Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Dagens spørsmål gikk til SEB i FA idag:

«Hvilke sjømatsaksjer unngår du helst?

– Vi er fremdeles avventende til Atlantic Sapphire, informerer Rolland.

– Selskapet har fremdeles ikke dokumentert trygg biologi i stor skala, og det nye store byggeprosjektet opplever overskridelser og forsinkelser.

Tidligere i år hadde SEB en salgsanbefaling på Atlantic Sapphire, men kursfall og refinansiering medførte at aksjen senere ble oppgradert til «hold».

– Ny teknologi utvikler seg raskt, påpeker Rolland.

– Vi tror den nye fabrikken kommer til å fungere, men det er fremdeles langt igjen til selskapet antas å generere positive kontantstrømmer.»

https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/09/05/7924472/knappheten-pa-laks-kan-bli-langvarig?internal_source=sistenytt

Lurer på hva de legger som grunnlag for den troen. Selskapet har vel bevist svært lite.

Nå kryper den nærmere og nærmere ATL (i mai på 17.84) og det er leeeeenge igjen til Q3. Mens makro skyer over så er det nok mange som tar en pause og går ut av frykt for at den kan falle riktig langt ned i mellomtiden (DNB har worst case på 9 kr).

Så ja, @Christian det er nok flere og flere som stiller det samme spørsmålet: annet enn et selskap som pr i dag taper penger pr produsert fisk, hva har de egentlig bevist så langt? At de kan grave hull og fylle med vann?

Vi får håpe det kommer bedre tider på lengre sikt (under ny CEO og ny styreleder). I mellomtiden: skalk lukene.

1 Like

Og der satt ASA ny all time low (17.60).

Nok en emi (på 20.50 i juni mot hele 98.60 på samme tid for bare ett år siden…) er - igjen - snudd til tap. Og det er lenge til Q3 og ny oppdatering om produksjonen i fase 1 og fremdriften med fase 2.

Nå er det risk-off som gjelder åpenbart. Selv traderne brenner fingrene nesten hver bidige dag.

Atlantic Sapphire ASA: Primary Insider Notification

1 Like

Positivt at innsidere begynner å kjøpe. Jeg har selv handlet de siste dagene da jeg ser en betydelig oppside i denne aksjen.

Håper og tror på videre oppgang i dag. Ut i fra handelen på slutten av dagen i går ser det ikke ut som det skal stoppe her.

Kortsiktig kursmål 35,-

Det er positivt at innsidere kjøper, men viktig å huske på at Reus ikke sitter med positive innsideopplysninger - i så fall ville han begått ulovlig innsidehandel.

Og det er fortsatt lenge til neste gang selskapet kommer ut med ny produksjonsoppdatering på Q3.

Hvis man vil se på motivasjonen hans er det nok mer nærliggende at de på innsiden nå frykter kurskollaps etter at det ble satt ny all time low denne uken ned på 16-tallet. Reus & co har fra før en stor post i selskapet (1.6 mill aksjer) som det står i meldingen.

Jeg tror ikke dette er i nærheten av å føre til en trendendring for ASA.

For et selskap med en CEO/styreleder som har så lang og lite tillitsskapende trackrecord (ifjor hausset han altså emisjon på 98.60 kroner, men uten å delta selv, og mange her inne gikk på kroken så det sang) så blir det krevende at ASA fortsatt taper penger for hver eneste fisk de produserer, samtidig som den sterke inflasjonen i USA truer med å spise opp de forespeilede marginene når fase 1 skal nå steady state på slutten av året eller senere, samtidig som de første store låneforfall kommer allerede i april 2023 og selv den mest optimistiske analytikeren (SPB1) nå forventer ny og stor emisjon på nyttåret.

Hvorfor i all verden skal man kaste mer penger inn i selskapet akkurat nå? Hva er begrunnelsen?

Her ser jeg ikke noen substansielle argumenter for at virkeligheten har endret seg til det bedre for ASA: er det noen nytt som tyder på at fase 1 når steady state tidligere enn ventet? Nei. Er det noe nytt som tyder på at marginene vil bli bedre når fase 1 kommer i mål? Nei. Er det noe som tyder på at de kommer i mål med fase 2 raskere enn ventet (eller engang at de har restartet byggeplassen sin)? Nei. Osv osv osv.

