingen poeng med Zero.

Eneste jeg ser er muligheten for å handle amerikanske aksjer og ETFer,
Dette går vel ikke med ASK

1 Like

Har større investeringsunivers enn med aksjesparekont, US og små svenske + rentefond, bla

Jo, du kan handle et bredere spektrum av aksjer på Zero-kontoen. F.eks. amerikanske som du ikke kan handle på ASK. Fradrag i skatten får du vet uttak fra en konto i minus, mens med ASK må kontoen avvikles.

1 Like

Får man fortsatt utsatt skatt på Zero?

Ja det får du

Ja får utsatt skatt og stort utvalg. Fant ut at jeg beholder Zero kontoen. Elsker nordnet egentlig. Dritbra.

1 Like

Ja leste meg frem til det, trodde den biten forsvant. Da er det verdt å beholde ja.

Det var det jeg også fant ut. Litt surt at skatten går opp, men det ser også ut til å være det eneste. Alternativet hadde nok vært en høyere forsikringspremie eller at kontotype ble avviklet.

Jeg har begge deler. Hver sine fordeler

Fikk dette svaret fra Nordea på hvor lang tid det tok før pengene var på konto etter salg av aksjer fra aksjekontoen.

Jeg har ASK for barnesparing fordi det er enklere arveregler og overføring av kontoen. F.eks. kan en ASK overføres til ett barn uten at det må skattes først eller at noe må realiseres. Det går ikke med en Zero-konto.

2 Likes

Jeg sitter selv med dilemmaet om jeg skal realisere Zero-kontoen min og hoppe inn i ASK. Har per idag en avkasting på omtrent 25% på kontoen. Gleden av å kunne kjøpe QQQ eller andre ETFer som speiler det amerikanske markedet gjør at jeg har lyst til å holde på den.

Per idag snakker vi jo om en endring i skatt fra 24% til 30.59% på Zero-konto for 2019.

Slik jeg ser det har jeg 3 valg:

  • Ikke gjøre noen ting, bare la alt stå
  • Realisere og sette inn på ASK
  • Realisere, sende pengene over på vanlig fonds- og aksjekonto, kjøpe samme aksjer der, selge en uke seinere og flytte pengene tilbake til Zero-konto igjen (for å realisere uten å få problemer med skattemyndighetene)

Akkurat nå heller jeg mot alternativ 3.

Du ender jo opp med å kjøpe tilbake færre aksjer enn du hadde i utgangspunktet, ettersom du har måttet betale skatt, så jeg tror dette bare er tull hvis du har litt tidshorisont på investeringene. :slight_smile:

Gitt at aksjen har samme verdi hele veien i realiseringsperioden, så blir det ikke noe særlig tap av dette annet enn kurtasjen.

Må da betale skatt av ca. 25% fortjeneste på kontoen (24% skatt) som da, muligens, må betales gjennom å selge aksjer, omkring 6% av porteføljen. Sitter jeg med tap på porteføljen da får jeg 30,6% igjen fra staten for tapet til neste år igjen.
Spørsmålet om jeg blir sittende på aksjene uten å realisere blir jo da hvor mye avkasting jeg må ha før rentes rente-effekt slår inn og trumfer den økte beskattingen.

Svaret er umulig å komme med, for det avhenger av tidshorisonten min, som jeg ikke har klart for meg per idag, avkastingen videre osv.

Lurer på om det er Nordnet-bloggen som har en artikkel om problemet, men klarte ikke å spore den opp i kveld.

Jeg tror med 5-10 år og rentesrente på 6-7%, så lønte det seg ikke å realisere. Jeg tenker at det rett og slett ikke er verdt bryderiet. :slight_smile:

Må innrømme at jeg ikke blir helt klok på dette med å flytte over aksjer til Ask . Spesielt ikke om de er i minus. Vurderer å flytte en liten del av noen aksjer jeg har, med tanke på å prøve meg på trading. Men vanskelig når aksjene er så volatile. Noen som har prøvd dette ?

En ting jeg lurer litt på med zero kontoen er noe jeg så et eller annet sted som Anders i Nordnet sa.
Det kom til og komme en liten avgift ved salg av verdipapirer på zero konto.

Denne avgiften kommer itilegg til forsikringskostnad og kurtasje.

Da man får skjermingsfradrag og lik skatt på zero som på alle andre kontotyper stiller de jo likt.
Forsikringskostnad er ubetydelig og om man har uflaks med investeringene så får de etterlatte ihvertfall igjen 101% av inskutt beløp om man skulle stryke med som følge av et investerings infarkt.

Det som utelukker ASK for meg er at konto må stenges for og utløse fradrag for tap.
Noe jeg synes er høl i hue.
Historisk sett har ihvertfall jeg større sjanse for tap enn fortjeneste.
Er også et litt for smalt investeringsunivers for meg på ASK.

Her kan man selfølgelig ha en ASK for hvert papir man eier hvis man ikke har så mange posisjoner.

Hvis denne avgiften på zero blir for høy så har ikke jeg noe annet valg enn å gå for vanlig aksje og fondskonto og heller ta skatteraporteringen selv.

På ASK er det FIFO som gjelder ja mens på Zero er det gjennomsnittet.

Nordea har maks en konto når jeg opprettet ASK grunnet kurtasje men grunnet en ekstremt dårlig løsning etter min mening og ustabilitet så har jeg aldri brukt den.

Jeg rives mellom “vanlig” aksje og fondskonto og zero,men frem til jeg vet hva den ekstra avgiften blir så sitter jeg med zero…trur eg.