Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Hei Savepig
Ikke forstår jeg ta og må dessuten beklage at min uvitenhet egentlig ikke fanger opp betydningen av det du tekstet. Kunne du være så snill å reformulere ditt budskap for dummies, slike som meg?
Mvh
boella

Det antyder så mye som at folk som har hatt fantastisk oppgang fra 60 får anledning til å sikre gevinst, mens kanskje noen nye som ser frem til høyere nivåer får økt sine posisjoner.

Sunt

1 Like

2 Likes

Og hva betyr dette?

Den øverste viser måneder. Hver bar en kursen per måned. Der ser man at kursen er kraftig stigende.

Den nederste viser dager. Det var en kortsiktig nedgang (en korreksjon) fra den kraftige men kortsiktige stigningen (22 april). Den fortsetter nå sin stigende trend. Men det ser ikke ut til å bli noe tetting av hull denne gangen, heller en run-away gap som de kaller det. RSI er stigende.

I dag når man ser på dagsvisningen så hadde vi en krysning av MACD som indikerer for mange et kjøpssignal (den blå linja krysser og legger seg over den gule). Og det ligger nok bak dagens gode opptur.

7 Likes

Virker som om denne tråden har daua. Bare fire innpå her ila lang tid. Kanskje mange har solgt seg ut og at resten er på ferie.
Følger denne aksjen nøye på børsens sider hver dag. Helt siden primo mai, ATH, hver dag, så er det små handler, godt over, eller godt under børsens markedspris. Det dreier seg kun om kursmanipulasjon, opp eller ned - og så følger markedsprisen etter, i den ene eller andre retning. Tenk bare på den kursoppgangen på 8% som vi hadde i forrige uke, bare på en dag, uten noen børsmeldinger. Og den kursen vi ser nå er absolutt ikke reflektert i selskapets økonomiske status og fremdrift. Det er slik at jeg blir lei, og nesten tenker på å selge meg ut og ta overskuddet i fond i stedet.
Jeg har en teori som jeg ønsker drøftet. Etter Q1, så steg kursen bratt og jeg mistenker at noen bidro til å stimulere kursen til ATH, for å kunne sette en short med høyt utgangspunkt. Q2 vil trolig løfte kursen på nytt, og da vil vi se samme modus operandi.
Slik jeg ser det, så blir TA lite troverdig, så lenge kursen påvirkes på denne måten uten å reflektere selskapets økonomiske helse.
Hva mener dere?

Når det gjelder kurs etter Q1 så tror jeg det var flere short aktører i aksjen og at noen av dem røk på stop los, derfor bratt stigning. Svingningene tror jeg meget vel er på grunn av fortsatt noe short dekning og en prøver å «riste ut» småposter.
I det korte bilde kan kursen gjerne svinge rundt 90 +/- 6-7 nok.
Q2 kan overraske begge veier, vi får se…
Jeg tror imidlertid vi får mange fine meldinger om produkt lanseringer utover sommer/høst/vinter. Ser man 1 år frem vil det overraske meg om kursen ikke ligger nermere 150 enn 100.

3 Likes

Om en ser kursen i et litt lengre perspektiv, f.eks. siste året, så har den hatt en fin utvikling.

Den har vel gått nær 300% siste året med jevn og fin stigning. Litt hopp og sprett fra dag til dag må en uansett regne med.

Det er kanskje mye å forlange at den vekstraten vi har sett skal fortsette, men det er et solid selskap, som har gjort veldig mye riktig, og som er meget godt posisjonert innenfor en av de største internasjonale vekstsektorene for tida, så at selskapet skal fortsette å vokse er vel et godt tips. Og markedet for enzymer har vel også fått seg en ekstra boost gjennom alt det fokus som har vært på smitye, testing og vaksiner. Veksten i sektoren ser ut til å fortsette ufortrødent.

Personlig sitter jeg med aksjene inntil den mest åpenbare vekstfasen i sektoren og i selskapet naturlig begynner å dabbe av og da ser jeg for meg minst et par år i første omgang.

Jeg ser ikke så mange bedre, eller skal man si tryggere, doblingskandidater der ute enn denne for tida. Alle pilene peker fortsatt i riktig retning for AZT, etter mitt syn.

Fortsatt diamond hands her!

