Asetek A/S Announces Transactions Carried Out Under the Current Share Buyback Programme in Accordance With the “Safe Harbour Method”
Asetek Receives Order from Existing Global Data Center OEM
Correction: Asetek Receives Order from Existing Global Data Center OEM
Asetek - Share Capital Increase Upon Exercise of Warrants
Pen avslutning på et pent år i Asetek. Ingen grunn til at oppgangen ikke skal fortsette i 2021, bunnsolid case med svært dyktig ledelse. Godt nyttår til medaksjonærer!
Falt 37% siden Q2, noen med formening om fair price på denne ? Neste tekniske støtte er vel rundt 60 kr?
Tja, når guiding for 2025 på 150 mill dollar er uten både datasenter og SimSport inntekter innbakt synes jeg den ble straffet vel hardt etter Q2. Noen ganger må man bruke penger for å tjene penger. Selvfølgelig kjedelig med den siste tidens kursfall men her må man bare holde på aksjene om man har tiltro til ledelsen.
Ja, så markedsverdien hadde falt med ca 1 mrd siden Q2. Lurer på om jeg i første omgang skal prøve en kortsiktig posisjon i denne, noen som har en oppdatert aksjonærliste, finner ikke den på TI.
Nei, er noen lister som ikke ligger på TI fordi selskapene ikke er norske. Har ingen formening om støttenivå men på lang sikt er dette en no brainer. Et par saftige datasenter-kontrakter så er vi back on track igjen
Så at noen omtalte denne, den er falt solid tilbake.
market cap 1,93 milliarder nå, det er vel norske kroner?
akkurat dagens close og så 60 ser ut som interessante nivåer
https://live.euronext.com/nb/product/equities/DK0060477263-XOSL
Stemmer det
Ser vel ut som den har grei støtte rundt 71 også? Fin dobbeltbunn der i oktober i fjor.
Noen som kan nevne noen sammenlignbare peers ?
Selskapet blir straffet hardt for tiden fordi datasenter ordrene har tatt seg en god pause. Når de kommer tilbake kommer det til å bli en ganske så heftig rekyl tror jeg. Selskapet er bunnsolid så er alt annet enn nervøs her. SEB var ute med en analyse for ikke lenge siden
Ser an morgendagen, tar kanskje en lyttepost her
Og der fikk jeg lytteposten min på 70,2 kr , ser an videre utvikling for videre økning
Fallet skyldes slik jeg ser det at usikkerheten har økt.
I vår kom de med en positiv PW hvor de kommuniserte at de hadde høy visibilitet fremover på gaming delen og dro derfor opp guiding på både topplinje og EBT. Datasenterdelen er fortsatt veldig ustabil, da man i fjor høst så et oppsving i omsetning her, mens det nå har falt noe tilbake.
I sommer kom det et lovforslag i EU rundt klimanøytralitet som ansees som veldig positivt for væskekjøling av datasenteret:
In our view, the new provisions are directed at promoting waste heat recovery, both from a market demand point of view (local authorities): e.g.
“For municipalities with a population > 50,000 the development of local heating and cooling plans that include waste heat recovery is now mandatory.”
“Efficient district heating and cooling systems are mandated for all new installations that use increasing parts of its energy mix from excess heat (goes up from 2025 to 2050).”
and supply point of view (data center operators and server manufacturers): “For newly planned or substantially refurbished data centers (>1MW) a cost-benefit analysis (or an energy audit) has to be carried out. That analysis needs to specifically include cooling systems that allow removing or capturing the waste heat at useful temperature level with minimal ancillary energy inputs.”
På Q2 presentasjonen ble det stilt spørsmål når man forventet at det foreligger en endelig lov på dette. De har ingen forutsetninger for å si noe om det mente de, mensvarte samtidig at deres gjetning var om ca 2 år. Jeg tror dette var lenger frem enn markedet forventet. Så er det potensielt mulig at datasenteret ønsker å gjøre en transformasjon i forkant her, og Asetek jobber mye mot sine samarbeidspartnere for å gjøre de beviste på hva som skjer i EU nå.
Samtidig på Q2 presentasjonen ble guiding for EBT tatt ned fra mUSD 11-16 til 8-12, som skyldes svak valutautvikling, økt kostnader for komponenter og frakt, samt at de har akselerert investeringene i Simsportsegmnentet (Hvorfor disse kostnadene ikke aktiveres i balansen syntes jeg er rart). Det ble også kommentert at visibiliteten nå er blitt veldig lav. Asetek får tak i komponentene de trenger, men deres kunder/samarbeidspartnere gir utrykk for at de ikke klarer å få tak i alle komponenter, og dermed ikke klarer å leverer som de skal ut til sine kunder igjen. Dette ahr gjort at flere ordre de har har blitt endret/utsatt i tid som gjør det svært vanskelig å si noe om H2. Det ble slengt en litt flåsete kommentar om at de selv halvveis i august ikke viste noe om hvordan Q3 vil gå, noe som neppe imponerer investorer. Når det er sagt så ligger pipelinene deres foran guidingen, så det er ikke sikkert at vi har sett den siste PW for året.
Når det gjelder prisingen av selskapet syntes jeg per i dag at dagens MCAP på 2 milliarder er fair. Selskapets vekst de siste årene fra MUSD 20 i omsetning i 2014 til 87-95 i 2021 er sterkt, og hvertfall når vi vet at de mistet sin største kunde i 2019. Solideten er sterk og med en cash beholdning på MUSD 24 er de kapitalisert til å stå igjennom litt tøffere tider ved behov. De guider 15% omsetningsvekst de neste 4 årene frem til 2025 med en guidet omsetning på MUSD 150 i 2025( Dette er uten Simsport, så CEO ga utrykk for at å klare 150 i 2025 så han ikke som noe utfordring lenger). Med en viss operasjonell gearing og at bransjene de operer i har relativt gode marginer har det potensiale til å bli veldig bra.
Forhåpentligvis får de løst problemet med dobbel skatteposisjon i løpet av de nærmeste årene, slik at selskapet kan begynner å betale utbytter. Da tror jeg aksjen får seg et solid løft, gitt at de fortsetter utviklingen da har hatt de siste årene.
Et lite irritasjonspunkt fra meg til slutt er at CEO bruker selskapet til å støtte sønnens racerbil karriere. Jeg vet ikke hvor mye det er snakk om, men slike bindinger burde styret sagt at ikke var ok i mine øyne.
Takk for et supert innlegg