Folk er engasjert her, og det er bra
Om vi ser på tallene i H1-rapporten, publisert på fredag, opp mot konsensus blant meglerhusene så vurderer jeg situasjonen slik:
- Omsetningen var noe høyere enn konsensus.
- Kostnadene var høyere enn konsensus. Men om du ser nærmere på tallene og kommentarene så kan det synes som om det er etterdønningen etter problemene de hadde i Q1 som har medført at kostnadene ble høyere enn forventet. På en måte er det naturlig at det koster å rydde opp etter problemene i Q1 samt iverksette tiltak for å redusere risikoen for at tilsvarende hendelser skal skje igjen i fremtiden.
- LOX-problemene (oksygen-problemene) er løst. Dette har hatt og vil ha videre oppmerksomhet i staten Florida (les: «Public Management»). Det er meget bra.
- Vannkvaliteten er meget bra i anlegget.
Med bakgrunn i dette oppfatter jeg at både markedet og meglerhusene er noe vel følsomme her. Selskapet er en «first runner». Det er selvfølgelig risiko å være først ut, men noen må faktisk tørre å være først. Det skrives gjerne at landbasert ikke er liv laga (les: Oppdretter roper varsko: Landbasert oppdrett er helt feil | Intrafish.no). Det er jeg ikke enig i. Om vi ser på «stor-skala-alternativene» (les: Aker og Salmar i partnerskap om lakseoppdrett til havs – E24) koster det å investere i denne type teknologi også. Og om Aker Salmar har til hensikt å rulle ut denne teknologien globalt så kommer det til å koste å flytte på disse konstruksjonene når Ida nr X (TROPICAL STORM IDA (noaa.gov)) slår inn over kysten etter eller annet sted i verden (les: ikke risikofritt dette heller).
Min tilnærming til ASA i dag: pust med magen. Denne stormen vil legge seg. Tenk langsiktig. Verden trenger mer mat og proteiner. ASA vil ha en sentral plass for å dekke dette behovet i USA fremover.