Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ASETEK - Oslo børs

Men hvorfor vokser de ikke for tiden er det fundamentale spørsmålet, som gjør at pe multiplen ikke akkurat skriker strong buy.

Jeg vet alt for lite om produktene til å gjøre meg opp noen mening om det enda.

Forstår det heller ikke helt. Hvorfor tar det ikke av snart? Hva er det de store datasenterene venter på hvis det er så bra business case osv. Skal sette meg ned med siste Q presentasjon for å se om jeg finner noe svar der.

1 Like

Noen som har denne på raderen? Har ingen peiling på det fundamentale.

Jeg synes den begynner å se litt teknisk interessant ut, snart ute av skyen og muligens et vcp oppsett eller ohs?
IC har alt satt opp, mangler bare kursen opp av skyen.

2 Likes

Får se hva Q4 sier, det vi konkluderte med sist var vel at det var priset som et vekstselskap men vokser ikke.

Også på mitt chart er den smått interessant, tegnet en litt udramatisk dobbeltbunn og gjør et forsøk på å etablere et brudd over 50 dagers.

Hadde vi fulgt med kunne vi faktisk blitt med fra litt over 40 til ca 50 nylig. Jaja. :slight_smile:

image

1 Like

20/02-2019 11:39:09: (ASETEK) ASETEK - Invitation to Capital Markets Update

20/02-2019 11:39:18: (ASETEK) ASETEK - Invitation to Capital Markets Upd

1 Like

05/03-2019 07:00:31: (ASETEK) ASETEK - Q4 2018 and CMU: Record FULL-YEAR revenue and EBITDA - Building a gaming and enthusiast brand

Aksjen er og blir for dyr, selskapet ser ut til å bruke alt for mye penger på sin datasentersatsning. Tenk hvor vanvittig det markedet har vokst de siste årene og så klarer ikke asetek å ta ut verdi i det hele tatt omtrent?

Ble ikke bekreftet brudd over SMA50 på forrige forsøk, kanskje en kapitulering nå før neste runde med folk som mister motet?

3 Likes

Aiii, ikke overraskende overhodet at det smalt i dag, men trist å se.

2 Likes

Hvor langt ned tror du den kan gå?

Jeg mener PE må ned på samme nivå som i 2016 for at denne skal være særlig interessant, 15-20 et sted.

Aksjen har vært en solid value trap lenge.

1 Like

Fristet litt med en inngang når prisen var så lav, men har ikke fått fulgt med på denne aksjen på en god stund.:thinking:

Ser ut til å ha funnet bunnen, men må ha en retest for bekreftelse.

Det er en klar shortekandidat mao? :stuck_out_tongue:

08/03-2019 11:37:00: (ASETEK) ASETEK - Mandatory Notification of Trades

Ser ut til at den skal opp og teste bruddet ned nå.

19/03-2019 11:30:00: (ASETEK) ASETEK - Notice of Annual General Meeting April 10 2019

P/E blir fort mye koseligere når de får redusert utviklingskostadene på datasenterdelen. Utifra Q4 så flytter de nå utvikling fra datasenter over til desktop, som forhåpentligvis kan gi en boost til desktop revenues på sikt.

Jeg tok i denne når den nå touchet 30,-… min vurdering er at dette er mer en teknologiaksje enn en traust HW-aksje som skal handles på P/E. De har jo IP, stor kundemasse og gode produkter. Asetek har også en veldig komfortabel cash beholdning, så risikoen ved å sitte over tid gjennom dårlige tider burde ikke være like stor som for andre aksjer.

Noe interessant fra Q4 var at de sa at utflagging fra USA hadde gjort det vanskelig å gjennomføre utbytte eller tilbakekjøp av aksjer, ellers så hadde de nok støttet opp under kursen tror jeg.

Videre ned til 20 eller opp til 40? Jeg tror 40 er mer sannsynlig :upside_down_face:

Har de ikke egentlig fullmakt for tilbakekjøp og utbytte?

Fra hva de forklarte så er det “double taxation” da de er hjemflyttet til Danmark fra USA. Det betyr at US skatteregler fortsatt gjelder og det gjør det komplisert for non-US shareholders å motta utbytte. Det ble også nevnt at tilbakekjøp av aksjer falt under definisjonen på utbytte etter US regler med mindre de kunne vise til at en del punkter var oppfylt.

Så da blir det økt cash i kassa til de finner en løsning.

Per dags dato så har de 220mNOK cash equivalents, om Savepig får rett med kursmål på 15,- så indikerer det en prising av selskapet uten cash på 386.5m - 220m = 166.5mNOK. Nå vet jeg ikke med dere her inne, men profitable teknologiselskaper pleier ikke å ha såpass lav prising over tid med mindre det går virkelig dårlig. De vokser saktere med begrunnelse i US-China tradewar, men at det skal være helt svart ser jeg ikke grunn til. Jeg satser på at den snur oppover lenge før 15,-.

3 Likes