1 Like

Det er ikke så mange aktive skribenter i dette selskapet. Mange har sittet i mange år, og har ett lavt snitt tror jeg. Så folk blir ikke så stresset av litt svigninger i kursen. En annen ting er vel at det ikke er så mye og diskutere rundt dette selskapet på nåværende tidspunkt. Ting går på skinner, innenfor ett område med stort vekstpotensiale. Det er vel ikke annet og gjøre enn å smøre seg med tålmodighet mellom presentasjonene, og la de som ønsker og kjøre kursen i en eller annen rettning styre på. Fortsetter de og levere etter forventning så vil kursen snart stabilisere seg på 3 siffret tror jeg. AZT er fremdeles bare i startgropen, med ett helt fantastisk potensiale. Jeg bytter ikke ut AZT mot noe som helst fond. Slike potensielle vekst selskaper med svært begrenset risiko dukker ikke opp hver dag…

7 Likes

Utrolig velformulert, ingen av oss virker å ha ett behov for å forsikre oss om at dette er riktig aksje. Sånt blir det lite diskusjon og dialog av :blush:

Jeg har vært tålmodig i 10 år og fortsetter med det. Neste milepæl jeg venter på er Q2-rapporten. Spent på hva den kan fortelle. At det kan gå litt trått med “nyhetstørke” mellom kvartalene er helt normalt. Kanskje like greit at man ikke venter på studieresultater som kan gå den ene eller andre veien. Leverandøravtaler skjer vel som en del av den daglige driften og rapporteres ikke så lenge det ikke er snakk om noe ekstraordinært. AZT lever ikke av noen få kjempeavtaler, men heller av volum på mange kunder. Utviklingen i SAN-salget er kjempespennende og jeg blir litt skuffet om vi ikke ser en oppsving der. Vi er i starten av en genmedisinsk “revolusjon” og jeg håper og har en følelse av, basert på hva Holter fokuserer på i presentasjonene og årsrapporten, at AZT er posisjonert for det som kommer innen liquid biopsy, next gen sequencing, syntetic biopsy, PCR, LAMP, genmedisin- og vaksine utvikling (Viral vector), samt andre områder som de heldigvis kjenner bedre enn meg.

Når er kundebasen 300 innen diagnostikk og forskning og 200 i SAN-segmentet? Om AZT fortsetter i samme spor som nå er det bare fantasien som setter grenser for hvor selskapet er om 5 år. Markedet for bransjen AZT leverer til er i sterk vekst og det investeres. Noe av dette drysses ned på leverandører som AZT.

8 Likes

Enig i alt du skriver. Men jeg vil bli veldig overrasket dersom det er ett selskap på oslo børs med navn Arcticzymes om 5år. Jeg håper ikke det, men tror at selskapet er kjøpt opp før 5år er gått. Den som lever får se, men noen spennende år har vi fremfor oss iallefall :slight_smile:

Kanskje flåsete å si her nå, men jeg tror jeg blir litt skuffet om aksjene må selges under kr 300. Vi får se hva som skjer.

Selskapet er nok en fristende oppkjøpskandidat i et raskt ekspanderende marked.

Men norske, arktiske enzymer fra norske organismer i norske farvann, forsket frem og utvunnet i Tromsø og etterspurt i stadig større grad over hele verden…

Om også dette selskapet med disse bærekraftige og fremtidsrettede arbeidsplassene for mange tiår frem i tid, også skal pakkes i esker og sendes til USA eller Asia…hva kan vi egentlig drive med her oppe i steinrøysa i fremtida?

Naturalhushold?

3 Likes

Selv om selskapet skulle bli solgt en gang i fremtiden. Så vil ikke nødvendigvis arbeidsplassene i Tromsø forvinne. Så det er nok ingen grunn til og bekymre seg. Men du reiser ett prinsippiellt viktig spørsmål. Og det er at vi i Norge, for ikke å si den vestlige verden er i ferd med og prise oss ut av det meste. Dette er bekymringsfullt med hensyn på kommende generasjoner i mine øyne. Men arbeidsplassene i AZT er jeg ikke bekymret for, der tror jeg det blir ekspansjon fremover! :slight_smile:

1 Like

Selvfølgelig vil arbeidsplassene forsvinne fra Norge og fra Tromsø!

Forskningsmiljøene blir sentralisert i for eksempel Nederland, og så vil man innhente marine ressurser fra rundt omkring i verden, deriblant Norge.

Så er Norge tilbake som enkel råvareleverandør.

Slik vi er vant til.

Kursen er opp typ 2000% på litt over er år i en jevnt stigende opptrend, viser ingen tegn til å stagnere overhodet, og her sitter du og kjefter over kursutviklingen.
Er ikke det fryktelig bortkastede krefter som du heller kunne brukt på å telle penger?

3 Likes

Hei Savepig
Jeg har nok dessverre formulert meg dårlig hvis det oppfattes som om jeg kjefter på kursutviklingen. Budskapet mitt var ment å uttrykke håpløs irritasjon over de aktørene som ved hjelp av teknikk søker å påvirke kursen oppover eller nedover, og som lykkes med dette, helt uavhengig av bedriftens økonomiske helsestatus.
Rent kursmessig er jeg likeglad om den er 100 eller 60 i tråd med det jeg tolker deg også til å mene, da det gir mulighet til å handle mer på lavere nivåer, jeg skal ikke selge en eneste aksje, verken på 60 eller 100. Så det jeg skrev om fond var dessverre bare et mislykket forsøk å å uttrykke irritasjon.

ReiThera vaksinen har fullført fase 2 med positive resultater. Fase 3 skal etter planen starte til høsten.

6 Likes