Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Alibaba

Hva tenker folket her? 50% ned siste tiden! Nedsiden tatt ut?

Kina aksje og midt i blinken til ccp. Farlig aksje å eie

1 Like

Husk at om du kjøper kinesiske aksjer på amerikansk børs går det via børsskall. For mye politisk risk. Staten kan plutselig nulle aksjene siden de er i en gråsone i henhold til kinesiske lover slik jeg har forstått det. Så ville ihvertfall kjøpt via kinesisk børs, men personlig dropper jeg det.

Men må si prisingen er veldig fin. Bare dumt det er kinesisk aksje

Er personligt ikke så nervøs for et stort selskab som Alibabs. Men man skal naturligvis indkorporere risikoen i sin investering og generelt forvente lavere værdisætning på Kina-aktier ift nøgletal…

Man kan dog også stille sig selv spørgsmålet, om det overhovedet er nødvendigt at investere i en Kina-aktie. Der er trods alt mange andre alternative investeringer, hvor kurserne ligeledes går både op og ned🙃

2 Likes

Kina bestemte jo plutselig at ed-tech ikke fikk lov å tjene penger. Alibaba ga vel nylig ett lass med penger i gave til staten.
Alibaba som selskap :+1: kjempe bra… Men for meg så er kinas politikk en stor risk, men om ikke staten ødelegger for alibaba kan det bli kjempebra investering. Er egentlig veldig bull selv og var på nippet til å kjøpe, men politisk risk fikk meg vekk fra tanken.
Det er jo alltid risker med alle selskaper så å ta en liten post er ikke nødvendigvis idiotisk… Men personlig står jeg over

1 Like

Den største risken er vel at Alibaba og andre kina selskaper blir strøket fra vestlige børser.

Stygt fall i kveld!! Over 4 prosent er mye for et så stort selskap.

bump

Har kjøpt BABA her nede. Flere som ser på denne?

Foe høy politisk risiko. Noe det virker som mange av Munger fansa på fintwtitt ikke skjønner.

Tror ikke Kina finner på noe tull. Det er snart OL og greier.

Opp i Hong Kong i natt.

Hvorfor kjøpte du? Du er sikkert klar over at det du har kjøpt er et derivat av et derivat som er notert på Hong Kong-børsen. Og gjennom den ordningen er du ikke en aksjeeier men mer en spekulant. Jeg var inne i BABA på 150kr og solgte på 120. Det er rett og slett for useriøst å eie noen papirer registrert på Cayman Islands som er så utrolig utsatt for geopolitisk risiko. Den ser billig ut på multipler og alt, som alle andre kinesiske aksjer, men det må bli mer åpenhet i Kina for internasjonale investorer før jeg toucher noe der igjen. I tillegg er det nå et kommunisert mål fra kinesiske statstopper at man skal videreutvikle landet under «common prosperity» tankegangen. Det betyr flere og flere selskaper og mennesker som skal dele på verdiskapning og rikdommen, kontra noen få små som feks Alibaba, Tencent, Baidu osv.

Går som en kule!!! Holder for meg.

Regner med de fleste som investerer i Alibaba er inneforstått med VIE ordningen. Dette er ikke et derivat av et derivat og ren spekulasjon, men en kontrakt med et Cayman Island notert selskap som gir rett til en andel av bunnlinjen. Det er denne kontrakten man investerer i om man eier ADR aksjene på USA børsen. Det er meningen at dette skal være tilsvarende til å eie aksjen, og man kan komme utenom dette ved å investere på Hong Kong børsen om man ønsker det. Løsningen er ikke ny og det er ikke noe som har skjedd mellom aksjen stod på 150kr og 120kr.

Personlig er jeg mer bekymret for tiltak som kinesiske myndigheter kan gjøre som vil ha effekt på bunnlinjen i Alibaba (ala hva de gjorde med begrensinger på spilletid for yngre og private skoler). Tror det er lurt å følge med på og tenke seg om hvorvidt selskapet man er investert i underbygger CCP sine ønsker eller om det går rundt eller mot dem. I siste fall er risikoen stor for reguleringer.

I forhold til common prosperity så betaler Alibaba her for å støtte opp om små bedrifter i rurale områder i Kina. Dette er bedrifter som, mange av dem, med stor sannsynlighet vil bli kunder av Alibaba. Ikke så negativt som en engangshendelse, men kan absolutt skje igjen og til slutt legge seg som en slags cap på marginene Alibaba får ta i markedet. I så tilfellet er det selvsagt ikke optimalt.

Det er mer politisk usikkerhet i Kina (og andre emerging markets) enn i USA (og andre developed markets), men som investor vurderer man disse risikoene ift markedssentimentet og dagens prising.

Om det er Munger fansa som har undervurdert den politiske risikoen eller om det er andre som har overvurdert den får tiden vise. Ser man på demografiske tall og prising så er det imidlertid rimelig å anta at avkastningen vil være bedre fra emerging markets de neste årene og det er sånn sett synd om man som investor må holde seg helt utenfor.

Jeg har personlig en veldig liten post i Alibaba direkte, men har også noe gjennom at pensjonskapitalen min i stor grad ligger i emerging markets fond om dagene og de neste årene.

For høy politisk risk. Samtidig tror jeg kanskje mange har rett i at den er fin som en trade mot OL i Beijing. Ser for meg at kina er rolige til da, men gidder ikke risikoen selv. Finnes nok muligheter.

Alibaba vokser og tjener penger.

Det blir en fin swingtrade. Tror også den kan holdes ut 2022 med suksess.

China Regulator Vows Stability After Stock Market’s Rocky Start
CSRC says it will adopt various measures to stabilize market

China Securities Regulatory Commission Chairman Yi Huiman said the watchdog will adopt various measures to avoid volatility and “firmly” prevent big fluctuations, according to an interview with state TV network aired Thursday. CSRC will evaluate the timing and conditions before rolling out major policies

Tror ingen helt vet hva de investerer i her. Det er et derivat jo fordi det er et verdipapir (kontrakten) som er direkte påvirket av prisen på en annen aksje (HK-aksje). Men for de aller fleste er dette enten et trading-bet på kort sikt eller et bet på at verdsettelsen er for lav pt samt at kinesiske myndigheter vil roe ned på reguleringer fremover. Man har ingen stemmerett i selskapet og det har mye å si for store langsiktige internasjonale investorer. Ville heller investert i emerging markets fond med bred dekning enn Alibaba. Lykke til.

Stiger pent nå. :rocket:

1 Like

Roterer jevnlig avkastning fra krypto inn i denne ufattelig underprisa juvelen.