Jeg regner med de som vurderer selskapet leser seg opp selv.
Så hvorfor tar du bare opp tallene fra den ene siden av regnestykket hvis du mener at folk skal lese opp selv?
Forrige gang du anbefalte kjøp var 2. august. Da stod kursen på 22.10. Alle som tok rådet ditt har nå tapt over 50%.
Og sånn har du holdt på i hele år.
Bare fordi kursen har falt 50% er det ingen grunn til at den ikke kan falle 90% fra dagens nivå. Dette har dessverre blitt en høyrisiko aksje.
Det har vel alltid vært en høyrisiko aksje, bare litt mindre luftig prising nå…
Ser ut som flere begynner å skjønne at fremtiden er oppdrett på land i utlandet
Ser for meg det kommer en del investeringer opp på land nå fremover. Det er ingen tvil om at festen er over for oppdrett til havs!
Jeg personlig synes det er på tide at noe skjer. Mange har tjent seg søkkrike på å forurense fjordene våre i flere tiår.
Les dere opp på Atlantic Sapphire:
Et skifte i momentum fra vann til land vil ikke på magisk vis kunne gjøre Atlantic Sapphire lønnsomt. En uting å hausse for haussingens skyld, uten å ha noe vettugt å komme med. Slik du har gjort i nær sagt samtlige innlegg så langt. Side om side med en kollapsende kurs.
Ser for meg det kommer en del investeringer opp på land nå fremover.
…
Les dere opp på Atlantic Sapphire
Det er godt over 200 landbaserte annlegg under oppføring rundt om i verden så investeringene er allerede godt i gang. Ikke alle vil overleve. Les deg opp på ASA og les deg opp på endel andre (er aktører i USA som yter laaaangt bedre enn ASA bl.a) og vurder hvor du vil putte pengene dine
Aksjen handles under 20, 50 og 200 dagers glidende snitt. For meg ser det også ut som et skolebokeksempel på et bjørneflagg.
Skal revurdere om den klarer å etablere en ny tradingrange over 13 kr.
Javel Nocturne: Fra 28 september indikerers det oversolgt og økt interesse. Har gått over 10% siden 28 sept nå.
Det er ingen tvil om at det har vært en forferdelig utvikling i selskapet de siste to årene, men en dag snur det. Potensialet er stort!
Jeg vet ikke hva du driver med på børs Nocturne, men jeg driver med bunnfiske.
DNB Markets har kursmål 30,- på Atlantic Sapphire.
Ja det er ikke alltid de treffer så godt. Jeg har selv hatt noen luftige kursmål i noen selskaper som har gått til helvette. Men i tilfellet ASA er jeg ganske sikker på at vi ser en bunn nå. Det tror jeg flere og flere skjønner etter hvert. Følg med!
Minner om at Strawberry og Nordlaks bidro med flere hundre millioner i emisjonen på 20,50,-
Dette er investorer som gjør hjemmeleksen sin.
Kursen ble rasert på grunn av at Songa kapital med Arne Blystad solgte seg helt ut.
På hvilket grunnlag kan du hevde at Strawberry gjør hjemmeleksen sin bedre enn Songa Kapital m/flere?
Du økte beholdningen rundt månedsskiftet juli/august, hvor kursen vaket rundt kr 22. En kurs som du selv predikerte at skulle opp til 35-40 på kort sikt. Ser du ikke selv at du bare hausser og fjaser rundt uten tegn til å treffe på noe som helst? Blir dyrt i lengden å tro at man bedriver bunnfiske når man egentlig befinner seg på en liten fjelltopp.
Enig at det på kort sikt ser teknisk OK ut, men det gjelder ekstremt mange aksjer (bounce fra oversolgte nivåer). Nå er imidlertid mye av bevegelsen tatt ut, og jeg forventer konsolidering på daily chartet. Setter man en higher low her ved neste leg ned så kan man vurdere om aksjen har bunnet ut.
Hvis du derimot ser på weekly chartet så ligger forrige high rundt 24 kr. Det vil ta lang tid å reparere aksjen teknisk på denne timeframen.
