Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Argeo AS

Hvis jeg forstår dette riktig ligger de an til å nå en omsetning på 750 mill i 2024, med en EBITDA margin på 35-40% på dagens modell, mao. 260 - 300 mill. I oppsettet deres fra q3 forutsetter de at hver spread drar inn “nesten 100 mill” i EBITDA, sånn sett virker de å ligge veldig bra an. I regnestykket har de forutsatt capex 270 mill med avskrivning over 7 år, 77 mill lineært for to spread, og så er det avskrivning på resten av stallen, kanskje tilsvarende q3*4 = ca 40 mill. Administrasjon på 32 mill + 20 % i følge oppsettet, 40 mill. Da lander jeg på EBIT 100 mill … mao. lønnsom drift allerede med to spreads. De presiserer at maringen gjelder for nyere inngåtte kontrakter, så “actuals” for 2024 vil kanskje ikke bli like bra, men det er likevel denne veien det bærer. Så kan man lure på hvorfor det kommer en slik “oppdatering” ut av intet, kanskje fordi de forbereder markedet på finansiering av spread nr 3?

2 Likes

Klarer du å regne ut hvor mye denne 9 mnd kontrakten var på ned disse tallene? Syntes ikke ordre reserven var så stor når man tar med denne, eller er ikke denne tatt med siden det ikke var endelig avgjort?

9 mnd med oppstart i mars skulle da tilsi at hele denne kontrakten er med i backlog 2024? 550 mill minus 55 for shell og 154 mill for India - 30-40 for de separate enhetene, da er det igjen ca 300 mill på denne kontrakten. Det er mer enn de har forutsatt for et helt år per spread i oppsettet sitt. Jeg synes ordrereserven er som forventet, men en ekstra bonus for 2H 2024 for argeo searcher. Hjelper ikke med tender pipeline på 10 000 mrd så lenge de bare har to båter.

1 Like

Hva er tender pipeline nå? Ca 1 milliard enda eller noe ned pga den seneste kontrakten?

Ja de må oppskalere. Men crantz sier også at argeo skal være ett seismikk selskap. Dette er vel mer lukrativt om de får inn penger i dette feltet?

De har vel også en edge eventuelt på pgs og disse andre om de starter sammen med shearwater?

Ut fra hva jeg tror er dette korrekt, det kommer en ny emisjon. Har derfor vektet kraftig ned nå.

Årsaken er enkel:

Stor backlogg som ikke selskapet eller oppdragsgivere kan eller vil kunne leve med over tid.
Krever snarlig nye investeringer i utstyr/skip.
Som både koster mye og som kan ta tid å få på plass.
Siste emisjon innehold ikke midler til slike investeringer, kun 23 MNOK i arbeidskapital som ikke disponert og øremerket.
Selskapet er nå aktive med å hausse opp børskursen som de også var like før forrige emisjon om en studerer historikken.
“Roadshow” sammen med meglerhus lyder i mine ører også som “snarlig oppdrag for meglerhus” , dette etter erfaring i markedet over mange år.

Antar at det er derfor kursen ikke går mer også.

1 Like

De har vel leasing muligheter for flere skip? Hva med Shearwater?

Hva tenker du om Argeo vs Reach Subsea? Sistnevnte får etter planen to USV-er på plass i Q2 i år.

Stemmer ikke. Selskapet er fullfinansiert til 2024 veksten. Kommer frem i Q3 rapport. At CEO og knytninger til CEO laster på 3-4 nivåer tror jeg er positivt.

CEO kommenterte vel faktisk dette også? At vidare vekst skulle dekkast av inntekter og lån?

Argeo, høyere risiko, større potensial, slik jeg ser det. Argeo - sensorteknologi som gjør dem unike. AUV, USV, båter osv. midler for å få laget en forretningsmodell rundt sensorteknologien.
Argeo har også USV. De er oppe og går med Argeo Argus, bl.a. prosjekt for vindkraft i 2023.

Men mitt inntrykk er at etter å ha prøvd seg fram med ulike forretningsmodeller
satser de nå for fullt med komboen Argeo-sensorer + AUV i størrelse XXL + bemannet skip. Definitivt flere taxi-sjåfører i Argeo som skriver innlegg hver time på Shareville, etter at det har vært nærmest fullstendig glemt i en lang periode etter IPO. Argeo vil trenge å bygge mye arbeidskapital for å skalere opp som de har forespeilet.
Reach er unektelig veldig lavt priset. Jeg hadde ikke reagert om mcap var det dobbelte …

1 Like

Tja, emisjon er ikke eneste mulighet her. Men det virker som de pynter brura litt nå.

