Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Plikt til å flagge hvis han selger seg ned under 5%, han er rett over nå (du må kumulere postene i begge selskapene han har samlet ASA aksjer).

Nedsalgene de siste dagene har skjedd uten melding så det er ingen store aksjonærer som har begynt (større) nedsalg ennå.

De nærmeste til å kaste kortene kan nok være Vatne og Stordalen.

Men inntil videre: volumene som går ut nå er nok mest emi aksjer som ble kjøpt på 20.50 - vi må vente en dag til før vi ser av listene hvem som har takket for seg.

My guess: utenlandske fond og investment banker som gikk inn i emi selv om ASA ble kastet ut av MSCI indeksen i april. Nå kan de ikke forsvare å holde lenger etter mer enn 40% dropp på to uker.

Det interessante spørsmålet blir dette: hvem river de med seg på vei ut døren? Følg med på volumene - de må nok tørke opp før vi ser bunnen. Da må vi se ca 200k mens vi vel har vært over 900k de siste tre dagene.

Ser ikke bort fra at det kollapser helt og vi kommer ned på 7-8 kr senere i oktober. Her avhenger mye av makro. Husk: de taper penger pr fisk de produserer. Og hvem vil inn i slike selskaper i disse dager…

2 Likes

Mens ASA kollapser og kursen er snart ned 50% fra emi i sommer, så er det vel verdt å reflektere enda engang over informasjonen som kommer frem i denne artikkelen som @trygve-lie delte tidligere i uken.

Her kommer det altså frem at:

• Twitter-Kongens sønn er bare 24 år;

• Han tok over Platina Seafood Inc (PlS) fra pappa sent i 2020 og insisterer på at pappa ikke har noen verdens ting å gjøre med selskapet lenger;

• Han kjøpte selskapet fra pappa (men hvordan fikk en 24 åring uten særlig utdanning og med norsk pass finansiering i USA?)

• PIS skal omsette for USD 80 mill neste år (= det er da nesten like stort som ASAs omsetning)

• PIS har nettopp kjøpt 8000 m2 produksjonslokaler sentralt i Miami;

• PIS har siden 2012 (8 år under Twitter-Kongens ledelse parallelt med hans styrelederverv og CEO stilling i ASA) bygget opp et distribusjonsnettverk til 15 000 butikker i USA (ASA på sin side har kun bygget opp et nettverk til 2000 butikker i USA)

• Men: hvor i all verden kommer all laksen fra som PIS videreforedler i Florida? Finnes det noen andre lakseoppdrettere som er etablert i Florida enn ASA?

Yeah right. For en gjeng.

2 Likes
  • Men: hvor i all verden kommer all laksen fra som PIS videreforedler i Florida? Finnes det noen andre lakseoppdrettere som er etablert i Florida enn ASA?

Artikkelen sier faktisk følgende:

“Our company is one of the largest independent importers of salmon in the USA with a presence in over 15,000 stores and hundreds of food service distributors,”

Med andre ord; de importerer fisk fra andre land. Jeg tipper de har en miks av fisk fra ASA i Florida samt at de flyr inn fisk fra plasser.

Alle eierne i ASA blir sikkert glade over å høre at CEO kunne bruke av kontortiden til å bygge opp en av USAs største lakseimport bedrifter helt fra 2012 og frem til sønnen på 24 tok over for ett års tid siden.

Enda godt det gikk så bra i ASA og det ikke var behov for at CEO måtte ha fullt fokus på drift og utbygging der.

Det er klart alle eierne i ASA gleder seg med klanen.

2 Likes

1 Like

Ny ATL. Vi er på vei under 10 kroner. Og hvor er styreleder/CEO? Hvor blir det av alle støttende og betryggende innsidekjøpene på dette historiske bunnivået? Hvis det var et godt kjøp på emi-prisen på 20.50 så må det jo være et gullkjøp nå - enda nærmere Q3… Not.

Stay tuned. Det kan alltid gå dårligere med TK til rors.

1 Like

Hvis ryktene om en ny lakseskatt fra ap-regjeringen stemmer, så kan jo oppdrett i utlandet skyte i været…

Enda en bjellesau forlater ASA: Tor Aksel Voldberg (Dukat AS) dumpet hele restbeholdningen på dagens aksjonærliste. Hasta la vista.

Men fortvil ikke. Denne karen her er fortsatt med. Hele veien. Ned.

Vi får håpe det kommer bedre tider. Etter neste emi etter nyttår en gang. Kursmålet mitt er 5-6 kr. Men jeg er jo litt bull da.

3 Likes

Rett skal være rett: den enes død er den andres brød.

