Dagens operational update er en brukbilselger verdig : hvis dataene gir et uheldig inntrykk så kaster vi bare ut slidene vi vanligvis har inkludert i hver eneste presentasjon det siste året og håper at ingen stiller spørsmål på callen.
Husk hva jeg skrev i går: alt handler nå om sannsynligheten for at de når steady state i fase 1 før kassa på nytt går tom .
https://www.intrafish.no/marked/analytiker-om-atlantic-sapphire-sa-lenge-ting-gar-etter-planen-gar-det-sa-vidt/2-1-1248202
Og hva trenger du av info for å ta stilling til den sannsynligheten? Hvilke detaljer vil du like selv å kunne studere da?
Dette er siste standard presentasjon fra mai-oppdateringen de ga i juni. Her fikk du «alt» du trengte. Følg med på slide 3, 4 og 5 nå .
20220609 - Atlantic Sapphire ASA - Monthly Update for May 2022 (2).pdf (1,6 MB)
Her er dagens presentasjon.
20220826 - Atlantic Sapphire ASA - August 2022 Operational Update.pdf (2,0 MB)
Tadaaaa! Alle standard slidene 3, 4 og 5 er tryllet bort!
Og hva tror dere grunnen til det er? Vel, det vi ikke får mulighet til å se er følgende informasjon som de gamle standard slidene ga oss:
-
Hvordan utvikler vekstkurvene seg for hver enkelt batch?
-
Hvor store er batchene nå i antall og snittvekt pr fisk?
-
Hvor mange nye batcher har de satt ut og hvor store er de?
-
Hvordan utvikler biomass seg fra mnd til mnd (og ikke bare Q til Q)?
De gamle slidene hadde gitt oss mulighet til å få bekreftet sannsynligheten for at de virkelig er på track til å nå steady state i fase 1. Nå har vi rett og slett ikke andre muligheter enn å stole på Twitter-Kongen . Yeah right. Det siste vi så i juni var jo at vekskurvene lå 10% lavere enn der de burde, uten at de kunne gi en klar forklaring på hvorfor.
Men: alt er ikke formørket i presentasjonen. Vi har jo JAE-indeksen: “Johan E. Andreassen (JEA) Index on operational performance based on management estimates: kg RLW biomass gain per m3 per day in the systems in use”. Som da måler kapasitetsutnyttelsen. For TK er dette så banebrytende at han har oppkalt indeksen etter seg selv…
- Det viktige her er at ifølge selskapet så må JAE nå 0.47 for at fase 1 er i steady state («Budget JEA Index of 0.47 in Phase 1, which yields ~9,500t HOG of annual production»).
Og hva er den nå og hvordan har JAE utviklet seg? Hmmm? Åja:
- Snitt for hele fase 1 pr mai: 0.25
- Og i dagens presentasjon som måler pr. juni (de oppdaterer ikke for juli): 0.25.
Altså: ingen utvikling, ingen progresjon mot målet på 0.47.
Men la oss også ta med «Best ongrowing system» - er det noen deler av fase 1 systemene (de har i alt 12 systemer) som utvikler seg godt nok?
- Pr. mai: 0.46 (bra)
- Pr. juni (de oppdaterer ikke for juli): 0.34… WTF?!
Så peker kurvene da riktig vei? Og hvorfor vil de ikke oppdatere for juli? Vi er allerede halvveis inne i Q3, så hvorfor får vi ikke mest mulig oppdaterte tall?
Når de ikke lenger vil gi mnd oppdateringer og kun heretter vil møte eierne sine hvert Q og så allikevel skjuler såpass mange detaljer som de tidligere rapporterte som standard, og når JAE-indeksen på toppen av dette kommer inn med disse tallene, så er nok jeg for min del mest tilbøyelig til å konkludere med: nei, dette tror jeg ikke på. Dette sorte hullet kaster jeg ikke penger inn i denne høsten. Vi får se ved neste oppdatering i stedet: Q3 i november.