Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

nå må vi huske på at dette var en personlig feil…kjipt,men dette er idag og vi ser nå fremover.

ASA pleier jo også å hente seg inn greit som oftest etter fall.

1 Like

Kjøpsanledning :slight_smile:

Kommer vel en drøss med støttekjøp fra ledelsen i dag, pleier å gjøre det når aksjen faller.

2 Likes
1 Like

Atlantic Sapphire ASA: Primary Insider Notification

1 Like

Nok en gang bevis på at produksjon av matfisk med RAS teknologi er en utfordring med skyhøy biologisk og teknisk risiko. (Det funker utmerket i ferskvann til smolt produksjon). ASA er eneste selskap som produserer matfisk med et industrielt volum. De har ennå til gode å bevise at dette er bærekraftig på matfisk som krever en viss minimums salinitet i vannet. (Som igjen genererer alle problemer med biologien). Når slutter forsikringsselskapene å forsikre biomassen mot slike gjentagende uhell, eller priser premien så høyt at det blir for dyrt å forsikre?

Jeg vurderer ASA slik at det de prøver på her,er å opprette “Det ingen trodde var muligt”,og det har vært roligt nå i USA når det kommer til nye meldninger om “nødslakt”,de har produsert fisk omtrent fra første spadetak og synes de er steintøffe! :wink:

Enkelte veddemål har jeg lyst til å ta med meg til graven :coffin: :sweat_smile:

Dette må vi bare bli med på,selv om risikoen nå ligger an til ytterligere kapitalbehov som kan utvanne EPS`n på lang sikt.

De er da etablert i USA,noe som er meget spennende på “ENDA-MYE-LENGRE-SIKT”,så potensialet må ikke druknes i ren fustrasjon utav det vi ser nå her i 2021 :thinking:

Liker den positive holdningen til de annsatte i Atlantic Sapphire,-forretningsmodellen er genial og de får høyere premie på laksen som vi satser kan fungere videre.

Dette må vi bare få med oss! :smiley: :+1:

1 Like

Skjønner at dette virker fasinerende. Nærhet til markedet og FN’s bærekraftmål etc. Men utenom sterkt forhøyet biologisk risiko og høy energikost (til bl.a. kjøling av vann) er en av mine største innvendinger til strategien at de har etablert seg i et område kjemisk fritt for industri clusters. Dermed må de bygge all infrastruktur selv fra grunnen av. Det vil koste skjorta og utraderer den ev. fordelen de måtte ha ved å produsere matfisk i nærhet til sluttbruker/kunden. Dette gjelder opplæring av ansatte (I Norge finner du velutdannende røktere og drivere på hvert nes og i hver bygd langs kysten ettersom industrien har holdt på siden 70-tallet her på berget), slakteri/foredlingsanlegg må de bygge selv (det koster å bygge så stort at de får skalaeffekter i foredlingen, og det er også ev av grunnene til at de MÅ tenke så stort i matfiskproduksjon), tilgang på smolt (de må produsere den selv, mens det i Norge er en stor industri med spesialiserte produsenter som sørger for høy smoltkvalitet), fôr må fraktes langveis fra eller de må lage det selv (i Norge er det en rekke fôrfabrikker i alle relevante landsdeler). Kortreist kan gjerne gjelde for sluttproduktet, men det er ikke kortreist kompetanse, fôr og andre innsatsfaktorer. Så marginene vil bli spist opp av dyre ineffektive løsninger på alt av infrastruktur som er helt nødvendig å bygge opp selv. De kan umulig være eksperter på alt de skal gjøre, og ting vil regelmessig derfor gå galt. Derfor investerer jeg ikke i RAS på matfisk utenfor Norges grenser. Initiativene vi ser en rekke steder med nye RAS-anlegg i nærheten av store befolkningssentra er en total feilslutning. Alt i ånden om at alt skal være bærekraftig og kortreist. Det er galskap iverksatt av grundere som tenker for mye finansielt og for lite industrielt.

4 Likes

Det er Skretting som leverer for til ASA. De produserer for i USA.

ASA bruker Benchmark Genetics for egg og di har ivertfall fasiliteter i Miami (og Chile).

Noen som vet hva laksen blir foret med av Atlantic? Er det samme foret som de i sjøen får. Minus ev. medisiner mot lus?
Vurderer investering

Fra egg går veien videre til klekking av yngel. Av yngel produseres molt. De må m.a.o. sørge for hele verdikjeden og inhouse kompetanse på klekking, smoltproduksjon, fôring, matfiskproduksjon, slakteri/foredling og salg. Det krever sin mann og kvinne…

Kompetanse er viktig og jeg tipper det er en av grunnene til at ASA ansetter bl.a fra Chile (verdens nest største produsent av laks): https://twitter.com/andreassenjohan/status/1307046510262202368

Det er farlig å undervurdere at kunnskap ikke finnes andre plasser eller ikke kan flyttes.

1 Like

Uten at jeg veit, men tipper det er RCX de forer med siden det er Skretting som leverer til dem (ASA utaler seg bla i videoen du finner i den lenken).

Alle som har gjordt en satsing i livet,vet at til og med den beste kan feile noen ganger :slightly_smiling_face:

1 Like
1 Like
1 Like

Trist syn,men utfordringene er der ute og kan nok også sette et gulv på lakseprisene vi har nå i tiden fremover?

God Helg fra Florida :us:

1 Like

Er ikke den fryktelig feit? Jeg mener rundt 20% er standard i dag, andre landbaserte motstrømsanlegg sikter mot betydelig lavere fettprosent, kanskje rundt 5%. Dette er da nærmere kvaliteten på vill fisk.

Hva slags pris får man for så feit laks?