Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Takk😊

1 Like

Disse regnskapene gir litt tvetydige svar når det hender saker som det må justeres for, men ser dere på note 15 til rapporten, fremkommer resultatet som om salget av BBG ikke hadde funnet sted. Ta også i betraktning at selve salget av BBG også medførte kostnader i 2020. Hadde virksomheten fortsatt som før ville disse kostnadene selvfølgelig ikke belastet selskapet.

EBITDA viser MNOK 62 om selskapet ikke hadde solgt BBG. Det har kanskje gått med et par MNOK til å få dette salget gjennomført, så MNOK 64 EBITDA er ikke helt usannsynlig. Da ender vi på over MNOK 60 EBIT som er betraktelig bedre enn regnskapet nå viser på resultatsiden med EBIT på MNOK 42.

Selvfølgelig har det skjedd saker på balansesiden, men for utenforstående øyne er det resultatet som i første omgang får all oppmerksomhet.

1 Like

Ser du på cash flow så har du denne og « NOK 16.2 million is a calculated receivable from closing of the divestment»

En finner den ikke igjen i resultat, den er kun i kontant oppstilling. Regner med det blir en konsernoverføring for oppgjør av lagerbeholdning etc.

Det er ihvertfall penger som skal overføres fra BBG til AZT og pengene er ikke i regnskapene fra før.

1 Like

Stemmer ny Top 50 aksjonærliste så var det nok et planlagt nedsalg fra Avanza Bank og ikke skuffelse i markedet som sendte kursen ned i forrige uke.
Ser de kjøpte seg opp i April 2020 og har trolig nå tatt gevinst med neremere 200% avanse ( 100mill ?)etter under 1 år :clap:

1 Like

Økte litt i dag tidlig - synes det ser riktig så hyggelig ut fremover.

5 Likes

I mitt hode ser det sannsynlig ut at aksjen skifter litt karakter en periode om det ikke kommer nye fine nyheter som tilsier at prisingmultiplene ikke er så opphetet.

Rangen 51-68 tilsvarer 200 og 50 dagers glidende snitt, så kan godt tenke meg at kursen vil vandre mellom de to.

2 Likes

Kan være - har “nyheter” vært en forutsetning tidligere? For min del synes jeg chartet skriker reaksjon opp, men hvis din tese er riktig så er det om ikke annet mer motstand rundt ~70 måske.

Edit:

Rent utover teknikken, så synes jeg rapport / utsikter er a-okay ++

Litt avhengig av kursen videre vil jo 200 dagers snittet ha steget til 63-64 når vi er kommet til Q1 i slutten av april, så det er jo ikke akkurat et voldsomt bearscenario jeg mumler om her. :slight_smile:

Hvis flere liker og retweeter denne så kanskje de vurderer å invitere de på en podcast. Personlig tror jeg det kunne vært interessant.

@Forsk :slight_smile:

6 Likes

Er disse aksjonærlisten til og stole på. i dag ser vi at Danske Bank har solgt over 1 mill aksjer. For noen dager siden forsvant Avanza Bank ut av top 50. Idag er de tilbake med over 2mill aksjer. Er noen merkelige bevegelser her som jeg ikke får til og stemme?

Enig, @pdx ?

Stemmer ikke i følge Infront sine lister.

Begynner å skalere inn i denne nå noen dager etter kvartalsrapport.

Skal undersøke :slight_smile:

1 Like

@tooeasy891 Send meg gjerne et skjermbilde av den listen så jeg kan sammenligne :slight_smile:

Hos meg viser rådataene fra VPS at Danske Bank ligger både på plass #10 og 14, tror det er det at de er flere ganger i samme liste med samme investorID som forvirrer importscriptet vårt.

<position ranking="10">
<investor investorId="200599217" private="no">
<name>DANSKE BANK A/S</name>
</investor>
<percentage>2.25</percentage>
<noOfStocks>1086261</noOfStocks>
<ktotype>NOM</ktotype>
</position>
...
<position ranking="14">
<investor investorId="200599217" private="no">
<name>DANSKE BANK A/S</name>
</investor>
<percentage>1.24</percentage>
<noOfStocks>600000</noOfStocks>
<ktotype>NOM</ktotype>
</position>

Sendte deg en melding nå :slight_smile:

1 Like

Jeg følger opp dette med VPS nå.

Hadde det vært OK om vi slo sammen beholdningene til investorer som dukker opp flere ganger på samme liste til én beholdning/rad? Jeg antar at i dette tilfellet er det flere investorer eller avdelinger i Danske Bank som handler, men så blir de av en eller annen grunn ikke slått sammen til én hos VPS før vi får listene.

Tenker du kun for AZT? Ser ingen større problemer ved det.

Det gjelder i et par andre aksjer også, men bare med veldig store aktører så vidt jeg har sett. Vil nødig at ting skal oppleves feil når dere sammenligner med andre lister, men dataene er ikke så enkle å massere.

Det blir f.eks vanskelig å vise en graf over Danske Bank sin beholdning over tid, hvis de har flere endringer i samme liste hver dag.

Dette henger også litt sammen med de nye dataene som kommer snart™ som også kompliserer ting. Alt må flettes sammen og bli noe forståelig til slutt :sweat_smile:

2 Likes