Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Argeo AS

Nettopp. Denne kontrakten starter jo ikke opp før i q4-26. Det er 5 kvartaler til og de har nå veldig lav backlog/ordrereserve. Følgelig har de pt en utfordring med negativ cashburn. I q1 var netto tap 4,2mill usd og da hadde de god aktivitet. Hva selskapet er priset til i dag og hva bokført verdi på egenkapitalen er, har liten betydning om de ikke snarlig kan få nye oppdrag som starter opp i q3. Og så må de prise tjenestene opp slik at de har en fornuftig bruttomargin. Hjelper ikke med kontrakter hvis de priser disse til kost+ slik de sikkert lærte på ingeniøskolen. Da blir det ingen bunnlinje fordi de har ganske høye kapasitetskostnader og leasingleie som løper uavhegig av kontraktssituasjonen. De må prise kontraktene mer
i fht den value kundene får. Her ser det ut til at de har bommet.
Risikoen er jo at det kommer flere utvanningsemisjoner de neste kvartalene. Selskapet har jo et stort potensiale med rett ledelse. Oppsiden er at en konkurrent kommer på banen og byr på selskapet.

2 Likes

Argeo ASA: Administrative appeal filed against qualification for four-year contract in South America

Skal vel i kjelleren i dag da

OSLO BØRS – TRADING SUSPENSION

Hva skjer nå da tro?

Antar det er en positiv nyhet. Det eneste negative jeg kan tenke på i farten er at de må ha en emisjon, som jeg frykter kan komme. Men det er flere positive ting de kan annonsere. Ny kontrakt, oppkjøp osv.

Om det hadde vert noe positivt hvorfor drar det slik ut?

Man hadde da ikke stoppet handel for å annonsere kontrakter? Burde være en avklaring ifbm meldingen som kom tidligere i dag?

De bruker lang tid på å skrive pressemeldingen i hvertfall

Tipper emisjon pga av usikkerhet om de får kontrakten jmf dagens børsmelding.

2 Likes

Finansiering er vel nødvendig uansett (?), men kontrakten ville kanskje gjøre jobben enklere? Men så mye selskapet har fremmet denne kontrakten, så får en håpe pausen kommer av noe annet.

Argeo: Update on financial situation – initiating process to file for bankruptcy

Hahahaha!

Jeg tror finanstilsynet skal undersøke denne ukens handler. Her har det åpenbart skjedd noe virkelig råttent!

4 Likes

Husk å avslutte ASK konto ( hvis det ble mye tap),så får dere igjen penger i 2026. Synd at de gikk slik for de som investerte her.

Veldig spesielt at Argeo har kunne komme så langt i forhandlinger om kontrakt utan å ha økonomi mer på stell, her må det være mangen dårlige folk involvert, lukter litt dritt her

Det som kan ha skjedd er at entreprenøren som klaget har pekt på Argeos finansielle stilling, Argeo har skjønt at de har et poeng, Argeo har ikke lykkes i å forbedre den og dermed slått seg konkurs. For meg virket det som de hadde en modell som funket men så gjorde de en fatal bommert med MC- kontrakten i Surinam som gir for dårlig kontantstrøm på kort sikt?

Mange ting som ikke funket;

1. AUVer som i seg selv var kostnadseffektive, men krevde store skip for å komme ut på felt.
  2. Dårlig logistikk imellom jobbene.
  3. For dårlige marginer.
  4. For liten kundegruppe der de hadde en Edge

Oppsummert lite lønnsomt og finansiert med emisjoner. Store planer uten overskudd.

1 Like

Helt klart gode poenger som kommer her, synst likevel det er rart at ikkje ledelsen hadde såpass oversikt selv over situasjonen, at deinhadde forsøkt å kapitalisere på tidligere tidspunkt.
Dersom det er en annen tilbyder som hadde bedre oversikt over Argeo sin økonomi, så var det kanskje ikkje liv laget uansett

Klart dette er noe av det mest grisete man har sett på en stund på OB. Melding om nesten kontrakten framstår jo nå som et forsøk på å redde skinnet. Ble selv fristet av det og tok en posisjon på meldingen. Bare flaks at jeg ble stoppet ut idag, mange var ikke så heldige. Ville vært mer redelig av selskapet å melde om de finansielle utfordringer underveis ikke bare smelle en konkursmelding i trynet på folk attpåtil stanse handelen in flight.

Personlig tar jeg lærdom her, vær meget varsom med selskaper i alvorlig likviditetsproblemer. Vil ikke risikere å bli fanget slik mange ble her

2 Likes

Jeg fulgte med og så en del red flags:

• Annonsere at man har fullført kvalifikasjonsprosess og jobbet med kontraktssignering. (Dette kan jeg ikke huske p ha sett noen sende pressemelding om, at man er kvalifisert til anbud om en kontrakt tar jeg ganske for gitt, og man sier aldri at man jobber med kontraktssignering. Pressemelding kommer hvis det blir signert kontrakt, ikke at man er i ferd med å signere eller jobber mot signering)

• Likvididet (De hadde lite cash igjen, og brenner mye cash generelt når de to skipene ikke har jobb å dra til. Jobben det var snakk om var ikke før andre halvår i 2026. Jeg antar at når man legger inn anbud om kontrakt så må man kunne garantere for at jobben blir utført, ikke med forbehold at man kanskje får til en finansiering i etterkant av å sikre kontrakten?)

• Dagen etter at denne merkelige pressemeldingen kom så har du en anking fra en konkurrende part om at man ikke er kvalifisert. Da kan umulig Argeo ha vært nærme å signere kontrakten når anbudet var i kvalifikasjonsstadiet??

Blir spekulasjoner hva i all verden ledelsen har holdt på med her og hva man har tenkt. Om alt har vært et spill for galleriet eller bare håpløs strategi. Jeg synes det har vært noe fishy med Argeo med tidligere haussing og spekulativ kommunikasjon til markedet. Aldri kjøpt en aksje, angrer på at jeg ikke shortet for lenge siden.

2 Likes