Hva i all verden er det som skal drive kursen varig opp akkurat nå - på kort sikt?

Ingen verdens ting.

Spør heller dette: hvorfor i all verden er dette det eneste innsidekjøpet på all time low? Hvorfor i all verden kjøper ikke CEO/styreleder selv mer på dette lavet nivået, når han mente det var et godt kjøp ifjor på 98.60 kroner? Hvorfor kjøper ikke de største eierne mer på dette lave nivået; de som mente det var et godt kjøp på emisjonen på 20.50 skulle jo være overlykkelige over kjøpsmuligheten nå over 20 prosent under emiprisen de betalte?

Svar: fordi risikoen er altfor stor til at det er verdt det selv for denne lange rekken av innsidere og storeiere som har langt bedre innsikt i selskapet enn noen her på TI.

Stay tuned.

1 Like

Angående kursutvikling siste måned er det ikke sprekt hos de tre fiskeaksjene jeg sjekket heller(bakka,mowi og Lerøy). Ned rundt 15%. Så i grove trekk kan man vel si asa følger med på lasset nå siste måned hvertfall.

Good point. Når det er generell risk-off hos de etablerte konkurrentene så blir det vanskelig å se noen grunn til å kaste mer penger inn i akkurat ASA, ihvertfall på kort sikt IMO. Legg også merke til at ingen av de store som du trekker frem der er i nærheten av å være på all time lows - det er jo problemet med ASA - de har ennå ikke bevist at caset holder og den fundamentale selskapsrisikoen i ASA kommer da på toppen av den generelle markedsrisikoen vi ser.

Det er ganske mange som har sett gode grunner til å kaste mer penger inn i ASA den siste tiden. Nordlaks og Strawberry capital er to av dem. Innsidehandel i går. Kunne nevnt mange, men er nok fullt klar over at mange ser muligheten og potensialet du også Wellsembargo.

Er faktisk jævlig lei av baissingen din mot ASA! Du kommer med det samme gang etter gang. Tydelig at du prøver å snakke kursen ned. Tipper du har tapt mye på selskapet og er bitter.

Nok nå!

1 Like

uenig,-her har vi gode konstruktive argumenter ovenfor de risikoelementer vi bør ta med oss!

fortsett! :wink:

Når jeg ser over innleggene dine så ser jeg ingen substansielle argumenter for å gå inn i ASA. Ingen verdens ting:

• 2. august:
  • Fasit: kursen falt deretter 21.49% ned til all time lows på 16-17 tallet denne uken

• 25. juli:

• Fasit: kursen falt deretter 16.12% til all time lows på 16-17 tallet denne uken

Hvis du tror det gir troverdighet om du banner og skriker i tillegg her på tråden: Go ahead. Det bare illustrerer mitt poeng til alle andre her:

Vil du investere sammen med folk som dette så kan du bare kaste mer penger inn i ASA nå - løp og kjøp fordi Putz’en sier den skal gå til 35 på kort sikt - eller vil du investere sammen med folk som meg og høre min begrunnelse for når jeg tror det er endring på vei, da kan du vente før du kaster mer penger inn.

Men her er “konsensus” blant seks analytikere der man forventer at kursen i ASA om ett år mest sannsynlig vil ligge på ca 31 kroner. Men det er altså på lang sikt og analytikerne har bommet hele det siste året - og DnB har i sitt worst case scenario kursmål ned på lave 9 kroner.

Your call. Your money. Your risk.

Folk får gjøre seg opp sin egen mening. Men fortsett å følge tråden og del isteden egne analyser hvis du synes det blir for lite argumenter i den ene eller andre retningen.

Stay tuned.

9 Likes

Pexip er et lysende eksempel på at man i stor grad bør ignorere innsidehandel i selskaper hvor pendelen bare peker én vei. Ingen grunn til å sette egne penger i spill på at innsiderne besitter evnen til å vurdere markedets syn på eget selskap i de kommende månedene.

