Ha ha tipper de har økt i dag og, ser på mønsteret. Det hives ut 10-20.000 aksjer for å selge kursen ned.
Dette blir bra
Kan du utdype litt om hvordan dette vil påvirke prisen de neste dagene og ukene?
I det korte bildet holder det kursen nede, men shorten må jo dekkes inn og da blir det selger som bestemmer prisen.
Når aksjen stiger samtidig med at den blir shortet så viser den styrke.
I AZT sitt tilfelle er jo det fundamentale i orden med god inntjening, overskudd og sterk vekst.
Blir bare lekkert når disse aksjene skal tilbake til rette eier.
Unnskyld meg og min uvitenhet. Hvordan kan man finne ut at det eksisterer en short i aksjen?
Jeg blir direkte kvalm av å registrere dette.
Og alle dere som er på Facebook, jeg er ikke der, kan ikke dere kjøre et mottrekk slik som de gjorde i usa?
ssr.finanstilsynet.no - alle posisjoner over 0.1% må rapporteres dit, og alt over 0.5% blir synlig for oss.
Det er veldig lite som er shortet, så jeg ville ikke blir bekymret for dette. Dersom volumet tørker inn så kan man tenke seg at de kan tegne kurs, men slik som det er nå så graver de egen grav tipper jeg. Slik de har gjort i Photocure.
Hei fornybar
Svaret ditt virket umiddelbart noe beroligende på meg, men når det skrives ovenfor her at det dreier seg om nesten 308.000 aksjer, da må jeg ha noe angstdempende og jeg er tom for aquavit.
Mvh
boella
300 000 som allerede er lånt, for så å bli solgt i markedet. Disse aksjene betaler de renter på og etter en tid så må de levere aksjene tilbake til utlåner.
Da må det kjøpes 300 000 i markedet, og dersom man har investert i AZT for det dundamente så forventer man jo at kursen skal øke i fremtiden, ikke sant? Ergo vil dette garanterte kjøpet av 300 000 aksjer kunne føre til økt press oppover?
Dersom folk slutter å handle i aksjen eller noe negativt skjer, så kan man dog forvente ytterligere shorting fra dette fondet, og dertil en litt ekstra negativ utvikling i kursen, imo.
Disclaimer, jeg eier ca 307 av disse shortaksjene på min datters investeringskonto
Hei @boella !
Hva er det du får angst av?
Det er som Fornybar skriver, veldig lite som er shortet per nå, og sannsynligheten for en spesielt stor short er nok liten i denne vekstbedriften.
Dersom du i forrige uke mente at AZT hadde en lys fremtid, er det ingenting som er endret, bortsett fra en midlertidig mulighet for lavere prisede aksjer enn uten short. I PHO har shorten gitt slike muligheter underveis, men der har du også en vekstbedrift, og kurs tøffer sakte men sikkert videre likevel, mens short dekker inn igjen.
Dersom du stresser pga. dette, anbefaler jeg å lese litt om short, som ikke er ensbetydende med kursras.
God helg videre!
-Wannatri
Hei fornybar
Du gjør meg stadig klokere, takk for det. Imidlertid kan jeg trøste deg med det at jeg overhode ikke er bekymret for 307 shortaksjer.
Litt rart med dette. Etter q4 så håpet jeg på to scenario. Enten voldsom oppgang, eller tilbakegang slik at jeg kunne kjøpe mer. Da nedgangen var der, så håpet jeg å kunne fylle opp på 50tallet, men måtte nøye meg å kjøpe på 61. Var veldig fornøyd med det. Ser også at noen av de 50 største harbenyttet anledningen.
Takk skal du ha
Mvh
boella
Hei wannatri
Jeg har vært inne i denne aksjen siden 2010. Har aldri solgt, bare kjøpt og kjøpt. Sitter extra long og bekymrer meg ikke for volatilitet det går opp og ned, men i det lange løp så går det opp. Imidlertid så ble jeg noe sjokket med tanke på det store antall aksjer som var shortet.
Har nå her på forum blitt berolighet av folk som har mer kunnskap om short enn det jeg har, og det er jeg veldig takknemlig for.
Men som jeg sier extra long og sover godt hver natt uansett kursutviklingen til azt.
