« As a consequence, there was a need to transition from small-scale fermentation production into significantly larger-scale fermenters so that customers can receive large quantities of enzyme from a single production batch»
Det står vel i klartekst at kundene vil kjøpe større kvanta.
Fra før minnes jeg frasen at «kundene våre skalerer produksjonen til 1 batch» og at flere og flere kjøper for rundt 1 mill.
Jeg føler meg sikker på at 1 produksjonssyklus tar ca en uke inklusive klargjøring og vask/desinfisering.
Tidligere gav dette produkt med en verdi på ca 1 mill ( 1x4x3 = 12 mill pr Q)
Nå er en på over 100x i volum, blir kroneverdien rundt 100 mill pr batch ? Og tiden fortsatt ca 1 uke
Om ReiThera har omtrent samme utgangspunkt så har deres oppskalering blitt 10x(ny linje klar ved årsskifte 20/21)og for å produsere 100 mill doser i året vil nok produksjonen gå slag i slag.
Kjøpte de da tidligere for 1 mill til største batch vil de nå måtte kjøpe for 10 mill. Med 12 batcher pr Q blir det 120mill til AZT pr Q når produksjonen er igang.
Leste igjennom Q4 rapporten igjen. SAN HQ salg til covid-19 vaksine var 14% av covid relatert salg som igjen var 32% av alt salg som var på ca 22 mill.
SAN HQ salg i Q4 til covid vaksine var altså 22x0,32x0,14= Ca 1 mill ( samsvarer godt med 1 full batch på 200l produsert med vaksine ) fra Q3 rapporten fikk vi vite at ReiThera sine SAN-HQ kjøp var små ettersom de var i tidlig stadium, den andre vaksinen som bruker SAN-HQ var i tidlig stadium i Q4 så da var nok kjøpene små.
PS: det vil da utgjøre ca 10% av ny poroduksjonskapasitet for SAN som da viser viktigheten av å skaler 100x og ikke bare 10x som ville blitt for lite innen kort tid
Jo mer jeg graver jo mer overbevist blir jeg på ovenstående regnestykke. ( har ReiThera kjøpt SAN-HQ til en full storskala batch nå i Q1, så har de trolig handlet for rundt 10 mill nok !!)
Ser man til andre kunder så passer det veldig godt med at når flere nærmer seg kommersialisering så kjører de full batch og selv om selve produksjonen bare tar 1 ukes tid så har en da produkt for flere måneder etterpå. 200l reaktor er nok en standard mange har. En slik batch vil da kunne gi ca 20.000 doser.(varierer nok mye)