Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ascenium

Er vel ikke før i neste uke :blush:

Sant! Her så jeg 12 tallet i kalenderen først :laughing:

Håper du @Varm-buffet, eller noen andre her har anledning til å delta enten i Stavanger eller Oslo - og gi en liten update her på TI. Har selv ikke mulighet de dagene, men veldig interessert i om de kommer med noen news (annet enn presentasjon av Jo Uthus, som jeg kjenner godt til fra Crayonano fra før av) :innocent:

Jeg har ikke anledning til å delta.

Men jeg håper noen kan spørre litt om når / om - de har planlagt et møte med storfiskene for å vise tech. Flust av selskaper, men spesielt ett, som ikke enda har en CPU, som bør være svært gira på techen til Ascenium om de skulle få fysisk POC.

Lurer på om de er redde for å ta et slikt møte i tilfelle de ryker på noe NDA eller crossover kollisjon på techen de utvikler - og i så fall vil et nytt spørsmål være: Hvorfor ikke finne en nøytral tredjepart som kan ta et møte, sammenligne techen for å finne ut om det er noe som ødelegger for hverandre ved å ta et møte - og så ta det derfra? :smiley:

Når det gjelder Jo Uthus så kommer han jo fra CrayoNano som har lovet seg i hjel over flere år, men som begynte å produsere UV C- LED med andres innmat - og der er de stuck. De klarer ikke å putte sin egen tech inn i produktene de selger. La oss ikke håpe det er en trend han tar med seg over i Ascenium

Hva er din opplevelse av Jo?

Ikke spesielt impnoert over Crayonano sitt løp, men det trenger ikke være Jo sin feil…

Min opplevelse av Jo er at han opptrer profesjonelt, stødig i kommunikasjonen. Virker å ha et bra nettverk og god erfaring med internasjonale aktører fra tidligere av. Det jeg syns er vanskelig med ham pr nå er å vurdere om han er glimrende eller mainstream - det ligger litt i hvordan det neste året blir i Crayonano (om det er oppkjøp eller faktisk en skikkelig genial market entry de driver med) - eller om de, som du skriver, skal kjøre videre uten “core tech”. Disclaimer: er investert i både Crayonano og Ascenium.

Handles på 6 kroner nå

2 Likes

Handlet på kr 7 i dag

2 Likes

Noen her som var på selskapspresentasjonen i Stavanger i går?
Lovende med positiv kursbevegelse på samme dag.

Det var meget positivt møte med nærmere 150 fremmøtte forsto jeg.Det virke veldig lovende. Man snakket om at man lå på 1,53 over Intel sin beste prossesor på de parametere som ascenium var dårligst på.
Selskapet går nå over i en ny fase der man skal lage “oppskrift” på hva man har funnet ut. Dette hadde de mål om i løpet av 2 år men man trodde man skulle klare det mye før.når man har dette så går man over i 3 fase som er en fysisk prossesor.men dette kostet mange millarder så de så for seg sammarbeid eller salg av selskapet når den tid kom. Og kom man der så kan man bare drømme om verdsettelsen.

1 Like

1.53 var vel en total faktor bedre enn Intel sin beste ref “gullstandarden” for cpu-tester. De var nå bedre på alle områder…

Om jeg forsto det rett går ca 2% av strømforbruket i verden til datasenter, Aptos vil kunne redusere dette med estimert 30%, det er ganske vilt.

Kan bli et spennende år for Ascenium, jeg holder…

3 Likes

Alt i alt fremsto det som ble presentert som et stort de-risk av hele caset. Uten noe som helst forsøk på å “hause”, så virket de ekstremt trygge på det de har fått til og hva som var neste steg. Det ligger jo i slike oppfinnelser sin natur å ligge lavt og ha fokus på utvikling og patenter.

Her er det bare sitte stille i båten!

Vet noen hvorfor den gamle sjefen og industriveteraner ikke lenger er i Ascenium (eller er de der fortsatt)? Føler ikke dette har kommet frem noen steder. Tidligere ble jo dette brukt som et argument for å forsvare caset.

Les oppdateringen fra Selskapet/Noer, sendt på Mail.
Han er fortsatt med!

Det er viktig å påpeke at dette (1,53) er slik jeg forstår x86 sykler delt på modelerte ideele fullt cachede aptos sykler. Et tall over 1 viser at deres modell er raskere.
De har en rekke forutsetninger om egen arkitektur i modeleringen, men de har ingen mulighet til å vite om deres arkitektur som planlagt kan levere en høy nok frekvens til å konkurrere (fmax). Det er dette de må finne ut av i “blueprint” arbeidet. Før det er gjort blir det noe søkt å snakke om 1,5 ganger bedre resultat enn f.eks intel.

Videre sa de at deres benchmark var en intel raptorlake CPU - dette er en desktop cpu og ikke en datasenter cpu

Det er også verd å merke seg at raptor lake er forrige generasjon med intel prosessorer på 10nm prosess.

Neste generasjon, meteor lake (slippes 14.12.23), og er en 7nm prosess (fremdeles langt bak AMD på 5nm, og Apple silicon på 3nm).

Det er stort sett alltid både høyere effekt og lavere forbruk ved reduksjon av prosess og ny generasjon.

1 Like

1.53 tallet er med data-cache modellering, men uten instruks-cache

Jo uthus er ute på LinkedIn idag👍
received_732963865602214

1 Like

Ascenium på Techseminar San Fransisco April 15-16 2024

Tuesday 04/16/2024

SAN FRANCISCO

• 09:00 - 17:00
  • Session DateTuesday 04/16/2024

Session Description:

“Pioneers of AI” site visits to Salesforce, Google, Nvidia, Apple (Norwegian tech delegation)

8:30 Meet at hotel

9.00-10:15 Salesforce

11:30-13:00 Google

13:30-15:00 Nvidia: with Jensen Huang, Founder and CEO, Nvidia

15:30-16:30 Apple

17:30 drop off at SFO

Wednesday 04/17/2024

SEATTLE

09:00 - 15:30

Site visits to Microsoft and Amazon (Norwegian tech delegation)

https://delegations.businessnorway.com/website/13356/home-participants/

2 Likes

Noen som har hørt noe her? Ser aksjen nå er omsatt så lavt som på 5kr hos PAS…

Det er bare å slappe av.denne kommer iløpet av året tenker jeg.de var nettopp i USA på innovasjon Norge sitt road show der nvida og ascenium var noen av bedriftene som deltok. Nvida var jo ute i media og spurte etter teknologien som nettopp ascenium har. Så eg håpe ascenium snakke med både nvida og andre så vi får ett saftig bud på selskapet.noe som ikke er utenkelig.

1 Like