Proximar estimerer en produksjonskost på ~5.25 USD pr kilo (som er ca on pair med sjøbasert) i sine analyser. Proximar kjøper sitt anlegg fra Aquamaof og baserer, så vidt jeg har forstått det, sine kostanalyser på et lignende anlegg som er i full operasjon i Polen. Det skal bli spennende å se om estimatene til Proximar holder mål de neste årene.
Det du glemmer et at lukkede anlegg nær markedet byr på en rekke ulemper og ekstrakostnader som sannsynligvis langt overstiger fraktkostnadene til samme sted fra norske produsenter.
Bl.a. manglende industri clusters (lav tilgang på kompetanse, underleverandører, fôr, slakteri, filletteringskapasitet, etc), høyere energiforbruk (må kjøle vannet og vanligvis også løfte vannet), dårligere kvalitet på fisken som følge av mangelfull fiskevelferd og fiskehelse. Dette er kjente problemer ASA har sett. Og kostprisen deres nå i USA ser vi overstiger norsk kostpris+frakt med god margin. I tillegg har vi sett dårlig kvalitet og nedklassing av fisken, noe som har resultert i fryslagring/destruksjon. Det er langt frem før noen industrielle aktører har lært av alle sine feil og vil være i stand til å produsere laks med god kvalitet til en stabil konkurransedyktig kostpris uten uhell med industrielle stabile volumer.
Nei. Jeg glemmer ikke det:
Mange av de punktene du kommer med er ting andre har overkommet og ikke ser. Som sagt, ASA er den jeg har minst tro på om dagen. Det er andre jeg har langt mer tro på.
Enig.
Personlig er jeg grunnleggende positiv til ASA på lang sikt, men ser timingen for å gå inn på kort sikt (dette året) som altfor risikabelt.
Jeg tror de har plassert seg helt riktig, i USA og da Florida med de forutsetningene det gir på vann, billig energi, frakthub og tilgang til det største og viktigste enkeltmarkedet for laks.
Hvis de bare klarer å bygge kapasitet for 230 000 tonn, fore opp god fisk og bevise at de kan holde kostnadene litt under sjøbasert - så kommer de sjøbaserte konkurrentene under massivt press i USA ihvertfall.
Jeg er heller ikke skremt bort av alle tabbene og feilene, selv om listen er uhorvelig stygg etterhvert, de lærer naturligvis av det.
For meg koker det hele ned til timing og tillit.
Denne konsernsjefen og styrelederen har jeg ikke tillit til og da skal det jo mye til for å investere, og tidspunktet for å ta mer risiko er for meg uansett feil, dels pga makro som straffer slike som ASA (pr dd ikke profitable og med presset likviditet) når det går nedover, og dels fordi jeg også tror det kommer flere dårlige nyheter fra ASA og ny emisjon på toppen etter jul (konkret: at de ikke når steady state med stor nok profitt i tide i fase 1 og må skyve på fase 2 nok engang).
Men: ASA er spennende nok til å følge og hvis det snur så deler jeg gjerne min analyse av det. Men på kort sikt er det nei, ellers takk, fra min side.
Hyggelig å se mange flere delta i tråden! Plass til alle - det blir bare morsommere å følge ASA jo flere vi hører fra her.
God helg til alle
Vi får se om det er helt takk og farvel. Det er vel like sannsynlig at han holder muligheten åpen for å komme inn igjen senere, men da på et langt lavere nivå. Samme hva man mener om ASA så brygger det opp til ruskevær i markedet (NASDAQ ned 5% i går) og selskaper som har lav likviditet og ikke ennå tjener penger på driften (slik som ASA) er gjerne de som da fyker mest og hardest ned da.
ASA satte for øvrig ny all time low idag - vi ser nå 16 tallet for andre gang - og DNB har som kjent et worst case scenario der de opererer med kurs ned under 9 tallet. Det kan jo åpne for inngang på langt lavere nivåer senere i år (for de som har tørt krutt i behold da).
Og en annen dårlig og ganske overraskende nyhet er denne - ASA på ESG-jumboplass selv om dette i markedsføringen deres er en viktig del av pitchen for å selge inn fisken. Og ASA kommer med ganske defensive svar - det virker mer som ESG er noe som finnes først og fremst som selvskryt i power point presentasjonene deres, mer enn som harde realiteter on the floor.
Her ser vi igjen at de ikke behersker kommunikasjon slik som et stort børsnotert selskap bør kunne levere. Når de på toppen har droppet mnd oppdateringer og de først vil komme ut med ny halvårsrapport etter nyttår, så får de lære på den harde måten at: no news = bad news i markedet.
Tomrom fylles alltid av uro i ethvert marked som pendler mellom greed & fear - som jo er typisk for vekstaksjer som dette.
Not happy. Stay tuned.