Grunnen til at jeg skrev 13 kr er fordi det vil negere bjørneflagget. Den som lever for se, inntil videre er flagget hypotesen jeg heller mot fordi slike konsolideringer normalt vil følge foregående trend når de bryter (continuation).
Nordlaks er ikke en proff investor. De uttalte i media at investeringen var en protest mot skatteregimet. Hadde de gjort hjemmeleksen sin hadde de investert i Andfjord i stedet.
Edit: Nå er det 15%
Ikke meningen å hausse, men det må da være flere som ser at ASA bunner ut her nå.
Jeg snakker daglig med flere som flytter sine investeringer i sjømat over til landbasert oppdrett i disse dager.
Det er lite til salgs, hvis man skal handle litt volum flytter kursen seg fort. Å selge på dette nivået er uaktuelt for de fleste jeg snakker med. Jeg tror kursen skal kraftig opp i tiden fremover.
Skjønner at mange er møkka lei hele selskapet etter kursfall fra 150 kroner til 10 kroner. Noen tar tapet, mens andre ser mulihgheter.
Uansett: Lykke til!
Pareto har kursmål 30,- på ASA.
12.10.2022 09:17:28
LAKS: PARETO NEDJUSTERER KURSMÅL OG ESTIMATER, OPPGRADERER BAKKAFROST
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities inkluderer den nye grunnrenteskatten i sine anslag for lakseselskapene, noe som reduserer både eps-estimatene og kursmålene betydelig.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Pareto argumenterer for at lavere multipler er berettiget, gitt dagens usikkerhet og den potensiell negative vekstpåvirkningen fra den nye skatten. Kjøpsanbefaling beholdes imidlertid for de fleste selskapene, mens Bakkafrost oppgraderes til kjøp fra hold.
Mowi og Lerøy Seafood fremholdes som toppvalg blant lakseselskapene, etter å ha falt kraftig den siste tiden. Pareto ser også stor oppside i Grieg Seafood, med deres eksponering mot Canada. Kjøpsanbefaling opprettholdes på Salmar, til tross for at de er selskapet som er hardest rammet av den nye skatten.
Pareto opererer med følgene anbefalinger og kursmål:
Selskap Anbefaling Kursmål Oppside
----------------------------------------------------------
AFISH | Kjøp | 115 | 37 % |
---|---|---|---|
ASA | Kjøp | 30 | 146 % |
BAKKA | Kjøp | 540 | 12 % |
GSF | Kjøp | 110 | 63 % |
IFISH | Kjøp | 35 | 40 % |
ISLAX | Kjøp | 190 | 25 % |
LSG | Kjøp | 65 | 54 % |
MOWI | Kjøp | 190 | 37 % |
NRS | Hold | 150 | 16 % |
NTS | Hold | 75 | -12 % |
PROXI | Kjøp | 12 | 121 % |
SALM | Kjøp | 380 | 15 % |
SALME | Kjøp | 12,5 | 52 % |
SACAM | Kjøp | 55 | 51 % |
TDN Direkt finans@tdn.no
For de som er interessert i å se hvor mye konsensus på kursmål har bommet det siste året:
Ifjor på samme tidspunkt (11. oktober 2021) var konsensus f.eks kurs på 100 kroner. Det betød at analytikerne mente kursen sannsynligvis ville ligge på 100 kroner om bare ett år frem i tid. Nå er vi ett år frem i tid. Og kursen ligger altså ikke der.
Faktisk ligger den bare 81% lavere enn konsensus ifjor.
På tide å kjøpe da tenker jeg:)
Tipper du kjøpte der oppe well:) Du virker bitter.
ASA for 12 kroner er en meget god kjøpsmulighet.
Nope - jeg skrev “etablere”. En popp over motstand som blir reversert på så kort tid er ingen endring i trend. Det er bare en test av motstand. Hvis du ser chartet over tid så er mønsteret tydelig; konsolidering, bearflag, brudd ned og ny range. Så lenge dette er den overordnede trenden holder jeg meg unna (selvfølgelig mulig å spille bouncene, men inntrykket mitt er at du ikke trader )