Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AMD diskusjonstråd

Hva skjer med driverne/programvare? Blir det noe forbedringer her? Hvis nivået blir på hvordan det har vært siste årene er det ikke bra nok.

Så, skjermkortet AMD kom med var ingen stor suksess i mine øyne, men jeg hadde ikke tatt hensyn til at hoppet fra 28nm til 14nm gjorde at markedet har vokst veldig bra i år, noe som også har gagnet AMD.

AMD kommer nå med sin første interessante prosessor på 7-8 år. I utgangspunktet en 8core/16 thread CPU som i noen benchmarks har vist seg å ha samme ytelse som Intels 6900K. Som koster 1000$.

At the moment, it looks like AMD has caught up to Intel with Ryzen, or at least are close.

Et veeeldig interessant sitat fra artikkelen over. Jeg tror AMD kan få satt litt fyr på x86 CPU markedet igjen.

… AMD er nå opp gått fra ca 2,32 når jeg startet tråden til 10,54 i dag. 350% opp. Gjett hvem som aldri kjøpte aksjer i AMD? :frowning:

6 Likes

Vet samme her…skulle bare doble i funcom først så kjøpe amd. Bommet på tidshorisonten der. Har en post til deg i morgen. Ping meg om jeg glemmer å skrive noe før 4. Natta.

3 Likes

Fikk litt bedre tid på morra’n møte avlyst.

Anbefaler alle som er interessert i Nvidia, AMD og Intel å abonnere på denne youtube kanalen;

Han går igjennom mye informasjon som vanligvis ikke dekkes av tech reviews. For eksempel denne;

Her analyserer han de ulike kortene og chip produksjonen til nvidia og amd helt tilbake til 2002/2004 med NV40 (GT 6000 serien) og R300 (ATI 9000 serien). Her viser det seg egentlig at AMD stort sett har tilbudt bedre kort til lavere pris enn Nvidia helt siden GT 8800 serien. Men AMD har ikke klart å tjene i nærheten av like mye penger som Nvidia, selv med bedre og billigere produkter. Dette også til tross for at entusiaster / folk som leser reviews og er interessert i tech generelt svarer at de vil velge AMD RX 480 over f.eks GTX 1060.

Årsak og konklusjonen til AdoredTV; Nvidia har en enormt sterk merkevare og det har de hatt i mange år, AMD har til ikke klart å konkurrere på merkevare.

Mine egne tanker om dette;

Merkevare og renommé er viktigere enn ytelse og pris for å selge til Ola Nordmann og det er her pengene ligger.

Det er flere grunner til at AMD sliter med merkevaren, her er noen;

• Komparativt dårlig single-thread ytelse på CPU i flere år i forhold til Intel, helt siden 2006/2008 (phenom)

• Mislykket satsing på Bulldozer, Én CPU for server og gaming.

• For tidlig ute med 6 og 8 kjerner CPU, for dyrt å kode spill til å splitte work-loaden jevnt over alle kjernene. Billigere å kode for å kjøre på 2-4 kjerner og da vant Intel som hadde 2-4 kjerner med høy ytelse vs 6-8 med middels ytelse.

• Dårlig rykte på driverne til GPU, som f.eks problemer med micro stuttering, spesielt i Cross-Fire.

• Nvidia har fått mye god omtale av å være først ute med ny teknologi som Shadowplay og G-Sync. AMD har lenge manglet gode alternativer og til tross for at de kommer med bedre og ofte gratis løsninger så klarer de ikke skape den samme oppmerksomheten flere måneder etter at Nvidia lanserte sin løsning.

• Dårlig rykte rundt strømforbruk på både CPU og GPU

• Mulig mislykket satsing på APU, GPU+CPU på samme chip. De er gode nok til spill for entry-level gaming, men har fått mye dårlige reviews og omtale av folk som egentlig ønsker mid-range gaming. Mange trekker frem at en Intel i3 med innebygget grafikk, som til tross for å være dårligere er god nok til entry-level gaming og at man da har en bedre upgrade-path dersom man velger å kjøpe et dedikert skjermkort senere for Intel i3 har vært mil foran de fleste APU’ene til AMD på CPU kraft.

• GPU og CPU blir markedsført som «AMD» og «AMD Radeon», Ola Nordman leser «AMD» og gjør opp sin mening der og da basert på rykte og 8 år gammel informasjon.

• Nvidia får en smitteeffekt av Intel for bærbare og ferdigbyggete PC’er har typisk vært solgt med «Intel + Nvidia» og «AMD + AMD Radeon» kombinert. Dette har gitt Ola Nordman et inntrykk av at Intel og Nvidia er «samme selskap», det merker man når man snakker med de om tech, da nevner de gjerne Intel og Nvidia om hverandre og blander hvem som produserer hva.

Så når Ola Nordmann skal kjøpe seg ny laptop / pc så kjøper de Nvidia for de “vet” at Nvidia duger og AMD suger.

