Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ASETEK - Oslo børs

Jeg ser ikke voldsomt på det kortsiktig i denne, men tydelig at noen større er godt på vei ut fra handelen på fredag. Om det er midt i et nedsalg eller siste rest som skal ut er vanskelig å si.

Uansett så er status for selskapet:

  • Tilnærmet gjeldfritt, ingen langsiktig gjeld av betydning
  • Cash equivalents (current assets - current liabilities) på ~215mNOK avhengig av dollarkurs

Kumulativt så har datasenterdelen av selskapet gått med ca. 30mUSD i underskudd siden 2014. Det er 7,5mUSD per år og det viser hvilken lønnsomhet Asetek har hatt i desktop i samme periode når de har levert positive resultater på bunnlinjen totalt sett. I min verden så er dette en høyst profitabel del av selskapet som har betalt for utviklingen for “startup” av en ny lovende del, og da blir det feil å kun se på ren P/E totalt sett. Dette er nok noe av grunnen til at kursen har steget og trynet så kraftig, markedet så at datasenter ble satset på og leverte på vekst en stund, før det har gått tråere i det siste. Det kan tolkes både som at investeringene har mindre verdi og at ledelsen sin strategi har feilet og dermed selges kursen nå ned.

Jeg tror ledelsen og eventuelle oppkjøpskandidater er veldig klar over lønnsomheten i desktop, det skal ikke mye hokuspokus til for å skjønne at 2018 resultat på 3,6m + 7,5m i redusert datasenter tap = 11.1mUSD gir en hyggelig P/E på disse kursene. Dette er nok litt av fokusområdet til ledelsen nå, de vrir utvikling vekk fra datasenter over til desktop. Det betyr ikke at vi komme til å se umiddelbare resultater pga. at det er ikke layoffs på gang, men på sikt så forventer jeg lavere tap på datasenter og bedre resultater for desktop. Om det skulle komme noen beilere på døren, så er det større muligheter for å rendyrke desktop og få ut inntjeningspotensiale på kortere sikt. Kanskje det er noe for hardwareprodusenter som kjøper av Asetek eller nordiske PE-fond?

Jeg tror SOTP (sum of the parts) blir en riktigere måte å vurdere Asetek på fremover, så kan man regne litt på hva IP + desktopinntjening er verdt for eventuelle kjøpere, både med og uten datasenterdel.

5 Likes

Ser ut som det verste salgspresset har gitt seg nå, var forhåpentligvis noen som fikk tømt seg ferdig.

Fortsatt mulig å få rundt 30,-… blir pushet litt opp dag for dag, ser bra ut for TA om det fortsetter.

RSI på opptur, men fra et ekstremt lavt nivå:

Var det du som ga opp i dag?

Nei, tok litt ekstra på 27,- og solgte de aksjene på 28,- (viktig å ikke forelske seg i en aksje selv om man er bullish). Hvis jeg skal inn med noe mer på lengre sikt blir det nok ned mot 20,- før neste kjøp.

Virket som ganske idiotisk salg hvis poenget var å pushe kursen ned, fikk i hvert fall lurt ut flere kjøpere som fikk øynene opp for aksjen.

Så trading rundt en kjernepost?

Blir noe sånt ja. Strategien er å finne value hos utbomba selskaper som har underliggende greie regnskap. Ideelt sett kommer det en rekyl opp om det fundamentale skinner igjennom. Alternativt er aksjene såpass utbomba at det ofte kommer mindre rekyler opp som det kan trades på.

Handelen igår var litt risky om det var mer volum bak selgeren, derfor jeg hoppet av på 28,- og ikke så det an videre. Samtidig var det ikke voldsomt volum med tanke på at det har vært mye kjøpere rundt 29-30 området siste par ukene.

Jeg burde nok endre litt på inngangen i hovedposten. Er litt for fornøyd med å bare kjøpe når en aksje når valuetarget. Burde heller ta aksjen på valuetarget når den er på vei opp igjen etter et eventuelt vendepunkt. Da reduserer jeg nok risikoen for å gå på fallende kniver om det skulle bli skikkelig negative news.

1 Like

Dette gjelder meg også, har kjøpt altfor mange aksjer i nedtrend i stedet for opptrend. Det er lett å tenke at “oi, 10% rabatt mot forrige uke, la meg kjøpe”, i stedet for å tenke at “hey, trenden er negativ, la meg kjøpe når det snur”. Man får ikke nødvendigvis aksjen billigere, men man sitter kanskje et år kortere. I mellomtiden er det kanskje en annen aksje man kan sitte i. For min del, så er det beste eksempelet på dette NattoPharma. De leverer varene nå, men jeg kjøpte tre år for tidlig. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Er jo snyte meg som å se NANO-chartet det her.

Spørs om det blir enten liftoff eller katastrofe i morgen i ASETEK?

Fra shareville:
“Generalforsamlingen godkender aktietilbagekøb af op til 2,3 mill aktier som plus de 245000 aktier de allerede ejer svare til 10% at alle aktier.”

Asetek Settles Intellectual Property Dispute with Asia Vital Components
Asetek A/S today announced that its subsidiary Asetek Danmark A/S and Asia Vital
Components Co. (AVC) have reached a confidential settlement agreement to resolve
their disputes.

The parties have signed a binding term sheet that, among other things, resolves
the litigation regarding Asetek U.S. Patent Nos. 8,240,362 and 8,245,764 pending
in the United States District Court for the Northern District of California and
includes an injunction that prevents AVC from selling, offering for sale, or
importing the AVC products accused of infringement in the United States.

About Asetek
Asetek is the global leader in liquid cooling solutions for gaming and
enthusiast PCs, data centers and servers. Founded in 2000, Asetek is
headquartered in Denmark and has operations in California, Texas, China and
Taiwan. Asetek is listed on the Oslo Stock Exchange (ASETEK.OL).

For questions or further information, please contact:
André S. Eriksen
CEO and Founder
+45-2125 7076
e-mail: [email protected]

Har fulgt med denne noen uker og tenker at det, basert på både fundamentalt og teknisk, nå er interessant å øke fra lyttepost til en posisjon før påske.

25/04-2019 11:21:06: (ASETEK) Asetek Presents First Quarter 2019 Results on Tuesday, 30 April

25/04-2019 13:26:14: (ASETEK) ASETEK - Share Capital Increase Upon Exercise of Warrants

30/04-2019 07:00:30: (ASETEK) ASETEK - Q1 2019: Soft Market as Expected - Growth Outlook Unchanged

01/05-2019 14:15:33: (ASETEK) Asetek - Mandatory Notification of Trade

02/05-2019 16:08:05: (ASETEK) Asetek - Mandatory Notification of Trade

01/05-2019 14:15:38: (ASETEK) Asetek - Mandatory Notification of Trade

02/05-2019 16:08:22: (ASETEK) Asetek - Mandatory Notification of Trade

09/05-2019 17:00:00: (ASETEK) Asetek Gen6 Liquid Cooling Technology Powers Ultra High-End GPU Hybrid Cooler from EVGA

24/05-2019 14:13:09: (ASETEK) ASETEK - Mandatory Notification of Trade: Executive Management Exercises Warrants