Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

er det slik at man kan flytte aksjer uavhengig av gevinst eller tap mellom ASK-kontoene man har uten at det utløser skatt? noen som kan forklare greia. https://www.nettavisen.no/na24/disse-regelendringene-kan-pavirke-konomien-din-neste-ar/3423574328.html

Det skal være mulig fra 2019 (eller våren) å flytte deler av beholdningen på en ASK til en annen ASK.

Vi tenker å gjøre følgende; flytte X antall aksjer fra en beholdning på en ASK, til en ny ASK konto som da kun inneholder det gitte antall. Hele denne nye ASK konto, overføres da i sin helhet i gave.

Dette for å unngå å utløse skatt.

Har forsøkt å lese reglene, men det er kun drypvis av info om ovenstående hos noen banker.

Andre som har info/viten/link om dette kan lykkes?

Jeg tror ikke du kan flytte noe fra en ASK uten at det realiseres.

Ifølge dnb så er det

Spennende, aldri hørt om det før.

Nordnet snakket kort om dette i pengepodden (husker ikke helt hvilken episode). Dersom man eksempelvis har to ASK, kan man samle alle aksjer man har gevinst i på den ene kontoen, og alle aksjer man har tap i på den andre (for så å avslutte denne kontoen for å få skattefradrag eksempelvis). Nordnet hadde ikke løsningen klar for dette for et par måneder siden rent teknisk, men det er mulig de har fått ordnet opp i det nå. Det er selvsagt lov innenfor dagens regelverk :slightly_smiling_face:

Her fant jeg forøvrig podcasten.
https://soundcloud.com/pengepodden/196-sparing-alt-om-investeringskonto-zero-og-nye-skatteregler
Spol frem til 24:35

2 Likes

Dette er noe som vil bli mulig i løpet av 2019 ja. Av det jeg har hørt så virker det som at de fleste vil ha løsningen på plass før sommer. Det er det systemmessige (skatt etc.) som er utfordringen her og grunn til at det tar tid. Stortinget mener jeg vedtok at dette skulle gjelde fra 01.01.19, men det hjelper jo lite når ingen leverandører har system som gjør det gjennomførbart. Flytting/Splitting av ASK skal etter planen bli veldig enkelt og greit.

Slik det blir åpner også for mulighet å samle noen posisjoner i en ny ASK. Tenker da feks. på posisjoner i ASK man har, som man ligger i minus og ønsker ut av. Disse kan man da samle og avslutte den gitte ASK-kontoen og få fradrag på skatt for tapet. I dag inngår mest sannsynlig denne posisjonen på en ASK konto med mye annet og man får da ikke dette fradraget hvis man ønsker å selge.

Er det slik at realisert tap følger aksjesparekontoen, eller tar du det med deg dersom du flytter restbeholdningen til en annen ASK? Si at du 31.12 har et realisert tap i en aksje, men på din resterende beholdning av samme aksje har du gått i pluss mer enn det du har realisert som tap. Kan du da flytte beholdningen som står i pluss og kreve fradrag for det du realiserte med tap?

Følger kontoen.

Trikset er å flytte aksjene med minus fra konto 1 til konto 2. Selge dem på konto 2. Legge ned konto 2 og realisere tapet.

Men om man allerede har realisert tap på si halvparten av en aksjebeholdning på konto 1. Kan man da flytte resten av aksjene som nå er i pluss og står på konto 1 til konto 2 for så å avslutte konto 1 og få fradrag?

Bingo

1 Like

Da er vi enig.

Reglene er egentlig ekstremt gunstige. Lurer egentlig på om det var dette som var intensjonen.
At man ved enkle grep kan realisere tap og utsette beskatning på gevinst virker veldig som et smutthull synes jeg :roll_eyes:

3 Likes

Kan en ha flere kontoer hos samme forvalter, feks SBanken?:blush:

Det ville jeg spurt dem om direkte. Jeg tipper ja.

1 Like

Ja, S-Banken, DNB, Storebrand og flere har denne funksjonaliteten.

1 Like

Hva er fordelene med aksjesparekonto fremfor kapitalforsikring/zero?

Du eier aksjene i ditt eget navn slik at du har stemmerett i selskapet.
I tillegg er du sikret om megleren din får økonomisk trøbbel iom at du selv eier aksjene
I tillegg slipper du en liten kostnad til forsikring. Og det kan være forskjeller i forhold til belåning

1 Like

Godt spørsmål. Fordeler og ulemper ved begge to.

ASK er godt egnet for den som ønsker å være full investert i EØS registrerte aksjer samt fond.
ASK er bedre med tanke på beskatning.

Zero/Link/Kapitalkonto er godt egnet for den som ønsker å kunne investere i rentefond/kombinasjonsfond og utenlandske aksjer. Når det gjelder skatt så blir du skattet ved uttak av kontoen, og du kan ikke ta ut opptil det investerte beløpet før det inntreffer skatt som du kan i ASK. FIFO prinsippet som gjelder, på konto-nivå.

Du eier ikke aksjene eller fondene direkte, men du en fordring på livselskapet, som gjør at du har en viss motparts risiko (den er lav hos de store og seriøse). I tillegg er det en kostnad på disse kontoene (forsikringselementet). Det er ikke et problem når du er ung, men når du bikker 70 år så kan kostnaden bli så stor at det ikke vil være verdt å ha rentefond på kontoen…

Jeg har begge deler, av de grunnene @aksjefokus nevner.

1 Like