1 Like

Er det noen som kjenner aktuelle kursmål fra analytikere på dette selskapet? Virker å være greit priset opp mot potensial, men ser jo at de ikke tjener penger etter produksjonsutfordringer.

DnB - som er den mest positive til ASA - opprettholder kjøpsanbefaling, men nedgraderer kursmålet sitt fra 35 til 30 kr (dvs. de forventer at kursen ligger der på lang sikt - om ett år). Worst case scenario er 8.6 kr om ett år.

Men: det interessante er denne delen av analysen:

• "With output seemingly stabilised, the next step is discovering the production cost for land-based farming. Based on H1 figures, guidance and our estimates, we expect a steady state phase-1 EBITDA cost of USD9–10/kg, which is well above the initial estimate of a cost in line with sea-based farming (USD5/kg). The main contributors are feed cost and ‘other cost of goods sold’, such as chemicals and energy. We forecast an EBITDA cost of USD6.7/kg by 2026, which should be on a par with sea-based salmon landed in the US when accounting for air-freight costs of ~USD2.0/kg.

• Dette er viktig å ta med i betraktningen fordi hele pitchen til ASA har vært at de kan utkonkurrere sjøbaserte konkurrenter med lavere kostnader fordi ASA ikke trenger å fly fisken “verden rundt”. Vel: den konkurransefordelen virker det som selv DnB ser at fordamper - nå er det mer fokus på om ASA klarer å holde samme kostnadsnivå, altså ikke ha et lavere kostnadsnivå enn de etablerte konkurrentene. Da må ASA se etter andre måter å utkonkurrere de etablerte, f.eks ved å fokusere på at all fisk er made in the US. Men hvor langt vil det holde?

• Bottom line: hvorfor investere i ASA hvis alt de kan klare er å levere fisk til samme kostnad som de etablerte konkurrentene?

• Svaret: da må ASA sannsynliggjøre at de kan bygge opp kapasitet for stor-volum og skape economies of scale som drar kostnadsnivået vesentlig ned igjen. Helst så stor skala at det er de etablerte konkurrentene som blir stresset over hvordan de skal klare å nå igjen ASA! Selskapet har jo en papirambisjon om å bygge ut kapasitet for opp mot 230 000 tonn (dvs fase 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, og 10). Men: så langt har de jo ikke engang klart å bygge opp fase 2 og kapitalkostnadene (rentene og inflaterte byggekostnader) er på kraftig vei opp i USA, så hvor store blir kostnadsfordelene selv om de klarer å bygge ut alle fasene, en gang i 2035?

• Her ser dere et illustrerende eksempel hva som skiller TK & klanen fra en erfaren konsernledelse i et veldrevet børsnotert selskap. Dette er ikke spørsmål som investorer skal gå rundt å spekulere i på egen hånd. Dette er spørsmål som en konsernledelse skal kommunisere ro og selvtillit rundt med troverdige tall og estimater, som gjenreiser den langsiktige troen på at det ender kjempebra til slutt - og at det er virkelig verdt å ta risikoen.

• Men hva gjør TK & klanen? De klarer ikke engang å komme opp med et revidert byggebudsjett for fase 2, langt mindre guide et troverdig tidspunkt for ferdigstillelse og start av produksjon, og har ikke engang begynt å snakke om fase 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10.

• Hvorfor klarer de ikke å få fase 2 opp fra rullebanen? Fordi de hentet for lite penger: de har store låneforfall i 2023 og sterke bånd i finansieringstilsagnet for fase 2 som gjør at de må vente, vente, vente på å se hvor mye penger de klarer å generere fra fase 1, før de tør å trykke inn den store røde knappen: “BYGG FERDIG FASE 2 NÅ!”

• Det tydeligste tegnet på at de nøler og tviler internt er jo at det nesten ikke er noen innsidekjøp nå - selv om kursen ligger på all time low. Hvorfor i all verden kjøper ikke konsernledelsen selv mer? CFO eier knapt aksjer i selskapet - og det er han som kjenner tallene på fingerspissene.