Nå har vel ikke CEO her største fortrolighet i markedet heller da…

Kfr.
Haussingen kort tid før forrige emisjon og at de heller ikke sendte ut PW før Q3 resultatet med så stort avvik fra guidet.

Vi ser jo litt av det samme nå. Ikke mange selskap som sender ut melding om oppdrag helt uten tall, og heller ikke mange som sender ut meldinger om størrelse på back logg. (dersom det ikke er ment å rettferdiggjøre og “bygge forståelse” før ny penge innhenting da ?)

Naturligvis mulig de låner penger, men det er jo svært dyr finansiering slik markedet er nå.

Financial calendar

Argeo: Grant of share options

Skjønner at det er viktig med eierandeler, men synes en del selskaper misbruker det til en viss grad.

• incentive plan; Skal altså gi insentiver til å gjøre jobben
  • strike price of NOK 3.20; greit nok, Gjør at de har penger i hånda fra dag 1; kunne gjerne vært litt høyere
  • Trond Crantz – CEO: 1,500,000; Han har mange aksjer, har han ikke insentiv til å jobbe?
  • Det ser ut som om dette erstatter eksisterende opsjoner, men det var 555,000 opsjoner; 10-doblet +
  • an extraordinary general meeting of Argeo AS (the “Company”) authorized the board of directors of the Company (the “Board”) to issue up to 9,631,991 share options as a part of a new long-term incentive plan. - Så det er for så vidt greit;
  • a total of 7,890,000 share options are now outstanding, equal to 4.1% of the total shares issued in the Company; - 4.1 prosent utvanning

Argeo aksjer bør vel ned 5 % imorgen da; men det forsvinner jo uansett i volatiliteten.

Jeg føler at det har blitt mer av dette; men det er subjektivt og jeg har ikke tall på det. Men jeg prøvde å vri hodet itt litt når formueskatten og utbytteskatten økte og kom til at enten selskaper over tid ville bli kjøpt av utlendinger eller at eierene ville begynne å jokke med emisjoner og liknende for å kompensere. I det siste tilfellet ender småaksjonærende med å ta regninga for utbytteskatten.

1 Like

Uavhengig av om dette er misbruk eller ei som det blir mer eller mindre av, insentivprogrammet er allerede klubbet gjennom på generalforsamling. Dagens nyhet burde derfor ikke være særlig overraskende og kursdrivende (selv om den sikkert er det for mange i akkurat denne aksjen nå …). Benytter de seg av tilbudet om å kjøpe aksjer vil også kontantbeholdningen øke, med over 20 mill,
eller 2-3% av mcap sammen med utvannigen på 4 %. Dette er midler som de kan bruke til å

finansiere fremtidig vekst og dermed økt eps.

At dette skal medføre en teoretisk kursnedgang på 5 % er dermed ikke så opplagt.

På en annen side er 5% opp og ned i denne aksjen godt innenfor bingospillernes daglige humørsvingninger, som du vel er inne på.

Hvis dette slår til skal man vel ikke klage:

“Remaining “Tranche 2” warrants are 1,168,937, exercisable at NOK 0.10 given a share market price above NOK 24.60 within April 2025.”

Tror nepoe Argeo vil slite med med å.få kontrakter fremover. Ser veldig lovende ut…

Kanskje på tide å plukke billige aksjer her nå. Aksjen har falt hele 40% siden toppen 8. januar. I mellomtiden øser de inn nye kontrakter. Dessverre har de ikke fått anledning å rapportere detaljer fordi kunden bestemmer når og hvordan. Argeo er vel en liten mygg i fht kunden som bestemmer hvordan pressemeldingene skal se ut… Heller ikke spesielt god analysedekning her så man må gjøre jobben selv. Nå ligger det kanskje en dobling på dagens depresierte kurs nivå.

1 Like

Argeo AS: NOK 154 million contract with India’s National Centre for Polar and Ocean Research (NCPOR) formally signed

Argeo AS - Sale and Leaseback of Argeo Venture