I tillegg til
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010014632
så anbefales også:
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=ARCTICZYMES%20TECHONOLOGIES&land=norway
Holy crap, jeg bøyer meg i støvet. Er det eneste aksjen du eier og eller?
Hei savepig
Jeg hadde to aksjer, thin og biotec. Har skrotet thin og tatt 70.000 i tap, får igjen på skatten etter skatteåret 2020.
Anså også at biotec var et tapsprosjekt inntil at jeg plutselig leste i vg at aksjen hadde eksplodert. Da meldte jeg meg på igjen, hadde et snitt på 17kr. Så ble jeg, som pensjonist med god tid, hektet og kjøpte meg videre opp i det som nå er azt. I tillegg har jeg 8 andre aksjer og det kan du finne ut av om du klikker på min aksjeprofil på tek.
Mvh
boella
Hva tenker en som har vært med så lenge om pivoten fra Biotec til ArcticZymes og fokus på enzymer? Så du den komme?
Hei fornybar, veldig godt spørsmål.
For å være dønn ærlig, så visste jeg ikke at biotec drev med enzymer.
Det dreide seg kun om sårsalven Woulgan, som jeg selv kjøpte hos biotec og som virket utrolig bra på venner som hadde vanskelige sår.
Men de klarte ikke å komersialisere. Husker at Jan Raa var fornærmet fordi han ikke var tilbudt til å delta i emisjon på 20kr. I ettertid bør han være glad for det.
Husker at vi småaksjonærer gikk sammen om å nekte oppkjøp for mindre enn 50kr aksjen. Tenk deg den optimismen som gikk rett i toilettet. Hvis du leser på ulike aksjefora, så er de fleste enige i at produktet var fantastisk, men biotec sin ledelse klarte ikke å kommersialisere.
Ellers så synes jeg at du har gode poenger som gjør meg klokere.
Mvh
boella
Enig meg deg boella. Jeg har også sittet lenge i selskapet, siden 2009 faktisk :). Og det ene og alene pågrunn av woulgan, som var ett helt magisk produkt. Dessverre lyktes de ikke med og få det på markedet, og det er det mange årsaker til. Hadde vel egentlig avskrevet hele investeringen. Men heldigvis var jeg våken nok til og se potensialet i ensymdelen. Sålangt har det vært en fantastisk reise, og bedre vil det bli tror jeg. Så får shorterne bare styre med sitt, ganske overbevist om at de har satset på feil hest denne gangen
Hei savepig
Jeg vet egentlig ikke hva du mener med din siste setning. Virker som om du er en big shot med store aksjeverdier, og muligens så er du nettopp det, men du trenger ikke å bli nedlatende.
Jeg er pensjonist og kjøper etter økonomisk evne og mitt etternavn likner ikke på spetalen. Jeg kjenner folk her på tek som har et ufattelig stort antall azt, til relativ lav inngangsverdi uten at de flagger noe form for overlegenhet ift andre her på tek. Og jeg regner med at det skal medfølge en viss mengde objektivitet og høflighet dersom man kaller seg moderator.
No hard feelings
Mvh
boella
Slapp av, det var ikke sånn ment overhodet
Ok savepig, greit, no hard feelings
Jeg håper jeg en gang får et så avslappet forhold til mine aksjer, og så stor conviction, at det er en avis som gjør meg oppmerksom på at aksjen har eksplodert! Hva er hemmeligheten bak en så avslappet holdning? Og grattis med en fantastisk reise!
Hei oyv
Hemmeligheten var at jeg hadde sett mine biotecaksjer, nå azt, som et fullstendig tap på like linje som thin. Regnet med å måtte avskrive med skattefordel. Det er faktisk helt sant at jeg sa til min kone at jeg ikke skulle sjekke noe kurs før jeg kunne lese om aksjen, konkurs eller oppgang i avisen, og så var jeg såpass heldig at jeg kunne lese om aksjen i vg. Hadde jeg ikke lest vg, så hadde jeg sittet med mine 4000 aksjer til gjennomsnitt på 17kr og ikke oppdaget noe som helst inntil jeg fikk skattemeldingen som vi nå venter på.
Mvh
boella