• Og allerede nå (under to mnd etter forrige stor-emisjon) så har selv overoptimistiske SPB1 begynt å snakke om behovet for nok en emisjon på nyåret på ca 700 mill. Troen på selskapet trekkes igjen ned, ned, ned i kvikksanden, mens konsernledelsen/styreleder ikke evner å kommunisere en troverdig vei opp og frem for markedet - så da skurer det her nede på nivået rundt all time low fortsatt…

• Jeg kan gjenta det i det kjedsommelige: det er behov for ny CEO og ny styreleder i ASA for å gjenopprette tillit i markedet og få fart på den “store drømmen”. Inntil videre: bare å sette på neseklypene, lukke øynene og skru opp volumet på airpodene. Det er ingen quick-fix i sikte så langt jeg kan se ihvertfall.

Stay tuned. For her fyker vi både opp og ned sammen. Kommer det bedre tider så skriver jeg like gjerne om det.

1 Like

Jeg er egentlig plassert 80% i biotek (NYKD), shipping (MPCC) / karbonfangst (CAPSL) i disse urolige tider, men vurderer absolutt ett lodd i ASA da kursutviklingen er interessant. Ett sted må jo alle utbyttene fra MPCC plasseres :slight_smile:

Hva gjelder innsidekjøp så jeg kun denne av nylige (7.9.22):

https://www.finansavisen.no/nyheter/sjomat/2022/09/07/7926324/innsider-kjoper-aksjer-i-atlantic-sapphire

Ad argument land vs. sjø:

Er ikke mikroplast, og det å kunne ale opp laks i midre utsatte tanker ett salgsargument når en tenker matsikkerhet? Har ASA sett på om dette er et konkurransefortrinn vs havbasert oppdrett? Dette da forutsatt at de faktisk filtrerer og kvalitetssikrer vannet.

Matsikkerhet vil være essensielt fremover, og mikroplast har allerede dukket opp i fisk.

Kilder:

2 Likes

Mikroplast vil det nok være mindre av i landbasert samt at man har andre synnergier som f.eks at man har oppdrett på fisken der markedet er og slipper å fly fisken dit. Dog, landbasert har andre utfordringer som høy oppstartskost, strøm priser etc etc. For sjø vs land må man vurdere di forskjellige sidene før man bestemmer seg om man skal investere i landbasert. Om man lander på siden at landbasert har fordeler så kan man begynne å se på hvem man skal investere i.

I dag er det ca 200 landbaserte oppdrettsannlegg under oppføring verden rundt. Ikke alle av dem vil overleve. Spørsmålet er da om ASA er i den båten.

Jeg har personlig stor tro på landbasert oppdrett og sitter i tre landbaserte selskaper (ingen av dem i Norge). ASA er det av de jeg sitter i jeg har minst tro på om dagen.

1 Like

Hva tenker du om landbasert vs havbasert, men lukket?

Jeg ser en massiv fordel i det at vi kan dyrke fisken der markedet er istedet for å transportere den rundt halve kloden. Jeg ser ikke fordel bare i besparelse av frakt, men også fordel i det vedrørende fersket og matsikkerhet.

Laks kan kun vokse vilt i sjø i enkelte deler av verden. Det er derfor ca all oppdrett er nærmere polene på kloden enn rundt ekvator. Lukkede anlegg er forstatt i sjøen, eller man pumper sjøvann igjennom en tank på land, og vil derfor kun bli en greie her vi bedriver sjøbasert. Man må med andre ord fortsatt frakte fisken til der markedet er.

Derfor har ivertfall ikke jeg helt troa på lukkede.

Jeg har også stor tro på gen modifisert fisk som gir oss mer mat med mindre resurser. Disse vil man aldri kunne føre oppdrett på i annlegg som er plassert i sjø (selv ikke lukkede).

1 Like

Synes denne artikkelen la det fram greit:

The benefits of closed containment facilities at sea is that they utilise deep sea water from depths where lice cannot live, and they do not require the extensive water purification technology that land-based recirculation facilities do. A solid wall separates the sea environment from the fish on the inside of the facility, and prevents any interaction with the outside environment.

Ingen av disse klarer på det nåværende tidspunktet å nå prisen på åpne merder til havs…

1 Like