Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Skal vi alle være helt ærlige…så er dette j*vlig spennende,-jeg var sikker på at ASA ville stå idag på 20,- :sweat_smile:(…ok,kansje senere i år :sweat:)

De har gjordt en suveren jobb i å hente inn ressurser og gjenopptar driften,til tross for tidenes krise fra snart ALLE kanter i USA…“finanskrise”(Fed prøver å heve renten etc.)…Covid…og nå stormen Ida… :man_shrugging:…er det nå ASA blir en “HODL”-aksje? :sweat_smile:

1 Like

Har du vært med lenge i denne?

kjøpte meg inn ifjor,rundt mai…brukte mye tid å bestemme meg,-aksjen ramlet ifjor ned tll 70ettellerannet…jeg “hoppet” inn på 115,- :smiley: :+1:

Hehe, og du hodler fortsatt? Fint tidspunkt å snitte ned da :crossed_fingers: :slightly_smiling_face:

:man_shrugging: “blakk” :sweat_smile:

…neida,-jeg bare holder stille i båten og casher opp litt,-jeg er nesten nødt til det,-tror jeg ikke har hatt ett investeringsfritt år på minst 5 år? :sweat_smile:

1 Like

Folk er engasjert her, og det er bra :slight_smile: Om vi ser på tallene i H1-rapporten, publisert på fredag, opp mot konsensus blant meglerhusene så vurderer jeg situasjonen slik:

• Omsetningen var noe høyere enn konsensus.
  • Kostnadene var høyere enn konsensus. Men om du ser nærmere på tallene og kommentarene så kan det synes som om det er etterdønningen etter problemene de hadde i Q1 som har medført at kostnadene ble høyere enn forventet. På en måte er det naturlig at det koster å rydde opp etter problemene i Q1 samt iverksette tiltak for å redusere risikoen for at tilsvarende hendelser skal skje igjen i fremtiden.
  • LOX-problemene (oksygen-problemene) er løst. Dette har hatt og vil ha videre oppmerksomhet i staten Florida (les: «Public Management»). Det er meget bra.
  • Vannkvaliteten er meget bra i anlegget.

Med bakgrunn i dette oppfatter jeg at både markedet og meglerhusene er noe vel følsomme her. Selskapet er en «first runner». Det er selvfølgelig risiko å være først ut, men noen må faktisk tørre å være først. Det skrives gjerne at landbasert ikke er liv laga (les: Oppdretter roper varsko: Landbasert oppdrett er helt feil | Intrafish.no). Det er jeg ikke enig i. Om vi ser på «stor-skala-alternativene» (les: Aker og Salmar i partnerskap om lakseoppdrett til havs – E24) koster det å investere i denne type teknologi også. Og om Aker Salmar har til hensikt å rulle ut denne teknologien globalt så kommer det til å koste å flytte på disse konstruksjonene når Ida nr X (TROPICAL STORM IDA (noaa.gov)) slår inn over kysten etter eller annet sted i verden (les: ikke risikofritt dette heller).

Min tilnærming til ASA i dag: pust med magen. Denne stormen vil legge seg. Tenk langsiktig. Verden trenger mer mat og proteiner. ASA vil ha en sentral plass for å dekke dette behovet i USA fremover.

4 Likes

Slik jeg forstod Q callen så hadde vel ikke forsikkringspenger blitt utbetalt etter de episodene de har hatt enda.

Det vil jo ev gi utslag på neste Q rapport.

Eller hørte jeg helt feil.

1 Like

…jeg fikk med meg at det var forsikringene fra da kjøleannlegget gikk istykker :thinking:

ok,-de får penger for tapt fisk også,ok,det kan godt stemme.

1 Like

Det stemmer, de sa at inntil videre så ble disse kostnadene bokført i deres regnskap, men skal ikke se bort ifra at en del av disse kostnadene blir refundert og reversert i regnskapet, og da kan resultatet se mye bedre ut :slightly_smiling_face:

1 Like

Godt oppsummert!

Sitter helt rolig og comfy i båten her og tanker opp litt mer :slight_smile:

1 Like

De er gode til å pumpe kursen, det skal de ha :slight_smile:

Får håpe de blir like gode på å tjene penger.

De har jo muligheten. Når ser dere for dere at Atlantic Sapphire går cash positiv?

…er det lov å håpe på regnskapsåret 2023? :crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

Landbasert er ikke mer miljøvennlig, men det er politisk korrekt å være pro landbasert.

Nå var det vel ikke tesla som var først, men jeg forstår poenget.

Personlig tror jeg 90% av de landbaserte anleggene kommer til å feile.

Plukket opp et rykte om at det skal deles ut konsesjoner på lukkede merder. Noen som vet noe om det? Vil ikke det bety kroken på døra for en del landbasert?

Jeg tenker det er plass til begge deler. Landbasert har konkurransefortrinn ved å ligge der markedet er.

Foreløpig bare et forslag fra nåværende fiskeriminister, men det kommer til å få støtte og trolig gå gjennom.

Er det lov å blande bruskorker og :fish:? :sweat_smile:
image

1 Like