Noen tanker om hvor mye akjsen gikk ned grunnet oksygen mangel? Jeg tenker rundt 16 prosent ekstra nedgang grunnet denne usikkerheten…
Vanskelig å si, tror det var mye panikksalg på fredag, kan fort teste 60 kr idag, time will show
Hadde ikke peng til å snitte meg ned så 60 kr ville vært kjærkommen, inngang 59
Som nevnt på et annet forum så lurer jeg på hvorfor de ikke har benyttet seg av ikke-medisinsk LOX tidligere, da det sannsynligvis er rimeligere, men vi får vel svar på det under videkonferansen senere idag.
ASA: PARETO OG KEPLER NEDGRADERER TIL HOLD
Oslo (Infront TDN Direkt): Både Pareto Securities og Kepler Cheuvreux nedgraderer Atlantic Sapphire til en hold-anbefaling fra kjøp.
Det fremgår av oppdateringer mandag.
Pareto Securities peker på at volumutsiktene de neste kvartalene er på den svake siden, og nedjusterer estimatene betydelig på kort sikt.
“Vi nedjusterer også estimatene på lenger sikt, og venter et opptrappingen av volumer vil gå saktere med lavere marginer”, skriver Pareto som senker kursmålet til 50 kroner aksjen, fra 115.
Kepler Cheuvreux senker også kursmålet, de til 60 kroner fra 107. Meglerhuset skriver at Atlantic Sapphire gjennom tidene har hatt flere ulike problemer, hvorav de seneste har vært for store kostnader og mangel på oksygen.
“Problemet på dette tidspunktet er imidlertid at stabil produksjon, med god volumutvikling og stabile kostnader, er vanskeligere å oppnå på mellomlang sikt”, skriver Kepler.
ASA: NORDEA MARKETS NEDGRADERER TIL HOLD, FAIR VALUE 50 (125)
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets nedgraderer Atlantic Sapphire til en hold-anbefaling, med en fair value på 50 kroner pr aksje (125).
Det fremgår av en oppdatering mandag.
Meglerhuset skriver at selskapets førstehalvårsrapport var skuffende. Salget var på linje med forventningene, som impliserer en prisoppnåelse på rundt 100 kroner pr kilo fra Miami-fasiliteten, men kostnadene var imidlertid betydelig høyere enn ventet.
Videre er slakteutsiktene de neste 12 månedene skuffende, og en produksjon av fase 1-utbyggingen med full kapasitet blir nå først sent i 2022, heter det.
Meglerhuset inkluderer nå en sannsynlighet for suksess på 40 prosent til meglerhusets de-risked verdsettelse på 13 ganger 2026-inntjening.
Forbanna raske de skulle være med nye kursmål. Ødela hele opplegget i dag
Var oppe i nesten 8% opp før de nedgraderingene kom. Nå i minus
blir nok ned videre til 47-48 idag ser det ut til. Solgte med tap nå. Forbanna drittaksje. Har tapt mye her nå
Solgte i dag, ca 13% gevinst. Er ikke på jakt etter å sitte lenge med denne.
Vil tippe ledelsen avdramatiserer i ettermiddag og at aksjen vil gå i morgen om ikke senere i dag.
Jeg har fulgt Atlantic Sapphire en stund. 1 års tid. Det som gar gjort meg avventende er at det virker som kostnade vil være høye en god tid framover.
Det virker litt som at de større aktørene som Mowi f.eks legger seg bakpå i påvente av at noe skal tråkke stien opp først. Dermed slippe unna mye av kostnadene som kommer med prøving og feiling på landbasert oppdrett. Kostnadene ser det ut til at ASA tar i første omgang?
Bare en tanke rundt ASA og utviklingen
Hvor lang tid skal det ta å tråkke opp en sti?
Hvorfor er det ingen som spør seg selv hvorfor ikke Mowi, Salmar, Nordlaks, Lerøy, Grieg, Cermaq har investert betydelige beløp inn i landbasert oppdrett dersom dette er fremtiden?
Hvorfor er det ingen som setter et lite spørsmålstegn til at ASA har holdt på i Danmark i 10 år og FORTSATT klarer å kødde til produksjonen?
Hva skjedde på slutten idag? Solgte med et lite tap på 50 kroner, men kunne dy meg så kjøpte igjen på 46 kroner .
Her er forresten linken for videokonferansen ifm. dagens børsmelding:
Du har et poeng.
Har selv jobbet i en av de du nevner, og landbasert ble nøye vurdert som en vei for å vokse. Det er jeg sikker på alle de store selskapene har vurdert. Likevel har ingen av de tatt steget enda…
Kommer ann på hva man mener med fremtiden. Er fremtiden kroner å øre på bunnlinja så fort som mulig eller å få oppdrett mer miljøvennlig?
Man kan stille akkurat samme spørsmålet om hvorfor begynte ikke VW, BMW, Volvo, Toyota, Ford og alle andre fosil baserte bil produsenter å utvikle el-biler før Tessla begynte hvis el-biler er fremtiden i motorindustrien?
Personlig tror jeg landbasert oppdrett er noe som tvinger seg frem fra et miljøperspektiv. Ikke fordi de store oppdretterne i dag skulle mene det er en god ideé eller ikke.
Er dette høyteknologisk utvikling? Er det fortsatt uforutsette skjær i sjøen? Vil det koste penger? Definitivt. Men personlig tror jeg dette har livets rett om noen år.
Jeg er fornøyd med svarene fra ledelsen:
- lite finansialle konsekvenser som følge av oksygensituasjonen. Det er like god kvalitet på den ikke-medisinske LOXen, grunnen til at de ikke har benyttet denne er fordi den ikke har vært sertifisert. Den er også faktisk litt rimeligere enn den medisinske LOX
- komfortabel balanse og likviditet(les: ikke behov for emisjon med det første), god dialog med banker etc.
- positiv utsikter, mer stabil drift enn før.
- og sikkert mer som jeg ikke husker i farta, men suppler meg gjerne
Deler fra Shareville:
Jeg hørte på teams møtet ASA nettopp hadde angående oksygen saken: Total impact i størrelsen 100-200k$, altså ikke veldig mye. De har nå tre kilder til oksygen, og jobber med en fjerde. Oksygen koster 10 cent/kg ferdig fisk. Går de tom for oksygen, kan de alternativt kjøle ned vannet til under 10C, da trenger man ikke oksygen. Strøm er 8kWh/kg til kjøling, som de typisk betaler 70-80 cent/kWh for (litt usikker på om det er om de må kjøle ned under 10C, eller normalen, synes det i tilfelle var mye penger per kg…) De har ikke hatt dø fisk pga denne saken, kun det at de forer ned og fisken vokser saktere. De er godt fornøyd med hvordan anleget nå fungere (untatt oksygen situasjonen) og forventer slakting i 2022 som lever opp til hva de forventer ved normal drift. Og så gjentok de også det som allerede er kommunisert skriftelig. Det er bare å ta kontakt med dem hvis man har flere spørsmål, anytime.
…De er på sikt på vei å bygge en enhet som skal produsere oksygen til annlegget senere
Ser også ut til at markedet er fornøyd med svarene ifølge Tradegate og aksjen notert i US