Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Årskavalkade - Skrytetråden 2022

Hva er et investorforum uten skrytetråden. Her kommer skrytetråden for 2022. Fortell om hva du oppnådde. Hvordan du slo markedet og hvordan du er den neste Warren Buffet!.

Det er også lov å fortelle om dårlige trader og år som ikke gikk som planlagt

4 Likes

Beste: kjøpte ulike biotek og brasilfond i Januar på lav weekly RSI og endte pensjonssparing 10% pluss.

Dårligst: aksjer. Gikk i 0 på ASK og halverte IKZen.

1 Like

Tradet svært lite iår, har drevet månedsparing på indeksfond.

image

Spart 5k pr måned, totalt 60k i 2022. Avkastningen har vært noe laber men er iallefall ikke i minus.

image

Fortsetter samme stil i 2023.

6 Likes

Solid år med unntak av et stort papirtap i qfuel. En lærdom i å ta tap raskt og effektivt når alle lamper blinker rødt.

3 Likes

Ned 800K :upside_down_face:

1 Like

Satser myr på Solstad etter rekonstrueringen- fikk betalt i år🤓

8 Likes

Opp ca 64%. Beste var største potten i HMLP, Hoegh Limited Partners, som mer enn doblet seg, verste var en mindre pott med preferanseaksjer i ALIN, Altera Infrastructure, som konket.

1 Like

Største opptur i år er at min mangeårige pessimistiske strategi om å ha lite gjeld omsider betaler seg i økonomisk trygghet. Men det er mest et selvbedrag da inflasjonen spiser opp gevinsten uansett.

4 Likes

Solgte alle SOFF aksjene på 5,50 grunnet høydeskrekk :scream::scream:

2 Likes

I.o.m 22% beskatning på kapitalinntekt mot 38% på aksjer, samt enkelte muligheter for anstendig innskuddsrente, så kan man argumentere for at å gå i cash kan gi en ok risikofri avkastning i 2023. Men kommer jo litt an på situasjonen man er i.

1 Like

Hvordan fungerer det regnestykket? Kan du komme med et konkret eksempel, jeg skjønner ikke tankegangen?

Inflasjon er jo også en vesentlig faktor…

Cereno gick inte som planlagt pga försening 2022. Men 2023 ser mycket bättre ut. Och mitt ålinn case Cereno är casen för 2023 alla dagar I veckan.

1 Like

Jeg tenkte som så:

hvis man tar utgangspunkt i 7% (som i eksemplet over) inflasjon og har en innskuddsrente på feks 4.5%, så taper du 2.5% på inflasjonen, før skatt. Etter skatt på 22% har du tapt ca 3% grovt regnet. Helt risikofritt er det ikke da inflasjonen såklart kan gå høyere.
Men altså ikke helt døden.

Er du fullinvestert i aksjer må du pga høyere beskatning ha mer enn 4.5% (ca 5.5?) for å få samme resultat. Muligheten for det er såklart der, men risikobildet er mer komplekst enn kun inflasjon

2 Likes

Godt nyttår! :slight_smile:

2022 var et godt trading-år for egen del, endte året opp +61%.

Klarer jeg noenlunde lik avkastning på tradingkontoen i år vil jeg være meget fornøyd :grinning_face_with_smiling_eyes:

image

17 Likes

Sykt bra! Lyst å dele noen ord om hva du tradet og hva som ga den gode gevinsten?

2 Likes

Takk skal du ha :slight_smile:

Strategien min i fjor var å fokusere på aksjer som hadde falt mye ifht. markedet, og prøve å time bouncer i disse ved hjelp av tekniske signaler. Av tickere jeg tradet kan jeg nevne FLYR (heldigvis ikke rørt siden Juli), KAHOOT, ULTI, NANOV, HEX, QFUEL, ASA, AUTO og BCS.

Må innrømme det er en god dose flaks også involvert i resultatet. Man ser jo av tickerne at det er mye såkalte «jallaaksjer» på listen, og både AUTO og ASA var trader som gikk kraftig i mot meg i begynnelsen, men som endte bra etterhvert.

De største bidragsyterne til resultatet tror jeg er AUTO, ASA og BCS.

11 Likes