At noen risikerer pengene sine i ASA er for meg komplett uforståelig. Massedød, emisjoner, dårlig kvalitet på fisken og uklar fremtid er bare noen ting som gjør at dette skipet fortsetter å synke. Er mange gode aksjer på børsen som er etter min mening bedre valg enn ASA, også innen landbasert oppdrett. Hva gjør at folk investerer her?
Sjekk f.eks The Kingfish Company.
-Ingen massedød på mange år.
-Mer enn dobler produksjon fra q4-22/q1-23(1500tonn til 3500tonn).
-Fisken blir større for hver batch med kvalitet.
-Mye større etterspørsel enn produksjon.
-Driver med overskudd i Nederland.
Nå er det jo mulig å være interessert i flere landbaserte på samme tid. Her snakker vi jo også om to forskjellige produkter siden de ikke produserer laks.
For egen del synes jeg ambisjonene her blir for små: fase 2 = 3500 tonn mens ASA fase 2 = 25 000 tonn og målet er 230 000 tonn og dominans over markedet i USA.
Og så har vi på toppen energikrisen i EU som vel foreløpig ihvertfall legger en demper på hvor bra det kan gå med all produksjon i Nederland contra USA. Hva gjør de om det blir rolling blackouts i vinter? Virker jo risikabelt.
Men: spennende at de får til teknologien selv om det nok krever mindre i småskala, uten at det på noen måte fritar ASAs forferdelige tabbeliste.
Uansett har du rett i at dette ikke er tidspunktet for å kaste mer inn i ASA, men potensialet på lengre sikt gir selv en så skarp kritiker av ASA som meg ikke opp.
Ihvertfall ikke ennå.
Følg likevel tråden og hold oss oppdatert om det skjer noe spennende - eller sett opp en egen tråd hvis det virkelig tar av!
Ja enig, eksempelet er kanskje ikke helt sammenlignbart i skala. Samtidig viser det at andre får til landbasert oppdrett, så alt håp er ikke ute for ASA. Kingfish company er selvforsynt med strøm gjennom solcellepanel, så er nok andre som kjenner strømkrisen mer tror jeg. De var heldig og forutseende når de investerte i solcelle.
Alltid interessant å høre hva andre tenker om ulike caser. Håper at ASA lykkes og tjener deg gode penger
ATL på rekke og rad i ASA denne uken. Ser vi 14-tallet denne uken? Who knows. De som gikk inn på emi’en og var lykkelige over å kjøpe på 20.50 har snart tapt 25% på noen få mnd. Jesus!
Selv traderne som elsker volatilitet er drittsure: slik har de siste tre dagene deres sett ut: - HURRA jeg kom inn på ATL - 4 timer senere - fa…n ny ATL, jo - 1 time senere - fu…etti fu…k stop/loss’en min røk! Enda en ATL, jo!
Men i mangel av noen positive nyheter og trygg kommunikasjon fra selskapet så er det dette de fleste som går ut nå har festet seg ved: bufferen som emien i sommer skulle gi kan være borte før jul og tvinge frem krise-emi i gud-vet-hva-for-et-marked.
Vi kan jo repetere: slik så den finansielle broen ut da ASA presenterte emien i sommer.
-
Men: hvis man er observant så vil man med en gang se at den bufferen på USD 20-50 mill er 100% betinget av at de får igjennom erstatningskrav i USA som gir 100% uttelling (og hvor mange slike saker har du hørt om…), nemlig en utbetaling på USD 30-40 mill. Hvis det ikke går så er det ingen buffer, eller om det bare blir halv pott så er det i beste fall USD 5-10 mill igjen av bufferen.
-
Og så kan man bare legge på rentekostnadene som nå fyker i taket i USA. De har allerede trukket samlede lån for USD 80 mill pr 30.06. Hva betaler de for det?
-
Svar - se side 27 i halvårsrapporten: “As of 30 June 2022, the amended 2020 Credit Facility carried an annualized borrowing rate of SOFR plus an applicable margin determined by a grid (4.0% as of 30 June 2022).”
-
Ah, SOFR (Libor) + 4 prosent. La oss se… i mai var det 0.25% + 4%, altså 4.25% (og da hadde de bare trukket opp USD 50 mill i lån, så rentekostnader i året på litt over USD 2 mill…
-
Men nå… nå er SOFR/Libor 2.25% (!) Hva fader: fra 0.25 til 2.25 på noen mnd, jo! Og det er før den ventede renteøkningen på 0.75% neste uke fra Fed.
-
Så la oss se: 4+2,25+0.75 og kanskje 0.75 til alt i alt før jul, da er vi på 7.75% og på et lån på USD 80 mill så betyr det over USD 6 mill i årlige rentekostnader.
-
Men vent: de skal jo også trekke opp hele lånetilsagnet på USD 225 mill for å fullføre fase 2 (ellers blir det jo i beste fall bare smuler igjen til eierne). Og da snakker vi om rentekostnader på USD 17 mill i året. Minst.
-
Ja, men da er det jo bra et lakseprisen er på vei opp… eh, nei den har korrigert skarpt ned siden mai. Men uansett er det bra at produksjonskostnadene ihvertfall ikke har steget… nei, det er jo nesten historisk høy inflasjon i USA, ja.
