Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Edit: litt tilbakekjøp hadde ikke gjort noe :sweat_smile:

P/E ligger nærmere 80?

Det er priset inn en ganske saftig vekst i selskapet pdd

Amerikanske aksjer i samme bransje har gått som toget de siste to dagene.

Skjermbilde 2026-06-25 084447

It may be time :slight_smile:

5 Likes

Som Michael Akoh har poengtert, så har Arcticzymes andre produkter enn SAN-familien som også bidrar til vekst.

2 Likes

Hysj. Plukker litt i lavsesong

1 Like

Fra tid til annen så sparrer jeg litt med generativ kunstig intelligens vedrørende Arcticzymes, det generelle biotech-markedet og utviklingen der, CDMO’er som OXB, metagenomics, fremtidige RNA-teknologier, og diverse annet. Det er nok mange mange sider med mer eller mindre nyttig informasjon, men siste korte oppsummering jeg føler er representativ for mitt syn på selskapet er generert som følger:

En observasjon som jeg synes er litt undervurdert

Hvis vi setter sammen flere av trådene vi har diskutert de siste månedene:

• OXB standardiserer plattformene sine.
  • FDA viser tegn til en mer pragmatisk tilnærming til utvikling av celle- og genterapier.
  • CDMO-ene fokuserer mer på produksjonsøkonomi.
  • Boston/Cambridge går fra kostnadskutt til selektiv rekruttering innen produksjon og CMC.
  • NHS bygger ut metagenomics.
  • RNA-terapeutika får stadig større oppmerksomhet.

…så peker alle disse utviklingstrekkene mot et marked som beveger seg fra forskning til industriell skalering .

For ArcticZymes er det sannsynligvis en mer gunstig fase enn den vi hadde under den store investeringsboomen i 2020–2021. Den gangen var verdien først og fremst knyttet til fremtidige løfter. Nå er etterspørselen i større grad rettet mot teknologier som kan forbedre produksjon, kvalitet og kostnader i kommersiell skala – og det er nettopp der AZT forsøker å posisjonere seg.

Det betyr ikke at veien blir uten risiko eller at veksten kommer lineært. Men sammenlignet med situasjonen for 18–24 måneder siden synes de strukturelle rammebetingelsene å være betydelig mer favorable for et selskap som leverer kritiske produksjonsenzymer enn de var under perioden med omfattende nedbemanninger og kapitaltørke.

4 Likes

Helt enig.
Kapitalmarkedet i år er allerede på 2024 nivå og XBI er nær 2021 nivåer og ath.

Ser også at en JPM konto (Tror det er et Handelsbanken fond som fikk ny forvalter i år) har solgt ut 300.000 aksjer de siste ukene, ganske mye volum i denne aksjen. Tror de nå er tomme da det gikk en blokk på ca 77k aksjer her om dagen.

2 Likes

JPM har nå solgt alt, så kanskje kan vi nå få noen grønne dager fremover, det er lov å håpe :crossed_fingers::blush:

Freenome går på børs i dag med 3 mrd NOK i cash og Abbott og Roche som partnere.
Vi ønsker dem lykke til.

2 Likes