Jeg sa jeg ville legge ut positive nyheter når jeg fant dem også, og dagens kursmassakre for de landbaserte konkurrentene er gode nyheter for ASA som altså ikke rammes av den nye og harde beskatningen av oppdrett som skjer her i landet:

Edit: skatten på landbasert oppdrett her i landet går da fra 22% til 62%… og på toppen kommer utbytte som de må ta fordi hovedeierne får enda høyere formuesskatt neste år - uavhengig av om det tjener selskapet å ta utbytte eller reinvestere det (i fremtiden vesentlig lavere) overskuddet.

Men: ASA må fortsatt få fisk ut av tankene og inn på markedet i store volum og uten at kostnadene spiser opp profitten i USA… og det gjenstår jo å se.

Ergo: all grunn til å være forsiktig med å eie ASA inntil videre, men landbaserte selskaper her i landet kommer jeg aldri til å kjøpe meg inn i etter dette.

1 Like

Som jeg antydet for to dager siden, så kan dette være positivt for ASA. Blir nok bra om noen år…

1 Like

Det er nok mange som flytter investeringer over til landbasert oppdrett i andre land nå. ASA blir ikke berørt av denne skatten.
ASA er i førersetet her, og er atterlig lavt priset sett opp mot potensiale. Jeg tror vi kommer til å se en stigning opp mot 20 kroner igen de neste dagene/ukene.

Det er jaggu på tide at de må betale skatt når de forurenser fjordene våre for å bli søkkrike. Burde skjedd for lenge siden.

1 Like

Det tror jeg ikke. Nå flytter de sjøbaserte bare produksjon så raskt de kan ut av landet og så unngår de den nye skatten så fort de bare kan.

I verste fall starter de egne landbaserte anlegg og (med sitt store kapitalfortrinn) kjører de forbi ASA som aldri da vil klare å reise seg igjen.

Norges nest største eksportnæring ødelegges av venstresiden over natten. Det tok 40 år å bygge opp det Støre river ned nå - og det rammer mest av alt distriktene som Vedum mener skal få det bæææææære.

Men fra det og ta cash inn i ASA nå?

Som - uten den nye skatten - taper penger på hver eneste fisk de produserer.

Og som ikke kan legge frem en troverdig vei til stor og profitabel drift i USA og med en byggeplass som står stille.

Midt i makro storm over alle makro stormer i markedet generelt?

Eh, nei takk. Men man kan jo holde og håpe på bedre tider. Det forstår jeg.

1 Like

Fremtiden er oppdrett på land. Så enkelt er det. Atlantic Sapphire blir en oppdrettskjempe på land!

1 Like

Personlig kjøpte jeg ASA med et 10+ års perspektiv. Startet å kjøpe første gangen den rundet ca 65,- og har handlet hele veien. (Uheldigvis litt for mye på 100,- + som gjør at snittet mitt er rundt 90,-) fortsetter å kjøpe litt her og der, og bryr meg ikke nevneverdig om hva som skjer i dag eller i morgen.

Man kan selvfølgelig kritisere mgmnt på flere punkter, men antar at de som investerer her har regnet med at det kommer til å være noen heftige svingninger både opp å ned før de eventuelt når målet.
Uten hverken tid eller spåkule blir det nyttesløst for meg å vite hva som kommer til å skje, så jeg kommer garantert fortsette å plukke litt her og der.
Så får vi bare krysse fingrene for at vi klarer oss uten størrre problemer før de kritiske finansieringsfasene er over, dog tror jeg dette blir en cashmachine uten like dersom det meste klaffer til syvende å sist. Har også vært forsiktig med å kritisere mgmnt for mye ettersom de også sitter med store deler av egen formue i dette. Er nok ikke spesielt enkelt å starte opp verdens største oppdrettsanlegg på land, så utfordringer vil det bli plenty av…
Fortsatt 7år + igjen av min «estimerte» tidshorisont, så kommer meg fortsatt gjennom natta selvom vi er langt nede nå!

1 Like

Har en del der også ja😂

Vi får se!

1 Like

Det er ikke 62 % skatt på landbasert i Norge. Enda.

1 Like

image

Atlantic Sapphire sin markedsverdi er 1,7 mrd.

Selskapet har 1,3 mrd i cash.

De hentet 1,3 mrd på kurs 20,50,- . Store investorer sto i kø for å delta i emisjonen.

Kjøpe ASA til 10-11 kroner nå kan være en god investering.

Har de noe gjeld? Hva er forventet cash burn mens de får anlegg på plass? Synes det ser ut som du har glemt halve regnestykket @Ratzeputz :stuck_out_tongue:

5 Likes