For å male tegningen helt ut: hvis man slår litt på kalkisen ut fra det selskapet selv har rapportert og det vi vet om pris, inflasjon og renter, så er det vanskelig å se hvorfor man skal kjøpe seg inn selv på NOK 15 kroner all den tid selskapet taper penger pr fisk inntil fase 1 er i steady state, og selv om de klarer å komme dit etter nyttår en gang, så er det ikke sikkert at det blir annet enn smuler igjen når rentene er betalt (altså: ingen operational cash flow, og ingen buffer, bare et tomt hull som eierne må spytte en krise emi ned i - igjen).
Og det er før hele lånet til fase 2 er trukket opp for å bli ferdige med byggingen (nå har de bare halvferdige tanker som står uten tak på et jorde i Florida - for å sette det på spissen).
Hvis makro går virkelig ned denne høsten på toppen, så er det ikke utenkelig at ASA kan falle dramatisk selv fra dagens ATL. Og vi ser ikke noen flere innsidekjøp på dette historisk lave nivået.
Det er skuffende og folk som har vært med fra toppen på over 100 kroner må være skikkelig forbanna: ingen kommunikasjon fra selskapet, ingen mnd oppdateringer lenger som kunne gitt regelmessig trygghet om at alt gikk på skinner, ingen betryggende innsidekjøp på ATL, ingen nyheter, ingenting.
TK er en amatør i den fasen selskapet befinner seg nå; han kommer til å koste eierne mye før vi ser land igjen. Sånn kan man ikke holde på. La oss håpe det tvinger frem en ny styreleder i det minste. ASAP. Om ikke annet, så har emien vannet TK & klanen under den magiske 10% jeg kan fu…e dere opp grensen, og trukket andre og store eiere inn som ser akkurat det samme: TK må ut.
Det er sånn jeg ser på det. Men: her er det jo alltid plass for klare meninger i alle retninger så bare kast deg over tastaturet og del dine egne analyser. Opp eller ned? You tell me.
Stay tuned.
Nesten ufattelig. Vi ser 14-tallet og en serie nye ATLs i dag.
Noen som kjøper på disse nivåer?
Det kan jo skje selvsagt.
@trygve-lie tenker du det samme som meg?
Pappa gjør ingen innsidekjøp på dagens kræsjnivå i ASA, mens sønnen som ikke har noen særlig utdanning eller erfaring nå kun på ett år har skapt en videreforedlingsbedrift som omsatte for en halv milliard i fjor.
Pappa har visstnok ingenting med bedriften å gjøre, annet enn at vi naturligvis vet at ASA selger fisk til selskapet - men uten at vi lenger får vite hvor mye og til hvilke vilkår.
Redningsflåten deres?
Når man må poengtere i en artikkel at pappa ikke har noe med bedriften å gjøre så er det et sikkert tegn på at pappa har noe med bedriften å gjøre tenker nå jeg
Sjekk f.eks The Kingfish Company.
Stemmer det at både TKC sitt RAS system og ASA sitt RAS system kommer fra samme leverandør?
ASA kollapser. Ingen innsidekjøp. Ingen meldinger. Ingenting annet enn down down down.
Hvis du ikke har fått det med deg: DnB har ennå ikke utbetalt noe mer av lånet for å fullføre fase 2 - pengene som renner ut av kassa nå kommer fra emien i sommer.
ASA må treffe ganske krevende covenants for å få ut resten av lånet fra DnB og inntil da så står byggeplassen deres stille (tidligst ventet at ASA kan klare det ved årsskiftet, men det var før de nye inflasjonstallene og renteøkningene).
Men hvordan skal fase 1 bli lønnsom og trigge lånet fra DnB når inflasjonen driver produksjons-kostnadene opp opp opp og rentene driver marginene deres ned ned ned.
Markedet finner ikke svar som gir tillit her og høsten er lang … fordi amatøren av en styreleder og CEO ikke vet hva han skal gjøre i en slik krise. Så da kollapser kursen.
Hvor lenge sitter TK i stolen? Mange store aksjonærer som kom inn på emien (20.50) i sommer har sett kursen rase ned 40% på bare to uker - uten at selskapet gjør noen verdens ting.
Noen problemer her i livet må faktisk løses uten MER brylkrem og FLERE oppkneppede skjorteknapper og MER ubarberte opptredener. TK er som en gammel ragger som kjører rundt på stripa i 50-årene og spiller Elvis på full guffe - i tro om at damene sikkert kommer tilbake. Det er vel så sofistikert det kan bli under hans ledelse.
Har du endret mening og blitt bear plutselig?
Både Nykode og ASA er ned 20 % siste to dager uten nyheter. Dette er de to største posisjonene til Vatne. Siden han er ute av styret til ASA er det vel heller ikke noen meldeplikt her ved salg. Noen som vet noe om det?