Så kommer det positive for AMD;

De fleste av punktene over er ordnet opp i, GPU’ene bruker mindre strøm og software/driverne er bra, siste brikke i spillet er å kunne tilby gode CPU’er og det kommer i Januar med Zen.

Omdømmet til AMD vil bli bedre og bedre med tiden og vi har AMD’s master plan;

AMD’s Master Plan og utsiktene videre

• AMD leverer nå CPU og GPU til de viktige konsollene, Playstation og Xbox. Det betyr at spill blir nå utviklet for å kjøre på AMD hardware.

• Vulcan er AMD’s egen low-level API som gjør det enkelt (billig) å kode spill til å utnytte mange kjerner.

• Dx 12 er microsoft sitt API alternativ til Vulcan. Dx12 har endelig også fokus på å kunne utnytte mange kjerner effektivt.

• AMD kom for 5 dager siden ut med ReLive som en del tester viser at faktisk er bedre enn Shadowplay.

Nyeste info om AMD’s Zen performance ser VELDIG LOVENDE UT!

Se gjerne disse to for mer utfyllende ang AMD’s Master Plan;


Det er altså mange brikker som endelig ser ut til å falle på plass for AMD. Det har god ytelse på GPU fronten. Driverne og software er på plass. Spill blir i større grad utviklet for å kjøre på AMD hardware i konsollene og for PC blir Dx12 og Vulcan benyttet som begge passer bra til AMD sin produktlinje for CPU. AMD kommer med ny GPU, Vega, som bygger på den godt mottatte Polaris tidligere i år, samtidig slipper de sin nye CPU arkitektur, Zen. Zen er nøkkelen til at AMD skal lykkes med å snu omdømmet deres. Skal AMD markedsføre GPU’ene sine som AMD Radeon og klare å konkurrere med Nvidia så MÅ merkevaren «AMD» være bra. Det oppnår de bare dersom de kan levere gode CPU og GPU’er samt ha sofwaren på plass.

Prising av AMD, Intel og Nvidia
Tidligere i vår satt jeg og tenkte at jeg skulle kjøpe AMD pga de nye Polaris skjermkortene jeg hadde hørt så mye bra om. Skulle bare tjene noe penger på Funcom først, så kom utsettelsen av CE og jeg bommet fullstendig på tidshorisonten på Polaris/Zen/Vega til AMD og Funcom med CE. Kursen til AMD begynte å bevege seg, den doblet seg både en og to ganger og jeg trodde toget var gått så jeg gjorde aldri en god analyse av markedsverdien til AMD.

Vel her er noen tall og en analyse jeg har satt opp. Kort oppsumert, dersom Zen lykkes i januar tror jeg det er 80% sannsynlig at vi innen kort tid priser AMD til minst halvparten av Nvidia sin markedsverdi som betyr en oppgang på 306% fra referansekurs 10,54USD.

5 Likes

@holmes @amateurleague @Christian

La til en link for denne, siste nyheter rundt Zen, ser VELDIG lovende ut!

2 Likes

Vi vet noe om produksjonsprosessen til AMD og Nvidia, forsåvidt også Intel;

Wafer:
AMD og Nvidia bruker Finfet og produserers ved henholdvis Globalfoundries og TSMC.

Node;
AMD Polaris = 14nm
Nvidia Pascal = 16nm

Intel = 14nm (men holder de ute av denne diskusjonen).

Die Size:
AMD Polaris RX 480 = 232mm die size
Nvidia Pascal GTX 1060 = 200mm die size
Nvidia Pascal GTX 1080 = 314mm die size
Nvidia Titan X = 471mm die size

Sammenligner vi RX480 og GTX1060 som er komparativt priset og yter noenlunde likt (innenfor 5%) så ser det ut til at Nvidia har teoretisk maks plass til 16%(232/200) flere chips per wafer. NB! vi skal også huske at en wafer er rund og chippene er firkantet så 16% er ikke reelt. Eksempel umder, hentet herfra http://www.silicon-edge.co.uk/j/index.php/resources/die-per-wafer

For å tilnærme en mer reell situasjon regnet jeg ut 232 mm2 som om den var kvadratisk, height og width 15,23 mm. På en 200mm wafer får de da plass til 104 dies. Så er det opp til fabrikken Globalfoundries og TSMC hvor god de er til å produsere og hvor mange av chippene som må kastes, eller selges som lavere klasse. Til sammenligning har nvidia med 200mm2 plass til 120 dies på en 200 mm wafer også dersom dien er kvadratisk.

Så ved kvadratisk dies (noe de normalt ikke er, men beste tilnærming uten eksakte mål) så har Nvidia foreløpig ca 15% ledelse i ytelse på kortene over kostnad ved å produsere.

Spørsmålet rundt Vega, Nvidia og Yields;
hvor god blir Vega, det ser ut til at den kanskje kan konkurrere med Titan X som er 471mm!
hvor mye forbedret er produksjonen ved Global Foundries (fære døde og færre cut-down versions)
hva svarer nvidia med.

