Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Alibaba Group Holding Limited A (BABA)

Starter en tråd om Alibaba Group Holding Limited A (BABA) siden en del har den i favoritt-listen eller i porteføljen sin :slight_smile:

Alibaba Group Holding Limited, through its subsidiaries, operates as an online and mobile commerce company in the People’s Republic of China and internationally. The company operates in four segments: Core Commerce, Cloud Computing, Digital Media and Entertainment, and Innovation Initiatives and Others.

It operates Taobao Marketplace, a mobile commerce destination; Tmall, a third-party platform for brands and retailers; Rural Taobao program that enables rural residents and businesses to sell agricultural products to urban consumers; 1688.com, an online wholesale marketplace; Alibaba.

com, an online wholesale marketplace; AliExpress, a retail marketplace; Lazada, an e-commerce platform; and Lingshoutong, a digital sourcing platform. The company also provides pay-for-performance and display marketing services; and Taobao Ad Network and Exchange, a real-time bidding online marketing exchange in China; and digital payment and financial technology platform services.

In addition, it offers cloud computing services, including elastic computing, database, storage, virtualization network, large scale computing, security, and management and application services, big data analytics, a machine learning platform, and Internet of Things and other service for enterprises; and payment and escrow services; and movies, TV drama series, online dramas, variety shows, news feeds, games, literature and music, and other areas through various content platforms, as well as develops and operates mobile browsers. Further, the company provides AutoNavi, a mobile digital map, navigation, and real-time traffic information; DingTalk, a proprietary enterprise communication and collaboration platform; and Tmall Genie, an AI-powered voice assistant, which helps consumers to shop, order local services, search for information, control smart appliances, and play interactive content.

The company was founded in 1999 and is based in Hangzhou, the People’s Republic of China.

La oss starte diskusjonen! @DrPineMartin @skilpadden @Kuskerud @torsteinius @bones70 @Kristian92 @pdx

1 Like

Undervalued aksje! Kinas crackdown på tech er mest sannsynlig ferdig. Politisk og geopolitisk risiko er for lengst priset inn. Aksjen har hatt en litt svakere utvikling de siste par årene, men til syvende og sist er denne utrolig rimelig priset når man ser på inntjeningen. Jeg ser på nedsiden som meget begrenset men fortsatt fare for at den deflatoriske situasjonen i Kina kan ødelegge, men med stimulus pakker tror jeg Kinas vekst vil fortsette som før, dog kanskje i litt tregere tempo

1 Like

Jeg er enig i at man ser billige earnings, men hva er grunnlaget for å si at politisk crackdown er ferdig? Jeg tenker politisk risiko, samt begrenset mulighet til å fortsette å vokse i den takten de gjorde en periode gjør at de vil forbli på lavere multipler enn de var på når de var på topp.

Hva er forresten mest effektive måte å kjøpe denne med tanke på skatt og kurtasje? ADR?

Det var ganske få måneder mellomrom mellom hver hendelse om man ser på denne tidslinjen, og:

1 Like

Jeg aner ikke hva som er den mest effektive, men jeg har kjøpt BABA via min IKZ konto på Nordnet.

Jeg har investert i en del Kina aksjer da jeg håper og tro det er en stor oppside fremover. Nå er de priset som finanskrisen i 2009 og satser på at de ikke skal noe særlig lavere.

2 Likes

Er det BABA på NYSE du har kjøpt? Altså ADR?

Jeg vil tro det er betydelig politisk risiko igjen som er priset inn i dagens nivå. Dersom du tenker at den risikoen er uberettiget så er det helt riktig av deg å eie Baba, men jeg kan prøve å utbrodere hvorfor jeg tror den risikopremien er fair.

Å fortsatt eie kinesiske selskaper i form av ADR på amerikansk børs forutsetter et relativt høyt nivå av amerikansk-kinesisk samarbeid. I et eventuelt konfliktscenario mellom USA og Kina tror jeg fort kinesiske aksjer kan bli verdiløse slik Russlands ble, men åpen konflikt har jeg liten tro på, selv om en del her inne ser på det som et sannsynlig utfall fra spenningen rundt Taiwan. Det jeg derimot tror er mer sannsynlig er en videre nedkjøling av forholdet, som lett kan føre til mindre samarbeid om finansmarkedene. Det er ikke så mange år siden SEC truet med å de-liste ADRer hvis morselskaper ikke avslørte regnskapstall og revisjon i detalj; dette var noe som Kina lenge fant helt uakseptabelt, men gikk med på i siste liten. I en verden hvor samarbeidsviljen er bare litt svakere, så vil neppe Kina fortsette å la kjempeselskaper gi enorme info-pakker til USA. Da vil man ikke lenger ha det enormt likvide amerikanske markedet tilgjengelig, og Alibaba vil bli enda dypere diskontert. (NB, de-listing betyr ikke at de blir verdiløse, for å få det trengs et krigsscenario, eller noe annet virkelig dramatisk)

Betyr det at jeg er bear Baba? Nei. Jeg tror derimot at risikoen tatt i betraktning så er de fair priset, og at det å kjøpe de nå er å gamble på hvorvidt man tror risikoen noen gang vil realiseres eller ikke.

2 Likes

Baba steg over 7% på Hong Kong børsen i natt😊

1 Like

Alibaba Group delivered a healthy quarter with revenue growth of 5% year-over-year. We increased our investment in strategic priorities and improved shareholder return by leveraging our strong balance sheet and cash flow. Our board of directors approved an increase of US$25 billion to our share repurchase program, demonstrating our confidence in the outlook of our business and cash flow.

Dette er jo veldig bra😊

1 Like

Tangen øker med 3,2 mill aksjer i BABA

1 Like