Jeg tror at Vega vil plassere seg tett oppunder Titan X i ytelse, kanskje til og med slå den. Jeg tror også at produksjonsmetoden til globalfoundries og derav yielden gjenspeiler seg i hvor god Vega chippen foreløpig ligger an til å bli. Med andre ord, jeg tror at de får mye bedre yields med Vega enn de hadde med Polaris (RX 480).

Jeg er med andre ord ganske sikker på at teknologien til AMD og yieldsene ved produksjon vil være kraftig forbedret og trolig gode i forhold til Nvidia. Det jeg er mer usikker på er hvor lang tid det vil ta før AMD får snudd ryktet sitt og begynner å selge til Ola Nordmann. Det er her pengene ligger og det vet AMD.

Det som er problemet til AMD med 480-en er at den har 5,7 milliarder transistorer vs Geforce 1060 som har 4,4 milliarder transistorer. Ut av det fikk de ca samme ytelse.

Jeg vil nå tro at TMSC er den produsenten som har best teknologi på “14nm” etter Intel. Nvidia har nok neppe sittet stille i båten når de fikk snusen i ytelsen til Vega. Titan X som du nevner som en konkurrent er Geforce 1080 skalert opp 50%. De kunne sikkert ha kommet med den samtidig som de slapp 1080-en. Jeg tror derfor evt overtak AMD skaffer seg på grafikkkort-markedet blir kortvarig. Nvidia har noe på tegnebrettet som vi ikke kjenner til.

Har du forresten tatt med gjeld i regnestykket ditt for hva AMD burde være verdt?

@Christian

Denne må du se om du tenker på å investere i AMD https://www.youtube.com/watch?v=C4BUb6wSSXk

Når AdoredTV er negativ til Vega så er jeg det også…

Ser ut til at Nvidia nok atter en gang vil beholde markedsandelene sine…

Ryzen (Zen) CPU’ene ser dog enda sterke ut!

Har fulgt AMD di siste ukene og ser at det har løsnet litt. Har du de i kikkerten?

Så, AMD er oppe i 13$ nå, jeg har fortsatt ikke kjøpt og Ryzen er rett rundt hjørnet. 8-core til 500$, under halv pris av Intel sin konkurrent, og noe som ser ut til å bli relativt konkurransedyktige priser. Vi kommer til å se en priskrig på prosessor-fronten i år!

2 Likes

Så, hvis jeg skulle tenkt litt anderledes når det kom til AMD og om jeg burde investere eller ikke, så burde jeg ha tenkt at hoppet fra 28/32nm til “14nm” prosessteknologi ville gjøre at skjermkort-markedet for 2016/17 ville vokse betraktelig, ettersom ytelsesøkningen ble såpass markant. På CPU-fronten har de jo bablet om 40% IPC ytelsesøkning i lengre tid, så de vil endelig være innen et steinkast av Intel.

Det jeg faktisk tenkte var at Nvidia sin teknologi var overlegen (noe den var) og at AMD ikke kom til å ta noen markedsandeler. Spiller liten rolle det når markedet øker markant.

Konklusjon: jeg tenkte for smått. :wink:

2 Likes

AMD med livestream fra GDC. (er ferdig)

AMD has been having a lot of success within the VR industry by offering amazing graphics with their Radeon line and the upcoming Vega. Catch the live-stream here to learn more about what AMD is doing to move the VR industry into the future.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVKDNeyfpAo

Jeg følger med på AMD fremdeles, har lyst å kjøpe aksjer men vil ha et teknisk gunstig tidspunkt.

Tror vi ser på en hode skulder formasjon nå og at vi skal ned til 12 usd

5 Likes

10dollar 30 cent pr aksje nå, hva som har hendt? er det Q1 tallene som skuffet?

AMD matched analyst expectations, but its guidance for the second quarter left a lot to be desired

Du svarer jo på det selv med linken din. Veksten er langt fra så imponerende som investorene hadde håpet på. 12% årlig vekst når du kommer med et revolusjonerende produkt (Ryzen) er ikke imponerende.

tja 12% årlig blir fort veldig bra, men 12% et år også tilbake til 0% videre blir dårlig.

Det er vel det som er greia. Hvis AMD, med Ryzen, ikke klarer mer enn 12% vekst, så tegner ikke det bra for framtiden. Tipper Intel kommer med et skikkelig svar i løpet av 2018.

For Intel this avoidance comes with a 30% performance hit on server type workloads, less on desktop workloads. For AMD the problem was avoided by design and the performance hit is zero.

Hvis dette stemmer for virtualiserte servere, så kommer AMD til å kunne ta markedsandeler framover, og Intel til å bli saksøkt for titalls milliarder.

Bortsett fra at hullene gjender amd også

Les artikkelen, det viktigste hullet gjelder ikke.

2 Likes